«اختلاف نظر» در نشست وزیران گروه ۷ در مورد ایران و بحران اسرائیل و فلسطین

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۸

رویترز و اسوشیتدپرس به نقل از وزیر خارجه فرانسه و یک مقام اروپایی می‌گویند وزرای خارجه هفت اقتصاد بزرگ جهان در نشست اخیر خود موفق نشده‌اند از اختلافات در مورد بحران اسرائیل و فلسطین بکاهند و در مورد ایران نیز اختلاف نظرهایی داشتند.

در اعلامیه پایانی وزیران به «برجام» اشاره‌ای نشده، اما بر «قصد» اعضای گروه برای مقابله با برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران تاکید شده‌است.

نشست دو روزه وزیران خارجه گروه هفت که شامل فرانسه، ژاپن، آلمان، بریتانیا، ایالات متحده، ایتالیا و کانادا می‌شود، در شهر ساحلی دینرد، شمال‌غرب فرانسه، برگزار شد. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا در این نشست شرکت نکرد و معاون خود را به دینرد فرستاد.

از راست: موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، لودریان، وزیر خارجه فرانسه، سالیوان، معاون وزیر خارجه آمریکا، مواورو، وزیر خارجه ایتالیا، مور، معاون وزیر خارجه بریتانیا، ماس، فریلاند و کونو، وزرای آلمان، کانادا و ژاپن

رویترز به نقل از وزیر خارجه فرانسه می‌گوید وزرا در مورد گستره‌ای از مسائل هم‌عقیده بودند، اما موافق نشده‌اند از اختلافات بر سر مسئله اسرائیل و فلسطین، و چگونگی رفتار با ایران بکاهند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس می‌گوید توافق وزرا دربرگیرنده مسائلی مانند مقابله مشترک علیه جرایم مجازی، افزایش حضور زنان در ماموریت‌های حفاظت از صلح و افزایش تعاملات با کشورهای ساحل در آفریقا برای مقابله با قاچاق انسان و مهاجران بود.

این خبرگزاری در ادامه افزوده است اما آنچه در توافقات دیده نمی‌شود، خود گویای برخی اختلافات است که ممکن است در جریان نشست سران گروه هفت در ماه اوت، بار دیگر جلوه پیدا کند.

رویترز از ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نقل کرده‌است که «با وجود فضای خوبی که در دینرد (محل برگزاری نشست) بود، اما ما نتوانستیم برخی اختلافات را حل کنیم».

یک مقام رسمی اتحادیه اروپا در گفت‌وگو با اسوشیتدپرس ابراز «تاسف» کرده است که سند پایانی وزرا در مورد مواضع غیرقابل مذاکره اتحادیه «غفلت‌های مهمی» دارد: در آن «به راه‌حل دو کشور (لزوم شکل‌گیری کشور مستقل فلسطین در کنار اسرائیل)» و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در تائید توافق اتمی با ایران «اشاره‌ای نشده‌‌است».

پیش از این وزیر خارجه آلمان گفته بود که سیاست ایران در رابطه با سوریه و برنامه موشکی و هسته‌ای آن کشور و نیز «سازوکاری که اطمینان دهد ایران به تولید اورانیوم روی نخواهد آورد» از موضوعات نشست روز شنبه اعضای گروه هفت در فرانسه است.

جمهوری اسلامی می‌گوید برنامه موشکی‌اش «دفاعی» است و با وجود اعتراضات چندباره اروپا و آمریکا به آزمایش‌ موشک‌های بالیستیک، تهران می‌گوید توسعه این موشک‌ها ادامه پیدا می‌کند.

تهران در عین حال انتقادهای غرب از حضورش در سوریه را رد کرده و می‌گوید به درخواست دولت مرکزی دمشق وارد کاراز نظامی سوریه شده‌است.

دولت دونالد ترامپ در بهار سال پیش از توافق اتمی با ایران خارج شد و تحریم‌های برچیده‌شده را نیز دوباره اجرایی کرد. مقام‌های دولت ترامپ از جمله مایک پومپئو، می‌گویند به دنبال «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی هستند و می‌خواهند که این حکومت «مانند یک کشور به‌هنجار» عمل کند. واشینگتن گفته برای «تغییر رفتار» ایران، کارزار «فشار حداکثری» را پی گرفته‌است.

اروپا اما به توافق اتمی با ایران پایبند مانده و هرچند در مورد برنامه موشکی ایران و برخی اقدامات جمهوری اسلامی در منطقه با واشینگتن هم‌صدا شده، اما خواستار حفظ «برجام» است.

در اعلامیه پایانی گروه هفت اشاره‌ای به توافق اتمی با ایران نشده‌است، اما در آن از فعالیت‌های منطقه‌ای ایران و نیز برنامه موشکی و نقض حقوق بشر ابراز نگرانی شده‌است.

به گزارش رویترز در این اعلامیه گفته شده «ما قصد داریم به اقدامات خود برای مقابله با توسعه موشک‌های بالیستیک توسط ایران و ارسال غیرقانونی سلاح ادامه دهیم».

در مورد بحران اسرائیل و فلسطینی، در اعلامیه مشخصا گفته شده طرف‌ها تبادل نظر کرده‌اند، اما بین آن‌ها «اختلاف واضحی» وجود داشت.

رویترز، اسوشیتدپرس|ت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *