علی خامنه‌ای: درباره «فلان کنوانسیون یا معاهده» به جان هم نیفتید

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۳

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، روز پنج‌شنبه، ۲۳ اسفند، در دیدار با اعضای مجلس خبرگان، درباره «نفوذ دشمن به فضای مجازی و فرهنگ کشور» هشدار داد، «سنگین‌ترین شکست تاریخ» را برای آمریکا پیش‌بینی کرد و خواستار آن شد که در بحث از «فلان کنوانسیون یا معاهده»، مسئولان «نباید به جان هم بیفتند».

اعضای مجلس خبرگان روز پنج‌شنبه، ۲۳ اسفندماه، به دیدار رهبر ایران رفتند.

رهبر جمهوری اسلامی پس از تأکیدهای فراوان بر «مرزبندی با دشمن» گفت: نباید مخالفان را به «همراهی با دشمنان» منتسب کرد.

آقای خامنه‌ای بدون اشاره به جزئیات گفت: «وقتی فلان کنوانسیون یا معاهده در کشور مورد بحث است و موافقان و مخالفان استدلال‌ها و دیدگاه‌های خود را مطرح می‌کنند، دو طرف نباید یکدیگر را به همراهی با دشمن متهم کنند و به جان هم بیفتند.»

از بین چهار لایحه‌ای که دولت حسن روحانی برای تأمین استانداردهای اف‌ای‌تی‌اف ارائه کرده، دو لایحه موسوم به «پالرمو» و «سی‌اف‌تی» چالش‌برانگیز شده و مجمع تشخیص مصلحت نظام تصمیم‌گیری درباره آنها را چندین بار به تعویق انداخته است.

گفته‌های رهبر جمهوری اسلامی یک روز پس از انتشار بیانیه پایانی اجلاس ششم مجلس خبرگان رهبری ایراد می‌شود که در آن هشدار داده شده بود تصویب این دو لایحه «خطای استراتژیک» است.

با این که تاکنون اظهار نظر صریحی از علی خامنه‌ای درباره این دو لایحه منتشر نشده است، اکثر مخالفان این دو لایحه را منصوبان و افراد نزدیک به او تشکیل می‌دهند.

رهبر جمهوری اسلامی با این که در سخنان روز پنج‌شنبه‌اش هشدار داد موافقان و مخالفان به «دشمن» نسبت داده نشوند، با این حال اظهارنظرکنندگان درباره موضوعی دیگر را صریحا به «دشمن» منتسب کرد.

آقای خامنه‌ای با اشاره به «موقعیت و جایگاه جمهوری اسلامی در منطقه» و با ادعای این که «دشمن در منطقه از ما حساب می‌برد» گفت: کسانی که درباره حضور جمهوری اسلامی در منطقه «مطالب و سخنان نادرست و نابه‌جایی مطرح می‌کنند، در واقع در حال کمک به نقشه دشمن هستند».

رهبر جمهوری اسلامی اشاره‌ای به محتوای این «مطالب و سخنان» یا گویندگان آن نکرد.

موضوع حضور نظامی جمهوری اسلامی در سوریه یا کمک‌هایش به گروه‌هایی در کشورهای منطقه، از جمله به حوثی‌های یمن، حشدالشعبی عراق و حزب‌الله لبنان، از موضوعاتی است که اظهار نظر غیرحکومتی درباره آنها با واکنش‌هایی تند روبه‌رو می‌شود.

آمریکا، اتحادیه اروپا و شماری از کشورهای عربی همواره اقدامات ایران در منطقه را «بی‌ثبات‌کننده» و «مداخله‌جویانه» خوانده‌اند و در تازه‌ترین مورد، وزیر خارجه آمریکا در دیدار با دبیرکل سازمان ملل ابراز نگرانی کرده است که «اقدامات مخرب ایران در خاورمیانه» به تلاش‌های ایالات متحده برای حل منازعات منطقه لطمه می‌زند.

مایک پومپئو با اشاره به تلاش‌های دولت ترامپ در ماه‌های اخیر برای کاستن از صادرات نفت ایران گفته است هدف از این تلاش‌ها، وادار کردن رهبران ایران به «برآورده کردن خواست مردم خود و حفاظت از آنها» و کاستن از تهدید بی‌ثباتی در خاورمیانه است.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه با اشاره به این که مقام‌های آمریکایی از «اِعمال شدیدترین تحریم‌ها» حرف می‌زنند گفت: اگر ما به «بسیج حداکثری» امکانات و توانایی‌ها اقدام کنیم، «سنگین‌ترین شکست تاریخ آمریکا را نصیب این کشور خواهیم کرد».

آمریکا پس از خروج رسمی از برجام در اردیبهشت امسال، تمامی تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند و در ماه‌های اخیر تلاش‌هایی را برای «به صفر رساندن فروش نفت ایران» آغاز کرده است.

از نوامبر گذشته و با برقرار شدن تحریم‌های کامل، مبادلات تجاری و بانکی با ایران، از جمله خرید نفت از ایران، تحت تحریم‌های آمریکا قرار گرفت.

با این حال آمریکا به هشت مشتری نفت ایران، شامل چین، هند، کره جنوبی، ژاپن، تایوان، ترکیه، ایتالیا و یونان، حدود هشت ماه معافیت داد که خرید نفت از ایران را بتدریج کاهش داده و به صفر برسانند. این معافیت ۱۴ اردیبهشت به پایان می‌رسد.

منابع: وب‌سایت رهبر جمهوری اسلامی و رادیوفردا/ ج/ ف. دو.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *