شش سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به پرزیدنت ترامپ: همه ابعاد برنامه هسته‌ای ایران باید متوقف شود

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۳

شش سناتور جمهوریخواه در نامه‌ای به پرزیدنت ترامپ از او خواستند به مایک پمپئو وزیر خارجه دستور دهد تمامی ابعاد برنامه اتمی ایران متوقف شود. این شش سناتور گفته‌اند معافیت‌هایی که ماه مه در مورد برنامه اتمی ایران به پایان می‌رسد، دیگر نباید تمدید شود.

به گزارش خبرگزاری بلومبرگ، این نامه نهم آوریل (۲۰ فروردین) برای پرزیدنت ترامپ ارسال شد. تد کروز سناتور جمهوریخواه از ایالت تگزاس، تام کاتن سناتور جمهوریخواه از ایالت آرکانزاس و مارکو روبیو سناتور جمهوریخواه از ایالت فلوریدا از جمله امضاکنندگان نامه هستند. بلومبرگ به نام سه سناتور دیگر اشاره ای نکرد.

این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با ایران ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود ایران غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد.

اشاره این سناتورها به معافیت‌هایی است که دولت پرزیدنت ترامپ پس از خروج از توافق اتمی موسوم به برجام، به ایران اعطا کرد. این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌دهد با دیگر کشورهایی که هنوز به برجام متعهد هستند، در سه سایت هسته‌ای فردو، اراک و نیروگاه اتمی بوشهر، به همکاری خود با ایران ادامه دهند تا اطمینان حاصل شود ایران غنی‌سازی اورانیوم را در همان حد پایین نگه دارد.

این گزارشی می‌گوید این بخش از توافق در برجام برای محدود کردن خطر حرکت برنامه اتمی جمهوری اسلامی ایران به سمت ساخت سلاح اتمی بود تا علاوه بر نظارت آژانس، دیگر کشورها هم مشارکت و نظارت داشته باشند.

این شش سناتور در نامه خود به پرزیدنت ترامپ نوشته‌اند: «مدارک زیادی هست که نشان می‌دهد ایران از سال ۲۰۰۳ به بعد برنامه اتمی نظامی خود را از راه برنامه اتمی غیرنظامی ادامه داده است.»

آن‌ها همچنین خواسته‌اند تمامی ابعاد ارتباط آمریکا با توافق برجام به صفر برسد.

مایک پمپئو: سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مشتی باج‌گیر هستند و نه انقلابی

ایالات متحده آمریکا پس از خروج از توافق اتمی برجام،‌ کمپین فشار حداکثری بر جمهوری اسلامی ایران را راه انداخته است. آمریکا به هشت کشور معافیت موقت داد تا به خرید نفت ایران ادامه دهند، ولی به تدریج آن را به صفر برسانند.

برایان هوک نماینده ویژه وزارت خارجه آمریکا در امور ایران گفته بود از میان این هشت کشور، سه کشور خرید نفت از ایران را به صفر رسانده‌اند.

وزیر خارجه آمریکا: جمهوری اسلامی ایران به طور حتم با القاعده ارتباط دارد

مهلت تحریم‌های یاد شده دوم ماه مه (۱۲ اردیبهشت) به پایان می‌رسد. سناتور تد کروز در جریان حضور مایک پمپئو در نشست کمیته روابط خارجی سنا که روز چهارشنبه برگزار شد، به وزیر خارجه ایالات متحده گفت:‌«کمپین فشار حداکثری، باید حداکثری هم اجرا شود.»‌

پرزیدنت دونالد ترامپ ۱۹ فروردین در بیانیه ای رسما سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان های تروریستی قرار داد.به گفته وزیر خارجه آمریکا تصمیم پرزیدنت ترامپ برای قراردادن نام سپاه پاسداران در فهرست تروریستی ایالات متحده، از ۲۶ فروردین به شکل رسمی به اجرا گذاشته می‌شود.

صدای آمریکا:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *