دبیر کل اتحادیه عرب ایران و ترکیه را متهم به دخالت در کشورهای همسایه کرد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۲

برای نخستین بار در سال‎‌های اخیر، دبیرکل اتحادیه عرب ترکیه را در کنار ایران به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد.

به گفته مهرداد فرهمند، خبرنگار بی‌بی‌سی فارسی در تونس احمد ابوالغیط ، دبیرکل اتحادیه عرب، در سخنرانی خود در نشست این اتحادیه گفت دخالت ایران و ترکیه به وخیم‌تر شدن بحران‌ها در کشورهای عربی منجر شده است.

خروج ناگهانی امیر قطر از نشست اتحادیه عرب

در همین حال امیر قطر بدون سخنرانی در نشست سران اتحادیه عرب در تونس این نشست را ترک  کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، شیخ تمیم بن حمد ‌بن خلیفه ‌آل ثانی که برای شرکت در نشست اتحادیه عرب وارد تونس شده بود بدون ذکر دلیل و بی‌آنکه در این نشست سخنرانی کند از آن خارج شد.

این نخستین بار بعد از مناقشه بین این کشور و عربستان سعودی و تحریم قطر توسط عربستان بود که حاکمان هر دو کشور در نشستی مشترک شرکت می‌کردند.

اتحادیه عرب خواستار همکاری با ایران بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر شد


سران کشورهای عضو اتحادیه عرب در بیانیه پایانی نشست سالانه خود، که روز یکشنبه ۱۱ فروردین در پایتخت تونس برگزار شد، خواستار همکاری با ایران بر اساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی یکدیگر شدند.

به گزارش صدای آمریکا، ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی در سخنانی در ابتدای این نشست دخالت‌های ایران در کشورهای دیگر منطقه را دلیل بی‌ثباتی در خاورمیانه دانست و خواستار مقابله با «سیاست‌های تجاوزکارانه» رژیم جمهوری اسلامی شد.

روابط ایران و برخی کشورهای عرب منطقه، به ویژه عربستان سعودی و متحدان نزدیک آن، در سال‌های اخیر به دلیل اختلاف بر سر برخی مسائل عمده منطقه‌ای، مانند جنگ در سوریه و یمن، به شدت رو به سردی گذاشته است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *