فروش هر کیلو ملخ ۶۰ هزار تومان در جنوب ایران

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۴

هر کیلو ملخ سرخ شده در شهرستان «گراش» و برخی دیگر از شهر‌های استان فارس بین ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان خرید و فروش می‌شود.

به گزارش آذتورک خبرلری به نقل از ایران وایر،  در پی هجوم ملخ‌‌ها به استان‌های جنوبی ایران خرید و فروش این حشره بسیار رونق گرفته است.

آن‌طور که این روزنامه «خبرجنوب» نوشته «جیرجیرک و ملخ سرشار از پروئتین بوده و با مصرف آن می‌توان به میزان دوبرابر گوشت سفید و قرمز پروتئین را جذب بدن کرد.»

کیانوش جهانپور٬ سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت هم گفته که «به لحاظ تاریخی در برخی از جوامع خاورمیانه، آفریقا، جنوب شرقی آسیا و … از قدیم‌الایام ملخ مورد مصرف غذایی بوده است.«

جهان‌پور افزوده «ملخ ممکن است در اثر سموم کشته شده باشد، بنابراین هشدار داده شده افراد، ملخ‌هایی مرده را از روی زمین جمع‌آوری و مصرف نکنند.»

به گفته وی «گونه ملخ وارد شده به استان‌های جنوبی، به عنوان وعده غذایی در کشور‌های آفریقایی، خاورمیانه، تایلند و … مورد استفاده قرار گرفته و تا کنون گزارشی مبنی بر مسمومیت با آن اعلام نشده است.»

ملخ‌های صحرایی در هفته‌های اخیر از عربستان سعودی وارد استان‌های هرمزگان، فارس، کرمان، خوزستان، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر شده‌اند.

 افزایش هجوم ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی ایران باعث شد تا سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد، فائو، وضعیت ایران را از زرد به نارنجی تغییر دهد که به معنای احتمال وارد آمدن خسارت زیاد به محصولات کشاورزی و باغی است.

پیشتر در سال ۱۳۴۰ خورشیدی،‌ ملخ‌های صحرایی به زمین‌های کشاورزی ایران حمله کردند که حدود دو میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار زمین آسیب دید.

ملخ صحرایی یکی از خطرناکترین گونه‌های ملخ از لحاظ آسیب زدن به محصولات کشاورزی است و چون معمولا این ملخ‌ها از روی خلیج فارس پرواز کرده و خود را به ایران می‌رسانند، میان ایرانی‌ها به ملخ دریایی نیز مشهور است.