اعلام حکم براى ۲ عضو سپاه قدس در کنیا، ماجرا از چه قرار است؟

By | ۱۳۹۷-۱۲-۲۷

 به گفته بهرام قاسمی سخنگوی وزارت خارجه ایران، سفیر کنیا در تهران به دلیل تایید صدور حکمی برای دو تبعه ایرانی در دادگاهی در نایروبی، به وزارت خارجه احضار شده و سفیر ایران در آن کشور هم به تهران فراخوانده شده است.

آقای قاسمی به خبرگزاری ایسنا گفته، ایران به سفیر کنیا در تهران نسبت به صدور این حکم “ابراز ناخرسندی” کرده و رای دادگاه را “ناعادلانه” اعلام کرده است.

بر اساس گزارشها از کنیا دادگاهی در این کشور دو ایرانی مظنون به برنامه‌ریزی برای “عملیات تروریستی” را به ۱۵ سال زندان محکوم کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنین گفت: “مدیرکل آفریقای وزارت امور خارجه به طرف کنیایی اطلاع داد که جمهوری اسلامی ایران سفیر خود در کنیا را جهت مشورت به تهران فراخوانده است”.

آقای قاسمی گفته است که “دادگاه عالی کنیا بهمن ماه سال گذشته در رسیدگی مجدد به پرونده دو متهم مذکور، ضمن تبرئه آنان از اتهامات وارده، حکم آزادی هر دو نفر را صادر کرد” اما “با مداخلات غیر قضائی” پلیس کنیا از اجرای حکم و بازگشت این دو نفر به ایران ممانعت کرد و “روز جمعه گذشته دیوان عالی کنیا رأی دادگاه عالی آن کشور را نقض کرد و دو ایرانی را به زندان بازگرداند”.
بی بی سی :

حکم دادگاه عالی کنیا

رسانه‌های کنیا روز جمعه ۲۴ اسفند گزارش کردند که دادگاه عالی این کشور به دو مظنون عملیات تروریستی در این کشور حکم ۱۵ سال زندان داده است.

به گزارش سایت کنیایی “استار” هیات قضات دادگاه عالی این کشور در خصوص اتهامات احمد ابوالفتحی و منصور موسوی به توافق نرسیده بودند و ۲ قاضی از ۶ قاضی دادگاه عالی معتقد بودند که مدارک ارائه شده “بسیار ناکافی” است، با این حال با رای چهار قاضی موافق محکومیت حکم ۱۵ سال برای این دو شهروند ایران صادر شده است.

آقایان ابوالفتحی و موسوی پس از صدور حکم، به زندان امنیتی “کامیتی” فرستاده شده‌اند تا مدت زمان باقیمانده‌ حبس‌شان را گذارنده و پس از آن از کنیا اخراج شوند.

این دو نفر تا روز جمعه، ۵ سال در زندان‌های کنیا گذرانده بودند و با این احتساب اکنون بایستی ۱۰ سال دیگر در این کشور در زندان باشند.

ماجرا از چه قرار است؟

در تیر ماه ۱۳۹۱(۲۶ ژوئن ۲۰۱۲) دو مرد ایرانی در کنیا به اتهام نگهداری مواد منفجره و برنامه‌ریزی برای ترتیب دادن آنچه که حمله‌ای با استفاده از این مواد خوانده شد، دستگیر شدند.

براساس کیفرخواست صادر شده توسط دادستانی کنیا، احمد ابوالفتحی و منصور موسوی در شهر بندری مومباسا با ۱۵ کیلوگرم مواد منفجره بازداشت شده بودند.

مقامات قضایی می‌گویند که این دو نفر قصد داشته اند حمله‌ای ترتیب دهند که می توانست آسیب های جانی شدیدی به بار آورد.

احمد ابوالفتحی و منصور موسوی در تاریخ ۶ ماه مه ۲۰۱۳ به اتهام اقدام تروریستی در شهر مومباسا محکوم به حبس ابد شدند، اما این حکم در دادگاه تجدیدنظر به ۱۵ سال زندان کاهش یافت و در سال ۲۰۱۸ دادگاهی حکم به آزادی آنان داد و پس از آن دادگاه عالی این کشور برای بررسی این پرونده وارد عمل شد.

مقام‌های قضایی کنیا در ۱۱ آذر ۱۳۹۵(اول دسامبر ۲۰۱۶) نیز از دستگیری دوشهروند ایرانی دیگر به نام های نصرالله ابراهیمی و عبدالحسین قلی صفایی خبردادند.

به گفته مقام‌های کنیایی این دو ایرانی برای انجام “عملیات تروریستی” و پس از “ملاقات با دو ایرانی زندانی‌شده (احمد ابوالفتحی و منصور موسوی) و در راه بازگشت با تلفن همراهشان از سفارت اسرائیل فیلم گرفتند”، اتهامی که مقامات ایرانی نپذیرفتند و این دو نفر را “از وکلای رسمی دادگستری و اساتید دانشگاه که از سوی خانواده دو زندانی ایرانی به منظورپیگیری و مشاوره حقوقی” به کنیا رفته بودند معرفی می‌کردند.

این دو نفر پس از یک هفته آزاد شدند.

بسیاری از مراکز تفریحی در بنادر کنیا متعلق به اسرائیلی‌ها است. نیروهای شبه نظامی در سال ۲۰۰۲ هتلی نزدیک مومباسا را که صاحب آن اسرائیلی بود، مورد حمله قرار دادند و ۱۳ نفر را کشتند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *