چابهار؛ کودکان قربانی سیم‌ کشی‌های غیراستاندارد

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۴

نصف جمعیت شهر چابهار با ۵۶ هزار نفر در مناطق حاشیه‌نشین، فاقد برقرسانی مناسب و استاندارد وزارت نیرو هستند و خانه‌هایشان را با سیم‌های نامناسب، ناایمن و خطرناک خودشان، برقدار کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، 56 هزار نفر از مردم شهر چابهار برق ندارند؛ این شاه‌بیت صحبت‌های اخیر نماینده مردم چابهار در نطق میان دستور مجلس شورای اسلامی است که هر خواننده‌ای را تکان می‌دهد؛ برق در میان حاشیه‌نشینان چابهاری یک رویا است.

چابهار به گواه سازمان ملی زمین و مسکن، بیشترین نسبت جمعیت حاشیه‌نشینی ایران را در خود جای داده است و از جمعیت حدودا 120 هزار نفری شهر چابهار، نصف آن یعنی 56 هزار نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی حاشیه شهر زندگی می‌کنند.

حاشیه‌نشینی 56 هزارنفری که نماینده از آن صحبت می‌کند، همه مناطق حاشیه چابهار از جمله کمب، مرادآباد، میرآباد، جنگلوک، عثمان آباد و رمین را شامل می‌شود که همگی محروم از برق‌رسانی استاندارد هستند. همه مناطق حاشیه چابهار فاقد شبکه منظم و استاندارد برق‌رسانی‌اند و مردم سیم‌هایی را به‌صورت غیراستاندارد از دستگاه‌های ترانسفورماتور خیابان‌های اطراف برای روشنایی اندک در شب و خلاصی از گرمای طاقت فرسا در روز به خانه‌های خود کشیده‌اند. در میان این مناطق حاشیه‌نشین، کمب با 23 هزارنفر جمعیت بزرگ‌ترین منطقه حاشیه نشین چابهار و به گواه آمار کشور است و وضع به‌مراتب بدتری را در برق‌رسانی تجربه می‌کند.

اداره برق پول گرفته، برق رسانی نکرده

در کوچه‌ها و خیابان‌های کمب سیم‌ها به‌صورت‌ غیراستاندارد و خطرناک از زمین و هوا به دستگاه‌های ترانسفورماتور وصل شده‌اند. دهیار روستای حاشیه‌نشین کمب می‌گوید: در کل کمب از 10 سال پیش تاکنون به‌دلیل منع قانونی در خدمت‌رسانی دولت به حاشیه‌، هیچ دستگاه ترانسفورماتور جدید و یا شبکه‌ی جدیدی ایجاد نشده است‌.

محمد زیندینی می‌افزاید: سال 85 کمب حدودا 5 هزار نفر جمعیت داشته و با وجود آنکه مردم از 9 دستگاه ترانسفورماتور موجود در خیابان‌های کمب برای خود به‌صورت غیراستاندارد برق کشیدند اما این برق‌رسانی غیراستاندارد هرچند خطرناک اما کفاف برق‌رسانی کژدار مریض به مردم حاشیه کمب را می‌داده است.

وی تصریح می‌کند: از حدود ده‌سال پیش تاکنون که به جمعیت حاشیه‌نشینان کمب 5 برابر افزوده شده است، هم‌چنان همان 9 دستگاه ترانس وظیفه برقرسانی غیراستاندارد را دارند؛ 23 هزار نفر جمعیت برای خلاصی از گرما از هرکجا رسیدند از خانه‌های کپری خود به این دستگاه‌ها سیم کشیدند تا یک لامپ یا پنکه‌ای را روشن کنند. به‌دلیل فشار جمعیت بر شبکه نامنظم توزیع برق و تعداد محدود ترانس‌ها، ما هرروز در کمب قطعی‌های سراسری برق داریم، مردم با پول خودشان سیم پارگی‌های غیراستاندارد ناشی از فشار بر شبکه و گرمای شرجی هوا را تعمیر می‌کنند و دوباره روز بعد سیم پاره می‌شود.

دهیار کمب می‌گوید: شورای تامین پس‌از بررسی‌های زیاد و طولانی، مجوز تشکیل دهیاری در کمب را داد، مقدمات خدمت‌رسانی فراهم شد و از اوایل 96 شرکت برق مامور شد به مردم کمب برقرسانی کند. شرکت برق به‌دلیل برقرسانی غیراستاندارد و به قول‌ آن‌ها غیرقانونی مردم از دستگاه‌های ترانسفورماتور، علاوه‌بر پول امتیاز برق، حاشیه‌نشینان را مجبور کرده یک میلیون و اندی بابت جریمه هم به این شرکت پرداخت کنند.

زیندینی ادامه می‌دهد: مردم حاشیه‌نشین چابهار چاره‌ای جز پرداخت پول برای خلاص شدن از بی‌برقی، قطعی سراسری برق، گرمای طاقت‌فرسا و سیم پاره‌گی های مکرر را ندارند؛ با آن وضع زندگی فلاکت بارشان به‌هزار زحمت ‌ از این در و آن در هم پول امتیاز را دادند و هم پول جریمه را، اما از 96 تاکنون هنوز همچنان همان 9 دستگاه ترانس برقرسانی کژدار مریض را انجام می‌دهند.

دهیار تاکید می‌کند: باآنکه شرکت برق، پول از مردم گرفته و مردم هم داده‌اند اما هنوز برقرسانی را تکمیل نکرده است، باآنکه دستگاه‌های جدید ترانسفورماتور نصب شدند اما شبکه به آن‌ها وصل نشده و شرکت برق هرروز امروز و فردا می‌کند؛ ماهم در دهیاری هرروز مراجعه کننده داریم که چرا پول گرفته شده و برقرسانی این قدر به‌تاخیر افتاده؛ باورکنید گرمای چابهار گاهی غیرقابل تحمل می‌شود و همان پنکه کوچک در کپرها هم قطع می‌شود.

سیم‌کشتی‌های غیراستاندار در کوچه‌های کمب قربانی‌هایی هم داشته، عمدتا کودکان درحال بازی؛ یکی از اهالی می‌گوید: یادم هست چندسال پیش پای یکی از کودکان درحال بازی در کوچه به سیم‌های برق گیر کرد،چون بعد از ظهر بود و دو مرکز بهداشتی کمب بسته ‌بودند تا آمادیم کودک را به بیمارستان شهر برسانیم، کودک فوت شد.

امان‌الله آبادیان می‌گوید: یک بچه‌ی دو سه‌ ساله از کجا می‌داند این سیم روی زمین برق دارد و نباید نزدیک برود، توپش در سیم‌ها گیر می‌کند؛ سیم‌ها هم لخت است، زمانی که می‌رود توپش را آزاد کند دچار برق‌گرفتگی می‌شود؛ فاصله کمب هم تا شهر زیاد است، ساکنان هم وسیله‌ی درست و درمانی ندارد تا خانواده می‌فهمند، ماشین جور می‌کنند و خود را به شهر می‌رسانند دیگر جانی برای کودک نمی‌ماند.

هیچ توجیهی ندارد 56 هزارنفر برق نداشته باشند

عبدالغفور ایرانژاد نماینده مردم چابهار هم به خبرنگار ما می‌گوید: هیچ‌ توجیهی ندارد، 56 هزار نفر سال‌ها از خدمت‌رسانی ‌های اولیه دولت از جمله برقرسانی برخوردار نشوند؛ بعد مجوز برقرسانی برایشان صادر شود، با آن وضعشان پول بدهند، اما هنوز همان سیم‌کشی‌های غیراستاندارد برق داشته باشند و عزیزانشان را هم به‌خاطر بی‌تدبیری‌ها و تاخیرها در برقرسانی از دست بدهند.

وی می‌افزاید: از حدود چهار سال قبل سه هزار و 91 پرونده برای خرید انشعاب برق تشکیل و از اهالی روستای کمب هزینه دریافت شده اما تاکنون هیچ اقدامی صورت نگرفته است.

نماینده مردم چابهار در مجلس می‌گوید: اداره برق به ما گفته 53 دستگاه ترانسفرماتور جدید در کمب نصب کرده، ترانسی که به شبکه وصل نیست به چه درد می‌خورد؛ کاملا به وضع کمبی‌ها و دیگر مناطق حاشیه آگاهی داریم و پگیر مسائلشان هستیم. امیدواریم بتوانیم برای سایر حاشیه‌نشیان در غیر از کمب هم مجوز برقرسانی بگیریم .

کمبی‌ها تا پایان سال برقرسانی می‌شوند؛ سایرین منتظر بمانند

امیدرضا مشهدی مدیر اداره برق چابهار اما روند طولانی اصلاح شبکه برق و برقرسانی مطلوب به کمب را ناشی از زمانبر شدن بازگشایی معابر و ایجاد تاسیسات برقرسانی می‌داند و می‌گوید: شرکت توزیع برق در حال نصب تمامی تجهیزات و تاسیسات بر اساس طرح ساماندهی و اخذ حریم در معابر بازگشایی شده است و در صورت همراهی مردم، اعضای شورای اسلامی روستا، دهیاری و همچنین بازگشایی معابر تا پایان سال‌جاری عملیات ساماندهی و برقرسانی به طور کامل به اتمام برسد.

وی درباره برقرسانی به بقیه حاشیه‌نشیان چابهار غیراز کمب نیز می‌گوید: فعلا به ما مجوز برقرسانی به کمب را دادند؛ در صورتی که به سایر مناطق حاشیه‌نشین هم مجوز برقرسانی دهند ما مشکلی نداریم.

هرچه باشد برق مناسب در کمب و دیگر مناطق حاشیه‌ی چابهار در قرن بیست و یک و در چابهاری که می‌خواهد قطب اقتصاد ایران در استراتژیک‌ترین طرح‌ توسعه‌ای تاریخ ایران یعنی طرح توسعه سواحل مکران شود؛ هم‌چنان یک رویاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *