فیسبوک صدها حساب کاربری مرتبط با ایران را مسدود کرد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۰۶

فیسبوک اعلام کرد بیش از ۲ هزار و ۶۰۰ صفحه و حساب کاربری را مسدود کرده که بیش از ۵۰۰ مورد آن مرتبط با ایران بوده است. اکثر این حساب‌ها مرتبط با روسیه بوده‌اند و تعدادی نیز با مقدونیه و کوزوو ارتباط داشته‌اند.

شبکه اجتماعی فیسبوک سه شنبه ششم فروردین اعلام کرد که حساب کاربری شماری از شهروندان روسیه، ایران، مقدونیه و کوزوو را که ارتباط‌های مشکوک و “غیرقابل اطمینان” داشته‌اند را حذف کرده است.

به گزارش خبرگزاری رویترز در مجموع ۲۶۳۲ صفحه، گروه و حساب کاربری مسدود شده که ۱۹۰۷ مورد آنها به شهروندان روسی تعلق داشته است. تعداد حساب کاربران ایرانی و مرتبط با ایران که حساب آنها مسدود شده ۵۱۳ مورد گزارش شده است.

شرکت فیسبوک می‌گوید حساب‌های حذف شده کاربران روسی به طور عمده هرزنامه منتشر می‌کرده‌اند و مانند دیگر حساب‌هایی که پاک شده‌اند رفتاری غیرقابل اطمینان و “هماهنگ‌شده” داشته‌اند.

این شبکه اجتماعی درباره محتوای حساب‌های مسدود شده توضیحی نداده اما گفته که علت جلوگیری از ادامه فعالیت آنها به “چگونگی رفتار”شان مربوط می‌شود. صفحه‌ها و حساب‌هایی که مشمول این تصمیم شده‌اند در فیسبوک و اینستاگرام فعال بوده‌اند.

مقابله سابقه‌دار با حساب‌های مرتبط با ایران

فیسبوک ژانویه سال جاری میلادی نیز نزدیک به ۸۰۰ صفحه و حساب کاربری مرتبط با ایران را که بنابر اعلام این شرکت در بیش از بیست کشور جهان فعال بوده‌اند به دلیل مشابهی مسدود کرده بود.

ناتانیل گلیچر، رئیس بخش سیاستگذاری امنیت سایبری فیس‌‌بوک ۳۱ ژانویه (۱۱ بهمن) این حساب‌ها را “جعلی” خوانده و گفته بود که آنها از ایران هدایت می‌شده‌اند. او می‌گوید یکی از این حساب‌ها فعالیت تعداد بسیار زیادی از کاربران شبکه‌های اجتماعی را دنبال می‌کرد.

شبکه اجتماعی فیسبوک، به خصوص پس از رسوایی سوءاستفاده نهادهای امنیتی روسیه از این شبکه برای تاثیرگذاری بر نتیجه انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ بیش از پیش برای مقابله با حساب‌های کاربری “جعلی” تحت فشار قرار گرفته است.

دویچه وله:

اندکی پس از فیسبوک، شبکه اجتماعی توییتر نیز اعلام کرد، هزاران حساب کاربری را که از طریق ایران، روسیه و ونزوئلا هدایت می‌شدند مسدود کرده است. توئیتر انگیزه این اقدام را مقابله با نشر اطلاعات نادرست عنوان کرد. به گفته مسئولان این شبکه اجتماعی ۲۶۰۰ اکانت حذف شده مرتبط با ایران و نزدیک به ۱۲۰۰ حساب در ارتباط با روسیه و ونزوئلا بوده‌اند.

حدود چهار ماه پیشتر هم شبکه‌های اجتماعی فیسبوک و توییتر همزمان صدها صفحه مرتبط با ایران و روسیه را به اتهام “ارایه اطلاعات نامعتبر و مخدوش” حذف کرده بودند. این دو شرکت تاکنون نام و مشخصات صفحه‌ها و حساب‌های کاربری مسدود شده را منتشر نکرده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *