گاردین: مخالفان ایران در تلاش برای کشیدن آن به تله جنگ

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۹

نویسنده: جولیان بورگر

منبع: گاردین / مترجم: طلا تسلیمی – سایت دیپلماسی ایرانی، تهران

طبق گزارش های منتشر شده، دولت ترامپ برنامه دارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران را یک سازمان تروریستی بنامند که این اقدامی بی سابقه در تاریخ ایالات متحده است. ظاهرا واشنگتن این اقدام رابا هدف تقویت کمپین «اعمال فشار حداکثری» علیه تهران انجام می دهد.

طبق مطلب منتشر شده در وال استریت ژورنال، دولت ترامپ در حال فراهم آوردن مقدمات برای اعلام این خبر در روز دوشنبه است. این اولین مرتبه خواهد بود که ایالات متحده شاخه ای از نیروهای مسلح یک دولت خارجی را یک گروه تروریستی می نامد. وزارت امور خارجه ایالات متحده تاکنون حاضر به ابراز نظر درباره این گزارش که روز جمعه منتشر شده، نشده است.

کارشناسان می گویند هنوز مشخص نیست که چنین اقدامی تا چه اندازه بر رویکرد ایالات متحده در قبال سپاه پاسداران تاثیر می گذارد چرا که این رسته نظامی در حال حاضر تحت اتهامات حمایت از تروریسم هدف تحریم های گسترده ایالات متحده قرار گرفته است. واشنگتن به طور کلی تهران را کشوری حامی تروریسم می خواند.

ریچارد نفیو، معاون سابق هماهنگ کننده سیاست تحریم ها در وزارت امور خارجه و نویسنده کتاب «هنر تحریم ها»، گفت: «به سختی می توان تصور کرد که تحریم ها از حد کنونی بیشتر شوند. صادقانه بگویم که همچنان فکر می کنم چنین اقدامی مغایر با قانون اساسی است. طبق قوانین موجود، تنها امکان هدف گرفتن بازیگران غیر دولتی با تحریم ها وجود دارد و نه عناصر دولتی.»

اگر این گمانه زنی ها به حقیقت بپیوندند و دولت ترامپ علنا علیه سپاه پاسداران اقدام کند، احتمالا شرکت های خارجی در ارتباط با تجارت یا سرمایه گذاری در ایران بیشتر دچار وحشت و نگرانی خواهند شد.

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بخش وسیعی از اقتصاد ایران (طبق ادعای ترامپ، نیمی از آن) را کنترل می کند و وزارت خزانه داری ایالات متحده و وزارت امور خارجه تاکید کرده اند که مسئولیت شناسایی شرکایی که در ایران با آنها کار می کنند و ارتباط آنها با گروه های تحریم شده، با شرکت های خارجی است. آرین طباطبایی، کارشناس ایران در اندیشکده غیرانتفاعی «شرکت رند» می گوید: «این یک نشانه است مبنی بر اینکه ایالات متحده برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران آماده می شود. اما آنچه این سیاست کم دارد، ضربه نهایی مشخص و پیش بینی پایان بازی است. سردرگمی زیادی در ارتباط با ابزار، منظورها و نتیجه ها وجود دارد. دولت هر گونه آسیبی را موفقیت قلمداد می کند. اما این مبنای درستی برای قضاوت نیست.» طباطبایی که یکی از نویسندگان کتابی با موضوع سیاست خارجی ایران تحت عنوان «محور سه گانه: رابطه ایران با روسیه و چین» است، افزود: «سپاه پاسداران انقلاب اسلامی همیشه تحت فشار بوده است و به چنین فشارهایی عادت دارد.»

در گزارش وال استریت ژورنال آمده است که مقامات ارشد پنتاگون درباره عواقب این حرکت نگران هستند و می ترسند که چنین اقدامی به حمله ایران به نیروهای آمریکایی در منطقه منجر شود. محمد علی شعبانی، محقق ایران در دانشگاه سوآس در لندن می گوید اگر ایالات متحده به راستی سپاه را گروه تروریستی بنامد، احتمال اینکه ایران با اقدام علیه نیروهای آمریکایی تلافی کند وجود دارد. شعبانی گفت: «اول و مهم تر از همه اینکه مجلس ایران هم می تواند در جهت خطاب قرار دادن ارتش ایالات متحده تحت عنوان یک سازمان تروریستی اقدام کند.» او در عین حال افزود تصور می کند که ارتش ایران احتمالا تا حد ممکن در برابر کشیده شدن به تله درگیری مستقیم نظامی با ایالات متحده مقاومت خواهد کرد.

او در ادامه افزود که این اقدام هم یک نشانه دیگر از تلاش های مخالفان سرسخت ایران در دولت آمریکا از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی برای تاثیرگذاری بر تصمیم های آتی در مورد ایران است: «نکته موجود در همه تلاش های اینچنینی محدود کردن غریزه ترامپ در دستیابی به توافق تا حد امکان و دشوار ساختن شرایط بازگشت از دشمنی با ایران برای رئیس جمهوری بعدی است.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *