بهنام طالبلو: انتخابات آینده و مرگ رهبر مى تواند عواملى براى بروز اعتراضات جدید در ایران باشد

By | ۱۳۹۷-۱۲-۱۹

بهنام طالبلو، تحلیلگر ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها – که یک موسسه پژوهشی متمرکز بر مسائل امنیت ملی و سیاست خارجی مستقر در واشنگتن است – می‌گوید که انتخابات پارلمانی و ریاست‌جمهوری آینده، و مرگ اجتناب‌ناپذیر آیت‌الله خامنه‌ای سه نقطه اشتعال بالقوه‌ای است که مى‌تواند به موج تازه‌ای از اعتراضات خیابانی در ایران دامن زند.
صدای آمریکا :

بهنام طالبلو این هفته در یک نشست کارشناسان در مراسم ویژه آغاز‌ به‌کار شبکه خبری جدید صدای آمریکا ۳۶۵ در کنگره ایالات متحده آمریکا در واشنگتن گفت: «من قطعا فکر می‌کنم که انتخابات مجلس در سال ۲۰۲۰، انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۲۰۲۱، و البته مرگ رهبر – که اجتناب‌ناپذیر است و سرانجام اتفاق خواهد افتاد – سه نقطه اشتعال بالقوه مهم هستند. این سه، به همراه آن چه که اواخر سال ۲۰۱۷ در مشهد روی داد و سپس به سراسر کشور گسترش یافت و از آن زمان تاکنون مرتبا ادامه داشته‌ است، اهمیت بسیار زیادی دارند.»

به گفته آقای طالبلو جدیدترین موج اعتراضات که در ماه دسامبر سال ۲۰۱۷ در ایران آغاز شد «از لحاظ کیفی متفاوت» بود؛ چرا که این بار «معترضان از پایگاه اجتماعی رژیم آمده‌ بودند – همان تهیدستان شهری و روستایی، یا به قول خمینى‌ محرومان و مستضعفان.»

آقای طالبلو تاکید کرد: «همین که آنها به خیابان‌ها آمده‌اند، به این معنی است که رژیم پایگاه اجتماعی خود را از دست داده است.»

او همچنین یادآور شد که شرکت‌کنندگان در موج کنونی اعتراضات نیز همانند تظاهرکنندگان سال ۱۳۸۸ «شعارهای به‌ شدت ملی‌گرایانه» مانند «نه غزه، نه لبنان، جانم فدای ایران» سرمی‌دهند.

بهنام طالبلو گفت چنین شعارهایی نشان می‌دهند «رژیم ایران، [منافع] ایران را [در اولویت] نخست خود قرار نداده است. و زمانی که پایگاه اجتماعی [رژیم] این را درک کند، [آن وقت است که] دیگر رژیم به دردسر افتاده است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *