آمریکا ۱۴ فرد و ۱۷نهاد «مرتبط با برنامه اتمی و موشکی» ایران را تحریم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۲

وزارت خزانه داری آمریکا روز جمعه، دوم فروردین، ۱۴فرد و ۱۷ نهاد مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران را به فهرست تحریمی موسوم به SDN اضافه کرده است.

به گزارش رویترز، وزارت خزانه داری آمریکا می‌گوید، شماری از این افراد و نهادها با برنامه موشکی و دفاعی ایران از جمله سازمان پژوهش و نو آوری دفاعی (سپند) مرتبط هستند.

در همین زمینه، استیو منوچین، وزیر خزانه داری آمریکا گفته است: آمریکا اقدام قاطعی علیه نهادها و افرادی که در تمام سطوح با سازمان پژوهش و نو آوری دفاعی (سپند) مرتبط هستند، یعنی کسانی که از برنامه دفاعی رژیم حمایت می‌کنند، اتخاذ کرد.

مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در توییتر خود نوشته است: کارزار فشار حداکثری ما بر ایران با اقدام امروز علیه کسانی که با برنامه هسته‌ای ایران مرتبطند، از جمله دانشمندانی که قبلا با برنامه تسلیحات هسته‌ای مرتبط بودند، ادامه یافت. ما بدون وقفه با دسترسی ایران به توانایی تکثیر تسلیحات کشتار جمعی و همه فعالیت‌های غیرقانونی (این کشور) مقابله می کنیم.

گزارش های حاکی است که کیمیا پخش شرق، شرکت پیشرو داروی پردیس، پویا الکتروسامان نیرو، مرکز تحقیقاتی صدرا، گروه آوینی، گروه بابایی، گروه چمران، گروه فخار مقدم، گروه کریمی، گروه کاظمی، گروه موحد دانش، مرکز تحقیقات فناوری و علوم شکری، گروه زین‌الدین گروه ابوریحان، گروه بوعلی، گروه حیدر کرار و مرکز تحقیقات فناوری و علوم شیخ بهایی تحریم شده اند.

همچنین جلال امامی قره حاجیلو، سید اصغر هاشمی‌تبار، مهدی معصومیان، محمدرضا مهدی‌پور، اکبر مطلبی‌زاده، محمدجواد صفری، منصور عسگری، محمدمهدی دائمی عطاران، روح‌الله قادری برمی، سعید برجی، رضا ابراهیمی، غلامرضا اطاعتی، محمدحسین حقیقیان و محسن شفایی مورد تحریم قرار گرفته‌اند.

به گزارش وال استریت جورنال ، مقام‌های آمریکایی نمی‌گویند که «سپند»در حال حاضر روی برنامه تسلیحات هسته‌ای ایران کار می‌کند. اما سیگال مندلکر، معاون امور تروریسم و اطلاعات مالی وزارت خزانه‌داری، و کریستوفر فورد، دستیار وزیر امور خارجه در امور امنیت بین المللی و منع تکثیر تسلیحات کشتار جمعی می‌گویند، فعالیت‌های سپند نشان می‌دهد که ایران همچنان دست‌یابی به توانمندی ساخت تسلیحات اتمی را در نظر دارد و برنامه هسته‌ای این کشور تنها برای تولید انرژی نیست.

این در حالی است که ایران هرگونه تلاش برای دستیابی به توانایی ساخت تسلیحات اتمی را رد می‌کند.

آقای فورد در مصاحبه با وال استریت جورنال می‌گوید، ادامه حیات «سپند»،مشکل ایران را برای احیای کل برنامه تسلیحاتی، در صورتی که چنین تصمیمی را بخواهند اتخاذ کنند، برجسته می‌کند.

این مقام وزارت خارجه آمریکا تصریح می‌کند که آنها به هر نحوی تلاش می‌کنند به نوعی مجازی این توانمندی را حفظ کنند تا هر وقت خواستند برنامه تسلیحاتی را از سر بگیرند.

وال استریت جورنال می‌گوید، برخی از شرکتهای وابسته به سپند که روز جمعه مورد تحریم قرار گرفتند، بعد از توافق هسته‌ای در سال ۱۳۹۴ فعال بوده‌اند.

طبق این گزارش، کیمیا پخش شرق در سال ۲۰۱۷ تجهیزات انتقال مواد رادیو اکتیو از روسیه وارد کرده است.

آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان با ایران در سال ۱۳۹۴ در وین بر سر حل بحران هسته‌ای جمهوری اسلامی به توافق رسیدند. طبق برجام، ایران محدودیت‌ها بر برنامه هسته‌ای خود را پذیرفت در مقابل تحریم‌های هسته‌ای علیه این کشور لغو شد.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا که منتقد توافق هسته‌ای با ایران است در ۱۸ اردیبهشت پارسال از برجام خارج شد و دلیل آن را «نقض روح این توافق»، فعالیت‌های موشکی بالستیک و نقش منفی تهران در خاورمیانه دانست.

آمریکا پس از خروج از برجام تمامی تحریم های تعلیق شده در چارچوب این توافق را بازگرداند و تحریم‌های تازه‌ای را نیز علیه افراد، نهادها و موسسات مرتبط با برنامه هسته‌ای و موشکی ایران اعمال کرد.

افراد تحریم‌‌شده:
* منصور عسگری
* محمدمهدی دائمی عطاران
* روح‌الله قادری برمی
* سعید برجی
* رضا ابرهیمی
* غلامرضا اطاعتی
* محمدحسن حقیقیان
* جلال امامی قره حاجیلو
* سید اصغر هاشمی‌تبار
* مهدی معصومیان
* محمدرضا مهدی‌پور
* اکبر مطلبی‌زاده
* محمدجواد صفری
* محسن شفایی

نهادهای تحریم‌شده:
* گروه ابوریحان
* گروه بوعلی
* گروه حیدرکرار
* کیمیا پخش شرق
* شرکت پیشروان داروی پردیس
* پویا الکترو سامان نیرو
* مرکز تحقیقاتی صدرا
* گروه شهید آوینی
* گروه شهید بابایی
* گروه شهید چمران
* گروه شهید فخار مقدم
* گروه شهید کریمی
* گروه شهید کاظمی
* گروه شهید موحد دانش
* مرکز تحقیقات فناوری و علوم شهید شکری
* گروه شهید زین‌الدین
* گروه تحقیقات فناوری و علوم شیخ بهایی

با استفاده از رویترز، وال استریت جورنال و رادیو فردا؛ خ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *