روحانی: مرزهای جنوب را ‌داده‌ایم‌ به سپاه که با قاچاق مبارزه کند ولی «از دستشان در می‌رود»

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۶

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران، با اشاره به چالش‌های اقتصادی در کشور از جمله مؤسسات مالی ورشکسته و «کسانی که پشت آنها هستند»، درباره قاچاق کالا گفت: سپاه پاسداران در مرزهای جنوب از هر ده قاچاق یکی را می‌گیرد.

حسن روحانی روز پنج‌شنبه، ۱۶ اسفند، در شورای اداری گیلان گفت: «مرزهای جنوب را ‌داده‌ایم‌ به سپاه که با قاچاق مبارزه کند؛ خب ده تا قاچاق می‌شود یکی از آنها را می‌گیرند؛ از دستشان در می‌رود؛ کار خیلی سختی است.»

مقام‌های جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر چند بار به دست داشتن سپاه پاسداران در قاچاق کالا اشاره کرده‌اند و محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین، نیز از «برادران قاچاقچی» سخن گفته بود.

حسن روحانی نیز از «دولت با تفنگ» انتقاد کرده بود، اما اسفند سال گذشته، در سفر به بندرعباس، اعلام کرد که مسئولیت مبارزه با قاچاق در مرزهای جنوبی کشور رسما به سپاه پاسداران واگذار شده است.

پیش از آن و از سال ۸۱، مسئولیت مقابله با قاچاق با «ستاد مبارزه با قاچاق ارز و کالا»، زیرمجموعه نهاد ریاست جمهوری، بود.

با وجودی که چند روز پس از سخنان حسن روحانی در بندرعباس، رمضان شریف، سخنگوی سپاه، قول داد «به‌زودی جزئیات و مکانیزم اجرایی» توضیح داده خواهد شد، دلایل این «واگذاری مسئولیت» و همچنین جزئیات وظایف سپاه در این زمینه منتشر نشد.

حسن روحانی در سخنان جدیدش در شورای اداری استان گیلان همچنین به موضوع مؤسسات مالی «غیرمجاز» اشاره کرد و گفت: «به خیابان آمدند و شعار دادند؛ وزارت اطلاعات باید ده جلد کتاب منتشر کند و بگوید پشت این ماجراها چه کسانی بودند.»

رئیس جمهوری ایران اشاره‌ای به جزئیات این موضوع نکرد و نامی از کسانی که آنها را «پشت این ماجراها» دانست نبرد.

اعلام ورشکستگی برخی از مؤسسات مالی و اعتباری در ایران سال گذشته اعتراض‌ گسترده سپرده‌گذاران این مؤسسات را به همراه داشت که بعدتر به اعتراض‌های سراسری دی‌ماه ۹۶ ملحق شد.

درباره مدیران این مؤسسات مالی و حامیان آنها در بخش‌های مختلف جمهوری اسلامی پیش از این نیز اظهاراتی مطرح شده است.

از بین مدیران این مؤسسات مالی می‌توان به ابوالفضل میرعلی و مهدی رمضانی، مدیران «ثامن‌الحجج» اشاره کرد که برای آنها حکم زندان اعلام شده است.

نام هیچ یک از مدیران مؤسسات مالی ورشکسته در دادگاه‌های ویژه مبارزه با مفاسد اقتصادی مطرح نشد.

حسن روحانی در سخنان روز پنج‌شنبه‌اش با اشاره به این که این مؤسسات مالی و اعتباری «حدود ۲۵۰ هزار میلیارد تومان» نقدینگی وارد کردند گفت: «نقدینگی را آنهایی درست کردند که این مؤسسات مالی را درست کردند و سر مردم را‌ کلاه گذاشتند. حالا برخی از آنها در زندان هستند.»

رئیس جمهوری ایران همچنین بدون نام بردن از افرادی خاص یا اشاره به جزئیات گفت: عده‌ای کالا به عراق صادر می‌کنند «می‌گوییم چرا ارز را نمی‌آورید می‌گویند دلار که نمی‌گیریم؛ دینار می‌گیریم و‌ همان لب مرز می‌فروشیم. ما که می‌دانیم درست نیست. دلار می‌گیرند».

حسن روحانی درباره قاچاق دام نیز گفت: «وقتی می‌تواند گوسفندش را رد کند آن‌ور و دو‌ برابر قیمت بفروشد دام را به کشتارگاه نمی‌برد.»

منابع: ایرنا، پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *