ریزش کوه قطار تهران-اهواز را متوقف کرد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۳

به سبب ریزش کوه در محور ریلی ازنا قطار تهران-اهواز که در این مسیر در حال حرکت بود متوقف شد. حرکت قطارها در مسیر راه آهن شمال نیز به سبب تخریب بخشی از این مسیر توسط سیل متوقف شده است.

معاون سازمان امداد و نجات هلال احمر از توقف قطار تهران-اهواز به علت ریزش کوه خبر داد. شاهین فتحی در گفتگو با ایسنا گفت که با توجه به ریزش کوه در محور ریلی ازنا در ساعت ۳۰ دقیقه بامداد ۱۳ فروردین قطار محور تهران-اهواز که در این مسیر در حال حرکت بود متوقف شد.

فتحی افزوده است که ٣٠٠ نفر از مسافران به صورت اضطراری در محل مصلای اراک اسکان داده شدند.
دویچه وله:

گران پاشا مدیر کل راه آهن شمال نیز در مصاحبه با واحد مرکزی خبر از رانش زمین در بستر خطوط راه آهن شمال در مسیر زیرآب پل‌سفید  حدود ساعت ۸ صبح ۱۳ فروردین خبر داده است. این حادثه در پی بالا‌ آمدن جریان آب رودخانه تلار و شستن بستر خط راه آهن رخ داده و سبب توقف حرکت قطارها شده است.

پاشا گفته است که “با توجه به جریان سیلابی رودخانه تالار تا زمان فروکش نکردن آب، امکان برآورد خسارت‌ها و حرکت قطار‌ها ممکن نیست.”

انفجارهای تازه در گلستان برای هدایت سیلاب

سردار حسین معروفی فرمانده سپاه نینوای استان گلستان در گفتگو با سپاه‌نیوز در خصوص آخرین وضعیت مناطق سیل زده این استان از مشکلات و عدم آمادگی‌های قبلی برای مقابله با سیل خبر داد. او گفت که  در این منطقه دو رودخانه “گرگانرود” و “قره سو” وجود دارد که رودخانه گرگانرود چندین سال است لایروبی نشده و درون آن پوشش گیاهی متراکمی وجود داشت و دهانه آن نیز به دلیل برآمدگی، مسدود بود و در روز‌های اول ۲۰ سانتی متر بیشتر آب را منتقل نمی‌کرد. معروفی حالا از بازشدن دهانه این رودخانه توسط سپاه خبر داده است.

در روزهای گذشته نوع مدیریت سپاه در بحران سیل آق قلا در گلستان و انفجار خط آهن میان این منطقه و گمیشان برای عبور آب، محمل انتقادهای متفاوتی بوده است. حسن روحانی نیز این اقدام را بی‌ثمر خواند.

معروفی در ادامه مصاحبه خود به یک انفجار تازه اشاره کرده است. به گفته او رودخانه “قره سو” از بالای تقی آباد و گرگان و نهایتا کردکوی وارد می‌شود و از طریق بندر ترکمن به دریا می‌ریزد که “روز گذشته دهانه ورودی این رودخانه به دریای خزر با انفجار گروه تخریب نیروی زمینی سپاه باز شد.”

او  برش “قسمت بالای جاده کردکوی به بندرترکمن با نظر شورای تامین برش” را اقدام بعدی سپاه ذکر کرده و افزوده است که “اگر این جاده برش داده شود چند روستا از زیر آب رها خواهند شد و آب نیز مستقیما به دریا خواهد رفت”.

معروفی همچنین به تالابی در جنوب منطقه گلستان اشاره کرد که “باعث کندی حرکت آب به سمت دریا شده است”. به گفته او چون “امکان انتقال دستگاه بیل مکانیکی به آنجا نیز وجود ندارد در شب‌های گذشته حدود ۱۰۰ نفر از نیرو‌های بسیجی منطقه با بیل دستی از صبح تا شب کانال‌هایی را برای سرعت بخشیدن به انتقال آب ایجاد کردند.”

ظریف: “فشار حداکثری” آمریکا مانع کمک‌رسانی است

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران، دوشنبه ۱۲ فروردین از تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی انتقاد کرده است.

ظریف در توییتر خود  تحریم‌های آمریکا را مانع کمک‌رسانی هلال احمر ایران به مناطق آسیب‌دیده از سیل دانسته است. او در توئیت خود نوشته است که “سیاست فشار حداکثری دولت آمریکا نقض صریح قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل و دستور دیوان بین المللی دادگستری” است و در کمک‌رسانی هلال احمر ایران در ماجرای سیل بی‌سابقه اخیر اخلال می‌کند.

ظریف برای مثال به مشکل هلال احمر در خرید “هلی‌کوپترهای امدادی” اشاره کرده که به نوشته او در فهرست ممنوعه تحریم‌های آمریکا قرار دارند.

کمک آلمان به مهار سیل در ایران

در همین حال، میشائیل کلور برشتولد، سفیر آلمان در ایران خبر داد که آلمان کمک‌های انسان دوستانه خود را برای قربانیان سیلهای اخیر در قالب ۴٠ قایق و تجهیزات ایمنی توسط  صلیب سرخ آلمان برای هلال احمر ایران فراهم می‌کند. او این خبر را به فارسی در صفحه توییترش منتشر کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *