اینستاگرام، صفحات قاسم سلیمانی و تعدادی دیگر از فرماندهان سپاه را بست

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۷

یک روز پس از ثبت رسمی قرار گرفتن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی آمریکا، شبکه اجتماعی «اینستاگرام» صفحات فرمانده کل این نیرو و تعدادی از دیگر فرماندهان از جمله قاسم سلیمانی را رسماً مسدود کرد.

بررسی‌ها حاکی است که روز سه‌شنبه صفحات اینستاگرام محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه، قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس، محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی ستاد کل نیروهای مسلح مسدود شدند.

اینستاگرام همچنین صفحات تعدادی از فرماندهان سابق سپاه پاسداران از جمله عزت‌الله ضرغامی، محمد باقر قالیباف و سعید قاسمی را نیز مسدود کرده است.

ایسنتاگرام پیش از این بارها صفحه قاسم سلیمانی را به دلیل آن چه انتشار محتوای خلاف مقررات این شبکه اجتماعی خوانده شد، بسته بود.

مایک پومپئو،‌ وزیر امور خارجه آمریکا، پیشتر در پاسخ به پرسش خبرنگار تلویزیون فاکس‌نیوز که از او پرسیده بود آیا قاسم سلیمانی،‌ فرمانده سپاه قدس ایران،‌ همتراز ابوبکر البغدادی، رهبر گروه داعش است، پاسخ داده بود: «بله، او تروریست است».

صفحه قاسم سلیمانی بیش از ۲۳۵ هزار و ۸۰۰ دنبال‌کننده، صفحه سپاه پاسداران حدود ۳۹۳ هزار، حساب محمدعلی جعفری بیش از ۳۷۴ هزار و ۶۰۰، حساب محمد حسین باقری حدود ۲۱۵ هزار، حساب محمدباقر قالیباف ۲۲۸ هزار و حساب سعید قاسمی ۱۴۰ هزار دنبال‌کننده داشتند.

اینستاگرام از محبوب‌ترین شبکه‌های اجتماعی در ایران است که فیلتر نیست ولی در صورتی که مطالب منتشره در آن با مقررات جمهوری اسلامی در تضاد باشد، سانسور می‌شود.

تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا روز ۲۶ فروردین در روزنامه رسمی فدرال ایالات متحده ثبت شد.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز ۱۹ فروردین سپاه پاسداران را «ابزار اصلی حکومت ایران برای هدایت و اجرای کارزار بین‌المللی تروریسم» دانست و اعلام کرد که سپاه پاسداران در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» وزارت خارجه آمریکا قرار گرفته است.

وزارت خارجه آمریکا بیش از ۶۰ گروه و سازمان را از جمله القاعده، گروه حکومت اسلامی (داعش)، حزب‌الله لبنان و برخی از تشکیلات فلسطینی را در فهرست «سازمان‌های تروریستی خارجی» قرار داده است.

با قرار گرفتن سپاه در این لیست، کنگره آمریکا یک هفته فرصت داشت تا این تصمیم را بررسی و موافقت یا مخالفت خود را اعلام کند. حال با رسمی شدن قرار گرفتن سپاه در فهرست تروریستی آمریکا، به نظر می‌رسد که کنگره با آن مخالفتی نداشته است.

ساعاتی پس از اعلام تصمیم آمریکا، شورای‌عالی امنیت ملی ایران اعلام کرد که «فرماندهی مرکزی آمریکا» در غرب آسیا «موسوم به سنتکام» و تمامی نیروهای وابسته به آن را «گروه تروریستی» می‌داند.

مجلس ایران نیز روز سه‌شنبه کلیات طرحی را در این باره تصویب کرد و جزئیات این طرح در جلسه بعدی بررسی خواهد شد.

به گفته علی نجفی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در صورت تصویب نهایی این طرح دولت موظف است که «در مراجع بین‌المللی» درباره این اقدام آمریکا «اقدام حقوقی» انجام دهد.

براساس این طرح، همچنین نیروهای مسلح در صورت اجازه رهبر جمهوری اسلامی موظفند «در چارچوب مصوبات شورای عالی امنیت ملی در برابر اقدامات تروریستی نیروهای آمریکایی و سایر نیروهای تروریستی مذکور در این قانون که در منطقه غرب آسیا و … فعالیت می‌کنند و منافع جمهوری اسلامی ایران را به مخاطره می‌اندازند، اقدامات متقابل و قاطع به عمل آورند».

بر اساس گزارش رادیو فردا، شبکه‌های اجتماعی و خبرگزاری ایسنا /ا.م/ ک.ر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *