«دستگیری ده‌ها جاسوس در مراکز حساس» و برخورد با صدها گروه در ایران

By | ۱۳۹۸-۰۱-۳۱

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران از دستگیری ده‌ها جاسوس در مراکز حساس و نیز در خارج از کشور خبر داد.

به گزارش رسانه‌های ایران، آقای علوی که روز جمعه ۳۰ فروردین در مراسم نماز جمعه تهران سخنرانی می‌کرد گفت: «ده‌ها جاسوس جذب‌شده از سوی سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه، در مراکز حساس کشور شناسایی شده و در اختیار دستگاه قضائی قرار گرفته‌اند.»

یورونیوز:

آقای علوی مشخص نکرد «مراکز حساس» کدام مراکز بوده، اما به نظر می‌رسد منظور وی مراکز نظامی، سایت‌های امنیتی، تأسیسات هسته‌ای و نیز برخی سایت‌های صنعتی مهم مانند صنایع دفاع و اسلحه‌سازی باشد.

وزیر اطلاعات در سخنرانی خود همچنین با یادآوری «تلاش سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه برای جلب جاسوس» علیه ایران گفت که این تلاش‌ها «خنثی» شده‌اند. به گفته وی گزارش شناسایی این جاسوس‌ها مایه «بهت» همه کسانی شد که در جریان عملکرد وزارت قرار گرفتند و سرویس‌های بیگانه که این افراد را جذب کرده بود دچار «گیجی» کرد.

برخورد با صدها گروه از مخالفان و قاچاقچیان

وی در مورد پیوندهای مشخص جاسوس‌های دستگیر شده با گروه‌های مختلف گفت: «در یک سال گذشته با ۱۱۴ تیم تکفیری، ۱۱۶ تیم مرتبط با منافقین [سازمان مجاهدین خلق]، ۴۴ تیم ضد انقلابی، ۳۸۰ تیم قاچاق مواد مخدر برخورد شده است. عملیات ۱۸۸ تیم عملیاتی خنثی شده، از جمله آخرین آنها دستگیری ۴ نفر در جنوب غرب کشور و کشف ۱۵ هزار فشنگ کلاشینکف بوده است.»

ارائه آمار رسمی در ایران از فعالیت گروه‌های مخالف در این حجم وسیع در درون کشور امری بی‌سابقه، اگر نه کم‌سابقه است.

شناسایی ۲۹۰ جاسوس سیا

وی در مورد شیوه عملکرد وزارت اطلاعات ایران نیز گفت: «در ضد جاسوسی، راهبرد را از ضد جاسوسی پدافندی به راهبرد ضد جاسوسی آفندی تغییر داده و در مصاف با سرویس‌های اطلاعاتی بیگانه و دشمن ضربه‌های کاری وارد کردیم. در برابر آمریکا، سیا شبکه جاسوسی این کشور ۲۹۰ جاسوس در کشورهای مختلف از جمله ایران شناسایی شدند و تبادل اطلاعاتی با کشورهای دوست صورت گرفت و ارتباط با آن با منابع به هم ریخت و کمیته شکست در آمریکا تشکیل شد و رئیس سی‌آی‌اِی این ضربه را تأیید کرد.»

وی وعده داد که در آینده نزدیک جزئیات اقدامات ایران در مصاف با سیا، سازمان اطلاعات و امنیت آمریکا در اختیار مردم از طریق رسانه ملی و سایر رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»

برخورد با سرویس‌های جاسوسی بریتانیا و اسرائیل

آقای علوی در مورد برخورد با سرویس جاسوسی بریتانیا، ام‌آی۶ گفت: «چنین اقدامی درباره اِم‌آی‌۶ انگلیس هم صورت گرفته که به استحضار مردم خواهد رسید.»

وی همچنین در مورد سرویس امنیتی اسرائیل نیز تصریح کرد: «فرزندان مردم در وزارت اطلاعات سلطه اطلاعاتی خود را در اعماق رژیم اشغالگر قدس [اسرائیل] دارند که صدای آنها درآمد. در یکی از اقدامات، جاسوسانی که قطعات معیوب را در مراکز حساس می‌آوردند، ضد جاسوسی وزارت اطلاعات موفق به کشف و خنثی کردن آن شد.»

سارق ۲۰۹ میلیون درهم را به کشور برگرداندیم

وی در مورد «مفاسد اقتصادی» نیز گفت: «وزارت اطلاعات در مبارزه با مفاسد اقتصادی بر مفسدان اقتصادی بی‌رحمانه تاخته و مبارزه جدی با قاچاق ارز کرده است. در شرکتی که وابسته به یکی از بانک‌ها در خارج از کشور بود، ۲۰۹ میلیون درهم اماراتی سرقت شد. سارق را که خانم بود و در خارج از کشور فراری بود به کشور برگرداندیم. فردی ۱۵۰ میلیارد پول مردم را هک کرده و به یکی از کشورهای همسایه گریخته بود نیز به کشور برگردانده و اموال به مردم بازگردانده شد.»