سیل در ایران؛ هشدار به همه استان‌ها همزمان با مجادله لفظی فرمانده سپاه با رئیس‌جمهور

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۱

همزمان با ادامه باران شدید در ایران و هشدار به تمامی استان‌های کشور، فرمانده سپاه نیز در یک مجادله لفظی با رئیس‌جمهور به انتقاد او پاسخ داد و از انفجار خط راه‌‌آهن توسط سپاه در استان گلستان دفاع کرد.

محمد علی جعفری در واکنش به سخنان حسن روحانی، بدون نام بردن از رئیس‌جمهور گفت که انفجار در خط آهن نزدیک به آق قلا در تخلیه آب از این منطقه سیل‌زده موثر بوده است.

او افزود: “امیدواریم با انفجارهایی که صورت می‌گیرد دیگر به ما تهمت اینکه آب را از این طرف به آن طرف انتقال می‌دهیم، نزنند؛ چون اینجا نقطه‌ای است که آب باید خارج شود.”

آقای روحانی درباره واکنش‌ها و گزارش‌های رسانه‌های وابسته به سپاه درباره عملکرد این نیرو در جریان سیل گلستان گفته بود که این انفجارها بی‌ثمر بوده و تنها آب را از یک منطقه به منطقه دیگر منتقل کرده است.
بی بی سی:

ورود نیروهای نظامی از جمله سپاه پاسداران به جریان کمک‌رسانی به مناطق سیل زده در پی صدور یک دستور نادر از سوی آیت‌الله خامنه‌ای به عنوان فرمانده کل قوا صورت گرفت.

همچنان احتمال سیل‌های بیشتر وجود دارد

بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، همچنان بارش شدید در بسیاری از نقاط ایران، به ویژه در مناطق غرب کشور ادامه خواهد داشت و تا روز پنج‌شنبه هفته جاری نیز برخی استان‌ها با خطر وقوع سیلاب‌های بیشتر روبه‌رو هستند.

در حال حاضر به گفته وزیر کشور به تمامی استان‌های کشور درباره احتمال سیل هشدار داده شده است.

همزمان استاندار خوزستان نیز اعلام کرد که با درخواست او برای اعلام وضعیت فوق‌العاده در این استان جنوب غرب کشور موافقت شده است. غلامرضا شریعتی افزود که تاکنون ۱۴ روستا در این استان تخلیه شده‌اند.

به گفته احمد وظیفه، مدیر کل هواشناسی کشور، از روز یکشنبه تا روز سه‌شنبه، به طور کلی غرب کشور با بارش شدید روبه‌رو است.

آقای وظیفه در یک مصاحبه تلویزیونی افزود که کردستان از بعد از ظهر یکشنبه با باران شدید روبه‌رو می‌شود و بتدریج استان‌های آذربایجان شرقی و غربی هم این باران شدید را تجربه می‌کنند.

بر اساس پیش‌بینی‌های سازمان هواشناسی، از روز دوشنبه محدوده وسیعی از جنوب کردستان، شمال ایلام، کرمانشاه و زنجان با باران شدید روبه‌رو خواهند شد و از دوشنبه شب شرق گیلان و قزوین نیز به این منطقه می‌پیوندند.

هنوز از میزان خسارتی که در سیل‌ اخیر وارد شده برآوردی نهایی منتشر نشده است و این احتمال وجود دارد که میزان این خسارت‌ها کماکان افزایش یابد.

در روزهای آغازین سال به دلیل تعطیلات نوروز و کندی کمکرسانی، انتقادهایی علیه دولت از سوی گروههای مختلف از جمله آسیب‌دیدگان استان گلستان منتشر شد.

مرگ دستکم ۴۲ نفر در پی سیل‌های اخیر

سازمان پزشکی قانونی ایران تعداد کشته شدگان حوادث مرتبط با سیل اخیر در ایران را تاکنون ۴۲ نفر اعلام کرده است.

بر این اساس تعداد ۹ نفر و در آغاز تعطیلات نوروزی (در اواخر اسفند ۱۳۹۷) کشته شدند و در سال جدید ۳۳ نفر دیگر به این تعداد افزوده شد.

احمد شجاعی، رئیس این سازمان به خبرگزاری ایرنا گفته است: “آمار سازمان پزشکی قانونی مربوط به اجسادی است که تا امروز (شنبه ۱۰ فروردین ۱۳۹۸) به این سازمان ارجاع شده است. ”

اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهوری ایران از شهروندان ایرانی خواسته به هشدارهای هواشناسی “توجه جدی” داشته باشند.

او در پیامی که در توئیتر منتشر کرده نوشته است: “بارش‌های اخیر پیامدهای مثبت و منفی مختلفی داشت؛ هم همبستگی اجتماعی را بالا برد، هم کم آبی کشور را جبران کرد و هم متأسفانه به دلیل خطاهای مدیریتی و انسانی و دست اندازی در طبیعت، حوادث ناگوار جان‌باختن جمعی از هم‌وطنان عزیز را در پی داشت. با اعلام ورود سامانه بارشی جدید، لزوم توجه به هشدارها جدی‌تر است.”

 

 

آموزش
آموزش سیل
آموزش سیل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *