آی آدم‌ها! ۳۰ هزار نفر در سیل لرستان بی‌خانمان شدند

By | ۱۳۹۸-۰۱-۱۹

-رئیس دولت امروز خط ششم متروی تهران را افتتاح کرد!
-مردم در خوزستان شرایطی وحشتناک‌تر از شرایط جنگی دارند.
-زمین‌های کشاورزی خوزستان نابود شده: تا ۹۰ درصد مزارع رو به نابودی است.
-برخلاف قرار قبلی چهار وزیر امروز به مجلس نرفتند!
-مجلسی‌ها بجای حضور در مناطق سیل‌زده، فیلم سیل را تماشا می‌کنند!
-با اینکه مقامات نظام مشکلات را به طرزی هیستریک و بیمارگونه به گردن آمریکا می‌اندازند، ولی شبکه‌های اجتماعی انباشته از اطلاعاتی مبنی بر بلاتکلیفی سیل‌زدگان و نابودی حیات اقتصادی آنها در کنار انبوهی از گل و آوار خشت و آجر و همه‌ی آن چیزهاییست که زمانی زندگی ساده‌ی آنها را تشکیل می‌داد.

کیهان لندن:


در حالی‌ که آژیر خطر در بخش گسترده‌ای از کشور همچنان شنیده می‌شود، ولی هیچکدام از وزای دولت «تدبیر و امید» برای پاسخگویی درباره سیل اخیر، در مجلس شورای اسلامی حاضر نشدند! وضعیت سیل‌زدگان چنان وخیم است که فقط ۳۰ هزار نفر در استان لرستان بی‌خانمان شده‌اند و جز لباسی بر تن، چیزی ندارند.تخریب و ویرانی حاصل از سیل گسترده فعالیت روزانه در استان‌های شمالی و غربی کشور را مختل کرده و ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی حاکی از دامنه‌ی یک ویرانی فجیع و آشفتگی مردم و شرایط به شدت نامناسب آنهاست.

امروز یکشنبه، ۱۸ فروردین ماه ۹۸، پس از گذشت ۲۰ روز از وقوع سیل در ایران، مجلس شورای اسلامی تشکیل جلسه داد و به اصطلاح نمایندگان، از تعطیلات نوروزی به سر کار رفتند! در این بین، حمیدرضا کاظمی نماینده پلدختر اعلام کرد که ۳۰ هزار نفر در سیل استان لرستان بی‌خانمان شده‌اند و در وضعیتی قرار دارند که بجز لباس تن‌شان چیزی در بساط ندارند.

در ویدئوهای منتشر شده در فضای مجازی، مردم سیل‌زده بر سر ویرانه‌های بر جای مانده از خانه‌هایشان، دام‌های تلف‌شده و زمین‌های زراعی زیر آب رفته‌ مویه می‌کنند. آنها علاوه بر این وضعیت فجیع، در شرایط نامناسب، بدون آب، غذا و پوشاک مانده‌اند و حتی از امدادرسانی اولیه نیز برخوردار نیستند.

مردم در پلدختر، در ویرانه‌های برجای مانده از آنچه زمانی زندگی ساده‌ی آنها بود

با اینکه تریبون‌های نظام از سوی دولت و نهادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی چون سپاه پاسداران در بوق حمایت از سیل‌زدگان می‌دمند و مشکلات را به طرزی هیستریک و بیمارگونه به گردن آمریکا می‌اندازند، ولی شبکه‌های اجتماعی انباشته از اطلاعاتی مبنی بر بلاتکلیفی سیل‌زدگان و نابودی حیات اقتصادی آنها در کنار انبوهی از گل و آوار خشت و آجر و همه‌ی آن چیزهاییست که زمانی زندگی ساده‌ی آنها را تشکیل می‌داد.

با اینکه قرار بود وزیر کشور امروز ۱۹ فروردین‌ماه در مجلس شورای اسلامی حاضر شود و گزارش خسارات حاصل از سیل و جرئیات آن را ارائه کند ولی خبری از وی نشد و مجلسی‌ها به تماشای فیلم و تصاویر مناطق سیل‌زده پرداختند!

آنگونه که علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادعا کرده، چهار وزیر شامل وزرای کشور، راه، نیرو و جهاد کشاورزی به خاطر وضعیت خاص خوزستان طبق دستور رئیس جمهور باید به این استان می‌رفتند و به همین دلیل جلسه امروز منتفی شده است.

سیل در شهرستان شوش

البته حسن روحانی رئیس دولت هم در چنین وضعیتی رفت تا  خط ششم متروی تهران را افتتاح کند!

کاظمی نماینده مجلس شورای اسلامی در اعتراض به وضعیت موجود جلسه‌ی مجلس گفته که «اگر می‌دانستم این جلسه با حضور نمایندگان دولت برگزار نمی‌شود حتماً مردم سیل زده پلدختر و معمولان را رها نمی‌کردم و به تهران نمی‌آمدم.»

این نماینده مجلس شورای اسلامی در عین حال از رهبر جمهوری اسلامی، رئیس مجلس، اعضای هیات مدیره و نمایندگانی که در مناطق سیل‌زده حضور داشتند یا تلفنی از اوضاع با خبر می‌شدند، قدردانی کرده!

حسن روحانی در اوضاع بحرانی کشور، خط متروی شش تهران را افتتاح کرد!

۱۰ روستای پلدختر محو شده و ۷۰ روستا همچنان در محاصره سیل قرار دارد

بر اساس گزارش کاظمی نماینده پلدختر، ۱۰ روستای این شهرستان کاملا محو شده و مردم وسایل زندگی، اتومبیل و مغازه‌هایشان را از دست داده‌اند. او گفته که بیش از ۱۰ هزار نفر در حوزه انتخابیه وی، حتی کفش ندارند و «آنها تمام اموالشان را از دست دادند و من به سوی همه دستگاه‌ها، نهادها و مردم نجیب ایران برای رسیدگی به سیل‌زدگان دست طلب یاری دراز می‌کنم.»

در منطقه پلدختر ارتباطه ۶۰ روستا کاملا قطع شده و کمک‌های غذایی از طریق هلی‌کوپتر می‌رسد. زیرساخت آب، برق، گاز و تلفن هم که قطع شده بود برخی وصل شده و یا در حال وصل شدن است. این سیل همچنین دامداری‌ها و خطوط انتقال آب و کل زیرساخت‌ها را از بین برده و چیزی باقی نمانده است.

نماینده پلدختر: اگر مردم از بی‌عُرضگی ما تلف شوند خدا ما را نمی‌بخشد

کاظمی با بیان اینکه رئیس مجلس، نمایندگان و وزرا شاهد این بودند که چه بلایی سر مردم آمده، اظهار داشت: «ما درخواست شناور داشتیم و می‌خواهیم ارتباط ۷۰ روستا وصل شود تا از مرگ مردم جلوگیری کنیم. اگر مردم از بی‌عُرضگی ما تلف شوند خدا ما را نمی‌بخشد.»

وی گفته که «اگر وضعیت به این منوال ادامه یابد لجن و گل ولای کوچه و خیابان تا چند ماه دیگر هم جمع نمی‌شود. لازم است به دستگاه‌ها فشار بیاوریم که به داد مردم برسند.»

اولین روز شروع به کار مجلس پس از تعطیلات نوروزی: خوش‌ و بش و عکس یادگاری

مردم خانه‌هایشان را تخلیه نمی‌کنند چون جایی برای رفتن ندارند

در استان خوزستان نیز به گفته حسین مرمضی رئیس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان، ده‌ها هزار هکتار از اراضی کشاورزی مردم به زیر آب رفته، نابود شده و دام‌ها نیز در حال تلف شدن هستند.

وی در این‌باره که مردم خانه‌‌هایشان را با وجود اعلام وقوع سیل ترک نمی‌کنند، گفته که «اگر مردم به دستور مقامات جهت تخلیه شهرها و روستاها تمکین نمی‌کنند، برای این است که جایی برای رفتن ندارند.»

مرمضی با انتقاد از دستور بی‌پشتوانه تخلیه به مردم گفته است: «فقط دستور تخلیه می‌آید و مرتبا می‌گویند از شهرها بیرون بروید تا دچار سیلاب نشوید. اما این مسئله به این راحتی که مسئولان فکر می‌کنند، نیست. در هرکدام از این شهرها ده‌ها هزار نفر زندگی می‌کنند. روستاهای این مناطق و شهرها بسیار پرجمعیت هستند و گاه در هر خانه روستایی بین ۲۰ الی ۳۰ نفر زندگی می‌کنند. این آدم‌ها به کجا بروند؟ در این شرایط گرانی و نداری چه بکنند؟ چه کسی قرار است به آنها جا و پناه بدهد؟ مردم سردرگم شده‌اند. اگر که تمکین به دستور مقامات جهت تخلیه نمی‌کنند بدین خاطر است که جایی برای رفتن ندارند.»

اولین روز کاری مجلس در سال ۹۸ اینگونه گذشت!

والله که ما چنین سردرگمی و فجایعی را در دوران جنگ ندیدیم که امروز می‌بینیم!

وی با اشاره به بی‌توجهی اداره آب و برق خوزستان نسبت به لایروبی‌ کانال‌های آبی اظهار داشت که «از حدود ۷ ماه پیش مرتبا به مقامات ادارات مربوطه مثل آب و برق خوزستان پیرامون خطر وقوع سیل هشدار داده بودیم و تاکید کرده بودیم که کانال‌ها باید لایروبی شوند چرا که آب به سختی به هورالعظیم می‌رسد و به زور راه خودش را باز می‌کند و نتیجتا وارد شهرها و روستاهای اطراف شده و هدر می‌روند. اما گوش شنوایی برای هشدارهایمان وجود نداشت.»

رئیس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان تصریح کرد: «دیگر چیزی از اراضی کشاورزی باقی نمانده است. ما به چشم خودمان شاهد فاجعه هستیم. انگار بازگشته‌ایم به دوران جنگ. والله که ما یکچنین سردرگمی و فجایعی را در دوران جنگ ندیدیم که امروز می‌بینیم. حجم تخریب‌هایی که طی سیلاب‌های سال گذشته و سال جدید به ساکنان این شهرها تحمیل شده، بی‌سابقه است.»

طبق اعلام مرمضی، «بالای ۸۰ الی ۹۰ درصد اراضی کشاورزی ما در حال نابودی هستند و امدادرسانی هم بسیار ضعیف است. کل استان بحران‌زده شده، و بالگردهای امدادرسانی باید سریعا به اینجا اعزام شوند. نیروهای نظامی و امدادی موجود به‌رغم تمام تلاش‌هایی که می‌کنند، قادر نیستند تمامی جمعیت و مناطق شهرها و روستاهای دچار بحران را پوشش دهند.»

رئیس انجمن صنفی کشاورزی و منابع طبیعی دشت آزادگان از کشاورزان خواست تا اجازه دهند آب از زمین‌هایشان بگذرد، در این حالت می‌توان بحران را تا حدی کنترل کرده و از بروز فجایع انسانی جلوگیری کرد. خسارت اراضی کشاورزی می‌تواند جبران شود اما فاجعه انسانی غیرقابل جبران است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *