پای صحبت یک «کارآفرین» هفت خط و ماجرای دکل های نفتی گمشده!

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۲

به گزارش ایسنا، رضا مصطفوی طباطبایی، متهم ردیف سوم پرونده دکل گمشده نفتی گقت:

«ابعاد پرونده شرکت تأسیسات دریایی تنها محدود به یک دکل نیست و سخن از ۳۰ دکل و بیش از ۱۳۰ میلیون دلار اموال از دست‌ رفته در چین است.»

او ادامه داد: «شرکت تأسیسات دریایی به عنوان شاکی پرونده مدارکی را به دادگاه لندن ارائه کرده که به دادگاه تهران ارائه نکرده و تأکید می‌کند پول دکل فورچونا در اختیار افرادی است که نمی‌خواهند این پرونده به رد مال ختم شود.»

به گزارش روزنامه شرق: «سرمایه‌گذاری در صنعت شراب‌سازی یا کمک مالی به دونالد ترامپ، تنها بخشی از ادعاهای متهمان دیگر این پرونده علیه رضا مصطفوی‌ طباطبایی است که در حکم بدوی دادگاه تهران به جرم تصاحب اموال از طریق خیانت در امانت به حبس محکوم شده است. اما او نه تنها این ادعاها را رد می‌کند بلکه مانند دیگر متهمان و حتی شاکی پرونده به رأی دادگاه معترض است و مانند آنها می‌پرسد چرا در حکم دادگاه خبری از رد مال نیست؟»

رضا مصطفوی‌ طباطبایی حالا در لندن زندگی می‌کند. او به خبرنگار شرق می گوید:

«نه فقط این دکل بلکه موارد متعدد مانند آن در ۱۲ سال پیش از آن توسط من انجام شده و من بزرگ‌ترین واردکننده تجهیزات صنایع بالادستی تاریخ صنعت نفت ایران هستم.»

‌«شرکت تأسیسات دریایی از طریق شرکت زیرمجموعه‌اش، یعنی شرکت گلوبال‌پتروتک در فاز ۱۴ پارس جنوبی فعال بود و تلاشش برای تهیه دکل بی‌نتیجه مانده بود. من در آن زمان برای موضوعی نزد آقای ستاری، مدیر پارس جنوبی بودم و ایشان این مشکل را مطرح کردند. من با آقای شیرانی تماس گرفتم. ایشان در آن زمان همراه آقای طاهری، مدیرعامل وقت شرکت تأسیسات دریایی و خانم نفسیه محمودی در چین بودند. دو هفته پس از آن آقای شیرانی با من تماس گرفتند و گفتند اگر آب دستت است زمین بگذار و یک دکل برای ما تهیه کن! من هم کارم همین بود و بارها پیش از این با شرکت‌های زیرمجموعه شرکت نفت ایران معامله کرده بودم. من از سال ۲۰۱۰ نماینده بخشی از شرکت ملی نفت چین در خاورمیانه بودم و این کاری عادی برایم محسوب می‌شد.»

او در جواب خبرنگار شرق که از او می پرسد ‌اموالتان چقدر بوده، می گوید:

«اجازه حسابرسی به ما نداده‌اند. احتمالا بالای ۲۵۰ میلیون دلار اموال و مطالبات در ایران دارم. وقتی دفعه آخری که به ایران آمدم و پاسپورتم را در فرودگاه گرفتند، طبعا حساب‌ و کتاب اموالم آسان نیست.»

‌پس چطور از کشور خارج شدید؟

«پاسپورت من را گرفتند. بعد در وزارت اطلاعات جلساتی برگزار شد و پس از آن به من گفتند شما به کشور خدمت کرده‌اید و سوءتفاهم بوده و پاسپورتم را پس دادند!»

‌مدعی هستید به کمپین ترامپ کمک مالی نکرده‌اید؟

«آخر دروغ را باید جوری بیان کنند که مرغ پخته بال درنیاورد. معلوم است که خیر.»

‌دو سؤال غیر مرتبط با این پرونده می‌پرسم. اول این که شما گویا به باشگاه پرسپولیس تهران هم کمک مالی می‌کرده‌اید.

«در یک مورد بله. زمانی که سردار رویانیان در رأس باشگاه قرار داشت جلساتی با آقای پروین و آقای احمد یوسفی داشتم. چون باشگاه پرسپولیس به‌ خاطر شکایت وینگادا ممکن بود به لیست سیاه فیفا برود. مبلغی در حدود ۲۰۰ هزار دلار به تیم پرسپولیس کمک کردم. البته پیش از آن هم افرادی پیشنهاد داده بودند که به هیات‌مدیره باشگاه پرسپولیس بروم که قبول نکردم و هم آن زمان و هم امروز معتقدم فوتبال ما گرفتار سیاسی‌بازی است و شفاف نیست و به‌ همین‌ دلیل هرگز نزدیک فوتبال نشدم.»

‌سوال غیر مرتبط دومم درباره تصاویری است که روی اینترنت از شما در حال بازی پوکر وجود دارد. خودتان آن تصاویر را منتشر کرده‌اید؟

«خیر، همان افراد و جریان‌هایی که مایل نبودند من به ایران برگردم این تصاویر را منتشر کردند. پوکر در غرب یک ورزش فکری مانند شطرنج است (!) و من هم در یک تورنمنت در سال ۲۰۱۰ شرکت کردم و مقام هفتم را هم به دست آوردم. ایرانی‌ها خوشبختانه باهوش هستند و هر جا که سخن از رقابت فکری و ورزشی باشد موفق هستند.(!!!؟) پس از آن تورنمنت هم به‌ دلیل این که احساس کردم این بازی ممکن است با فرهنگ ما چندان سازگار نباشد، دیگر چنین کاری نکردم. من نه قرار بوده نماینده مجلس یا رئیس‌جمهور بشوم که بخواهم خودم را پاک نشان بدهم نه تمایلی به پاک‌ نشان‌دادن خودم دارم. من یک کارآفرین هستم و به کارهایی که برای کشورم انجام داده‌ام افتخار می‌کنم و سهم زیادی در استخراج نفت امروز ایران دارم، چون بسیاری از این دستگاه‌های حفاری را من به ایران آورده‌ام. می‌دانم که بسیاری از مطالب را نمی‌توانید چاپ کنید اما هر جا بیش از حد ثروت جمع شود، حضور دستگاه‌های پرقدرت مثل شمشیر دولبه عمل می‌کند و می‌تواند خوب یا بد باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *