پدیده ارزان‌‌خری سلامت ایرانیان را تهدید می‌کند

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۴

روزنامه شرق: دریافت غذای بی کیفیت خارج از هرم غذایی، چربی اشباع، نمک زیاد، محتویات غذایی نامتناسب با یک وعده غذای سالم به همراه بیماری‌های روحی و روانی، منجر به سوءهاضمه و عدم جذب صحیح شده که به همراه دریافت کالری‌های مضر از غذا‌های ناسالم، موجب تشدید بیماری‌ها در خانوار‌های کارگری شده است.

کاهش ۵۳۱ کیلوکالری دریافتی روزانه از سهم سبد سالم و مغذی در کنار کاهش ۸۲ درصدی قدرت خرید، خانوار کارگری را برای بقا مجبور به «ارزان خری» کرده است. «ارزان خری» کلید مرگ خاموش خانوار کارگری و عامل مهم بیماری‌های متابولیکی از جمله فشارخون، قند، چربی، تیروئید، آرتروز، ورم اندام‌های تحتانی، چربی شکمی، نارسایی کبدی و… است.

تورم که به بالاتر از ۴۰ درصد رسید، بانک مرکزی رویه ده‌ها ساله خود را کنار گذاشت و انتشار آمار تورم را متوقف کرد با این حال، کمتر از یک ماه بعد از این اقدام بانک مرکزی مرکز آمار ایران گزارش داده که تورم دی ماه به آستانه ۴۰ درصد رسیده است. در گزارش مرکز آمار از تورم ماه گذشته، نشانه‌های نگران کننده‌ای دیده می‌شود.

مرکز آمار ایران، نرخ تورم نقطه به نقطه برای خانوار‌های کشور (تورم دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته) را ۳۹ درصد اعلام کرده است. نرخ تورم خانوار‌های روستایی از این هم بیشتر بوده و به ۴۲.۷ درصد در ماه رسیده است. در واقع، نه تنها تورم شدید به مناطق روستایی کشور رسیده است، مردم این مناطق حالا دیگر بیشتر از نواحی شهری، طعم تلخ افزایش قیمت‌ها را می‌چشند.

گزارش مرکز آمار حاکی از این است که افزایش قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی ها، بسیار بیش از نرخ تورم بوده است. در دی ماه امسال، شاخص قیمت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها نسبت به ماه مشابه در سال گذشته، افزایش ۵۶.۱ درصدی را تجربه کرده است. در واقع، تامین نیاز‌های اولیه زندگی، بر اثر تورم و افزایش قیمت ها، دشوارتر شده است.

واضح است خانوار‌هایی که بیش از این میزان، مواد غذایی در سبد مصرفی شان سهم داشته باشد، تورم شدیدتری را تجربه می‌کنند. گزارش مرکز آمار نشان می‌دهد که قیمت گوشت قرمز و گوشت ماکیان در دی ماه امسال نسبت به دی ماه سال گذشته ۷۵.۶ درصد افزایش یافته است. ماهی‌ها و صدفداران نیز افزایش قیمت ۸۲.۵ درصدی را تجربه کرده اند. قیمت میوه و خشکبار نیز۷۶.۶ درصد افزایش یافته است.

در بخش خوراکی‌ها و آشامیدنیها، حتی ضروری‌ترین نیاز زندگی، یعنی نان و غلات نیز از افزایش قیمت بی نصیب نمانده و افزایش قیمت ۲۸.۷ درصدی را تجربه کرده است. قیمت سبزی‌ها و حبوبات نیز ۵۱.۷ درصد در دی ماه امسال در مقایسه با دی ماه سال گذشته افزایش یافته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *