هماهنگی روسیه با اسرائیل در سوریه، سفر اسد به تهران نیز در همین راستا بود

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۴

عمار دیوب در العربی الجدید نوشت: سفر اخیر نخست وزیر رژیم صهیونیستی به روسیه، منجر به تشکیل یک گروه بین المللی برای پیگیری اوضاع سوریه شد و در ادامه، به نظر می رسد شکاف اختلافات بین روسیه و ایران در نتیجه عدم اکتفای روسیه به مذاکرات سوچی، عمیقتر شده است.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این گزارش آمده است: در این میان، تصمیمات آمریکا علیه ایران و هماهنگی روسیه با ترکیه و اسرائیل، فرصتی تاریخی را به روسها داده است تا سوریه را تحت اشغال خود درآورند.

اکنون، شکافها بین روسیه و ایران افزایش یافته به نحوی که هماهنگی بین روسیه و اسرائیل، شامل اخراج نیروهای خارجی(ایرانی) از سوریه می شود و رژیم صهیونیستی حق بمباران تمام مناطق نفوذ ایران در سوریه را از روسها دریافت کرده است. این در حالی است که تحریمهای آمریکا ضد ایران شدیدتر شده و آمریکا نیز به دنبال تشکیل یک ائتلاف نظامی گسترده علیه ایران است.

ایران با در نظر گرفتن تمام این تحولات، برای کاهش سرعت و شتاب شکل گیری ائتلافهای مخالف، تحرکاتی در سطح منطقه و جهان دارد.

پاسخ ایران به این تحرکات، در سطح محکومیت اقدامات آمریکا در رسانه ها منحصر نشد و رئیس جمهور سوریه برای مشورت در خصوص خطر نزدیکی روسیه و اسرائیل به یکدیگر و افزایش هماهنگی های بین ترکیه و روسیه، به تهران فراخوانده شد؛ بویژه پس از حضور نیروهای ترکیه و روسیه در تمام مناطق ادلب، حماه و حلب.

اختلافات بین روسیه و ایران شامل تمام مسائل حکومت و اقتصاد در سوریه می شود و این مساله از این جهت اهمیت دارد که روسیه را به سمت خروج نیروهای ایرانی از سوریه و محدود کردن منافع ایران در این کشور عربی، سوق می دهد. روسیه یک مشکل واقعی در سوریه دارد؛ بقا و سرمایه گذاری در سوریه و به یغما بردن اقتصاد آن، ضرورتا نیاز به منابع مالی دارد که قطعا از اروپا یا خلیج فارس می آید؛ اما این دو، سیاستهای خود در قبال سوریه را طبق شروط آمریکا پیش می برند و تا پیش از تحقق این شروط، اموال خود را برای بازسازی سوریه صرف نمی کنند. علاوه بر اینکه آمریکا مخالف مذاکرات سوچی است.

در این شرایط، روسیه در حالی که با ایران اختلاف داشته و با اسرائیل هماهنگ است، خود را ناچار از تشکیل یک گروه بین المللی برای انتقال اوضاع سوریه به سمت توافقهای سیاسی جدید، یافته است.

اما ترکیه، از روابط قوی خود با روسیه بهره می برد؛ بدین معنا که اختلافات بین این دو، مانند اختلافات بین روسیه و ایران نیست و این اختلاف نظر بین ایران و روسیه است که مانع از اجرای کامل توافق سوچی بین پوتین و اردوغان می شود؛ چرا که برخوردهایی بین نیروهای روسی و ایرانی وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *