نقش برجسته‌های ساسانی “برم دلک” تخریب شد

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۹

به گزارش ایرنا نقش برجسته‌های “برم دلک” که متعلق به دوره ساسانیان است به طور جدی صدمه دیده‌اند. این اثر ثبت شده ملی در ۱۰ کیلومتری شرق شهر شیراز واقع است.

افشین یزدانی ـ باستان‌شناس ـ، درباره‌ی وضعیت این منطقه توضیح داد: برم دلک یک منطقه‌ی باستانی در حاشیه‌ی جنوب شرقی شهر شیراز است که در آن، دو نقش‌برجسته‌ی ساسانی با دو تصویر متفاوت قرار گرفته‌اند؛ یکی از این نقش‌برجسته‌ها دو شخص را نشان می‌دهد که به‌حالت احترام دربرابر یک آتش‌دان ایستاده‌اند و به‌نظر می‌رسد که یکی از آنها، بهرام دوم ساسانی باشد.

او ادامه داد: نقش‌برجسته‌ی دوم، یک بانوی دربار ساسانی را نشان می‌دهد که درحال گرفتن گل است، از شخصی که آن هم به‌نظر می‌رسد، یک شاهزاده باشد.

به گفته‌ی یزدانی، برم به‌معنی دریاچه‌ی کوچکی است که از وجود یک چشمه ناشی می‌شود و دلیل وجود این نقش‌برجسته‌ها نیز به همین چشمه مربوط می‌شود، زیرا بسیاری از بناها و نقش‌برجسته‌های ساسانی کنار رودخانه یا چشمه ایجاد شده‌اند و برم دلک نیز از این اصل پیروی کرده و در کنار چشمه‌ی پای کوه و یک محیط فرح‌بخش قرار گرفته است.

یزدانی اضافه کرد: این نقش‌برجسته‌ها نزدیک به یک بنای بسیار مهم دوره‌ی ساسانی به نام قصر ابونصر قرار گرفته‌اند و بویژه نقش‌برجسته‌ی دوم از نظر فرهنگی و مطالعه‌ی نوع پوشش لباس زن ایرانی در دوره‌ی ساسانی اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد.

این نقش‌برجسته‌ها با چنین ویژگی‌های مهم و برجسته‌ای، اکنون در منطقه‌ای قرار دارند که وضعیتی بسیار نامناسب و اسفناک را در مقایسه با اهمیت تاریخی محوطه دارد، زیرا با توجه به این‌که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده، ولی گویا تعیین حریم نشده است و مسؤولان میراث فرهنگی استان نیز به آن توجهی نمی‌کنند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *