ایران مدیریت بندر لاذقیه در سوریه را بدست آورده و ناخرسندی روسیه را برانگیخته است

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۳

جمهوری اسلامی ایران، بنوشتۀ مطبوعات عرب، پس از مدت‌ها مذاکره با دولت دمشق، مدیریت بندر لاذقیه در غرب سوریه و در کنار دریای مدیتراه را بدست آورده است. بنوشتۀ همین منابع، توافق نهائی در این زمینه در سفر اخیر بشار اسد به تهران به اطلاع مقامات ایران رسیده است. گروه خبری- تحلیلی «سیریان ریپورت» با اتکاء به سندی که از مدیریت دولتی بندر لاذقیه بدست آورده، این خبر را تائید کرده است. پیش از این، اخبار پراکنده‌ای در بارۀ تشکیل یک گروه سوری مذاکره کننده با ایران در این زمینه منتشر شده بود. چنین به نظر می‌رسد که این گروه به ریاست مدیر کل بندر لاذقیه کار هماهنگی برای انتقال مدیریتِ بندر به طرف ایرانی را بر عهده داشته باشد.

به گزارش رادیو فرانسه، کسب مدیریت بندر لاذقیه در سوریه، اگر به نتیجه برسد، پیروزی مهمی برای جمهوری اسلامی ایران محسوب خواهد شد. این پیروزی بیش از آنکه اقتصادی باشد، سیاسی و در جهت گسترش نفوذ ایدئولوژیک رژیم ایران و تقویت، بگفتۀ آنان، «جبهۀ مقاومت» خواهد بود و به ایران اجازه خواهد داد از این طریق آنچه می‌خواهد را به ٢٣ انبار این بندر وارد و با سهولت بیشتر به متحدان منطقه‌ای خود برساند.

قرارداد کنونی مدیریت بندر لاذقیه، میان سازمان بنادر، «سوریه هُلدینگ» و شرکت حمل ونقل دریائی «ث.ام.آ-ث.ژ.ام»، بگفتۀ «فابریس بَلانش» جغرافیدان فرانسویِ کارشناس سوریه، در روز اول اکتبر آینده به پایان می‌رسد و در این تاریخ است که طرف ایرانی می‌تواند مدیریت آنرا در دست گیرد».

«فابریس بَلانش» در گفتگو با روزنامۀ «لوریان لوژور» چاپ بیروت، می‌گوید «پیش از این گفتگوهائی میان تهران  و دمشق برای اعطای امتیازاتی برای استقرار ایران در طرطوس و بویژه احداث یک مجتمع صنعتی در این بندر در جریان بود، اما حضور آنها در کنار پایگاه نظامی روسیه در این بندر، مسکو را خوش نیامد و منجر به رها کردن این طرح شد. سوریه اینک در ازای طرطوس، مدیریت بندر لاذقیه را به ایران واگذار می‌کند».

با این حال، چنین به نظر می‌رسد که روسیه از طرح تازه نیز خوشنود نیست و روزنامه‌های این کشور فاش کردند که مسکو از سفر بشار اسد به تهران که وی در جریان آن موافقت خود را با واگذاری مدیریت بندر به ایران اعلام کرد، ابراز ناخرسندی کرده است.

بگفتۀ «فابریس بَلانش»، روسیه که دارای یک پایگاه نظامی دریائی در طرطوس و پایگاه نظامی هوائی حمیمیم در نزدیکی لاذقیه است، این منطقه را فضای امنیتی و نفوذ خود در شرق مدیترانه تلقی می‌کند و خواستار حضور دیگر کشورها در آن منطقه نیست.

ایران و سوریه در ماه‌های اخیر قراردادهای چندی در زمینه‌های صنعتی، نظامی و تولید انرژی امضاء کرده و بر اساس یکی از آنها ایران در بندر لاذقیه یک نیروگاه برق احداث خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران بگفتۀ کارشناسان، با گسترش نفوذ خود در سوریه بیشتر در جستجوی تقویت ائتلاف‌های منطقه‌ای با گروه‌های تحت نفوذ خویش است.

بسیاری نیز با اشاره به مناسبات کینه توزانه میان ایران و اسرائیل، نسبت به واگذاری مدیریت این بندر به جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی می‌کنند. آنان می‌پرسند اسرائیل که تا کنون همواره با هر گونه حضور دائم ایران در سوریه مخالفت کرده و بارها قرارگاه‌ها و خودروها و انبارهای تسلیحات سپاه پاسداران در این کشور را بمباران کرده است، در این زمینه چه رفتاری در پیش خواهد گرفت و آیا امنیت این بندر در خطر دائم بمباران‌های احتمالی این کشور قرار نخواهد داشت؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *