رویترز: اختلاف نظر در دولت ترامپ بر سر برآورد تسلیحاتی آمریکا از ایران

By | ۱۳۹۸-۰۱-۲۹

رویترز در گزارشی اختصاصی می‌گوید بین شماری از مقام‌های دولت ترامپ، بر سر برآورد تسلیحاتی تازه در مورد ایران، «اختلافاتی» وجود دارد و در عین حال نگرانی‌هایی از «سیاسی‌کاری» در ارائه مدارک شکل گرفته‌است. وزارت خارجه آمریکا ‎گفته این برآورد «دقیق» است.‎‎

گزارش رویترز بر پایه اطلاعاتی‌ است که پنج منبع خبری در اختیار این خبرگزاری گذاشته‌اند؛ رادیو فردا مستقلا قادر به تائید یا رد این گزارش نیست.

رویترز می‌گوید اختلافات تازه زمانی عیان شد که وزارت خارجه آمریکا روز سه‌شنبه اقدام به انتشار و سپس حذف نسخه غیرمحرمانه برآورد سالیانه به کنگره در مورد کنترل تسلیحات، کرد.

این وقایع یک روز پس از آن صورت گرفته که ایالات متحده به‌طور رسمی نام سپاه پاسداران را به فهرست «سازمان‌های تروریستی» خود افزود.

برخی از منابع خبری طرف گفت‌وگو با رویترز اظهار کرده‌اند این برآورد -که روز چهارشنبه دوباره منتشر شد- آن‌ها را به این فکر انداخته که آیا دولت ترامپ در تلاش برای ارائه بدترین تصویر ممکن از ایران است؛ کم‌وبیش همانند آن‌چه جرج بوش و دولت او در سال ۲۰۰۳، پیش از حمله به عراق، ارائه کردند.

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در ایمیلی به رویترز، ضمن دفاع از برآورد و قضاوت‌ها در مورد ایران، گفته «دربرگیرنده برآوردهایی دقیق، برپایه اطلاعاتی مناسب و مربوط» است.

واپسین مهلت برای ارائه برآورد تسلیحاتی دولت به کنگره، ۱۵ آوریل بود و به‌همین دلیل نیز نسخه‌ای از آن منتشر شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته نسخه‌ای کامل‌تر و غیرمحرمانه، پس از مرور و بازبینی برآورد، منتشر خواهد شد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ایمیلی که به رویترز فرستاده، در مورد آن‌چه این خبرگزاری «اختلافات داخلی» بر سر برآورد توصیف کرده، اظهار نظری نکرده‌است.

رویترز در بخشی از گزارش خود گفته در برآورد اشاره‌ای به اظهارات مقام‌های اطلاعاتی آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در مورد پایان یافتن برنامه نظامی هسته‌ای ایران در سال ۲۰۰۳ و نیز عمل به تعهدات جمهوری اسلامی در توافق اتمی، نشده است.

بنا بر گزارش‌ها جمهوری اسلامی تا سال ۲۰۰۳ تلاش‌هایی در زمینه برنامه نظامی هسته‌ای انجام داده بود، اما در برآوردی از سوی سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا در سال ۲۰۰۷ نتیجه گیری شده بود که برنامه تولید سلاح هسته‌ای در ایران در سال ۲۰۰۳ متوقف شده است.

رویترز اما افزوده است که در برآورد تسلیحاتی فعلی گفته شده اطلاعاتی که اسرائیل از بایگانی اتمی ایران یافته، تردیدها و پرسش‌هایی را ایجاد کرده که آیا تهران دوباره به سوی تولید سلاح هسته‌ای گام برمی‌دارد.

سال پیش نخست‌وزیر اسرائیل دست به انتشار «اسناد محرمانه برنامه هسته‌ای و موشکی ایران» زد و اظهار کرد ایران «جهان را فریب داده است» و «برنامه محرمانه ساخت سلاح هسته‌ای را دنبال می‌کند». بنیامین نتانیاهو «اسنادی» هم در مورد وجود «انبار مخفی مواد رادیواکتیو» در تورقوزآباد تهران منتشر کرده بود.

کاخ سفید در ۱۰ اردیبهشت سال پیش اعلام کرد که این اطلاعات را به دقت بررسی خواهد کرد. مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز به تازگی به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس گفته که راستی‌آزمایی در خصوص ایران باید با فشار بیشتری انجام شود.

ایران اظهارات نتانیاهو درباره وجود «انبار هسته‌ای مخفی» را رد کرده بود. بر اساس گزارشی که در میانه فروردین امسال منتشر شد بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بیش از یک بار، با موافقت دولت ایران، به مکان یاد شده در تورقوزآباد رفته‌اند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حال حاضر پایبندی تهران به تعهدات در «برجام» را تائید کرده‌است. ایالات متحده از توافق اتمی شکل‌گرفته در دوره ریاست‌جمهوری باراک اوباما خارج شده‌است و تحریم‌های مربوط به ایران را نیز برگردانده است.

ترامپ آمریکا را از برجام خارج کرد و تحریم‌های ایران را باز می‌گرداند

دونالد ترامپ در زمان خروج از «برجام» گفته بود «در تئوری، توافق اتمی یا همان “توافق ایران” قرار بود آمریکا و متحدانش را از جنون بمب اتمی ایران حفظ کند، سلاحی که فقط بقای رژیم ایران را به مخاطره می‌اندازد. در واقع، این توافق به ایران اجازه داد غنی‌سازی اورانیوم را دنبال کند و به مرور زمان، به سرحد ساخت بمب اتمی برسد».

ترامپ در عین حال گفته است «حکومت ایران اصلی‌ترین دولت حامی تروریسم است. موشک‌های خطرناک صادر می‌کند،‌ روی آتش درگیری در سرتاسر خاورمیانه بنزین می‌ریزد و از گروه‌های تروریستی و شبه‌نظامیانی چون حزب‌الله، حماس، طالبان و القاعده حمایت می‌کند».

جان بولتون: تغییر رژیم ایران در دستور کار دولت ترامپ نیست

رویترز می‌گوید بین شماری از مقام‌های دولت آمریکا بر سر برآورد تازه «اختلافاتی» وجود دارد.

یکی از مقام‌های پیشین دولت آمریکا نیز به رویترز گفته به‌نظر می‌رسد گزارش تازه بیشتر برای پیشبرد سیاست‌های دولت ترامپ در قبال ایران ارائه شده، به‌جای این‌که بازتاب‌دهنده نظر سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی و برآورد آن توسط کارشناسان وزارت خارجه باشد.

مقام‌های دولت ترامپ تاکید کرده‌اند، هدف آن‌ها از «فشار حداکثری» بر ایران، برای «تغییر رفتار» جمهوری اسلامی‌ست. مقام‌های دولت ترامپ، تهران را عامل اصلی بی‌ثباتی در خاورمیانه می‌نامند و جمهوری اسلامی را متهم به دخالت در امور کشورهای دیگر از جمله در آمریکای لاتین کرده‌اند.

پومپئو از پاسخ درباره «اختیار قانونی» دولت ترامپ برای حمله احتمالی به ایران خودداری کرد

مایک پومپئو اخیرا گفته‌است «فشار حداکثری» بر ایران در کنار برخی دیگر اقدامات آمریکا، در راستای ترویج دمکراسی، آزادی و احترام به حقوق بشر است که انجام می‌شود.

وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید برای ایجاد صلح و ثبات در غرب آسیا، آمریکا به مقابله با داعش و نیز مقابله با تهدیدهای جمهوری اسلامی دست زده و تحریم‌ها علیه ایران و یا افزودن سپاه به فهرست سازمان‌های تروریستی، برای جلوگیری از اقدامات بی‌ثبات‌کننده ایران در خاورمیانه است.

ایران اتهام‌های آمریکا در مورد ایجاد بی‌ثباتی در خاورمیانه یا دخالت در امور کشورهای دیگر را رد کرده‌است.

در اردیبهشت ماه سال پیش جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا، گفته بود تغییر رژیم در ایران در حال حاضر در «دستور کار» دولت دونالد ترامپ قرار ندارد.

وزیر خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۱ فروردین، در نشستی با کمیته روابط خارجی سنا، ایران را به ارتباط با گروه القاعده متهم کرد، اما از پاسخ به این پرسش که آیا مجوز کنگره در روزهای پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱، برای حمله به ایران نیز به کار خواهد رفت، خودداری کرد.

رویترز، رادیو فردا|ت|خ