کاهش فروش رنو به دلیل از دست دادن بازار خودروی ایران

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۶

شرکت خودروسازی فرانسوی رنو، روز جمعه ۶ فروردین، از کاهش فروش محصولات این شرکت در سه ماهه اول سال جاری میلادی خبر داد و یکی از علل آن را از دست دادن بازار ایران اعلام کرد. بحران خودروهای دیزلی و تأثیرات ارز از دیگر دلایل کاهش فروش رنو در این مدت است.

این شرکت خودروسازی فرانسوی که در حال مذاکره دوباره با شرکت نیسان، شریک ژاپنی خود در زمینه یک ساختار دائمی برای همکاری این دو شرکت است، در سه ماهه اول سال ۲۰۱۹، به میزان ۹۰۸ هزار و ۳۴۸ خودرو فروخته که نسبت به مدت مشابه در سال قبل، ۵/۶ درصد کاهش دارد.
ایران اینترنشنال:

رنو پس از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، از ایران خارج شد و بازار خودرو این کشور را از دست داد.

بیشتر این افت فروش به خروج رنو از ایران مربوط است، اما فروش رنو در خارج از ایران نیز به میزان ۱/۷ درصد کاهش یافته است.

این کاهش فروش منجر به کاهش تراز مالی این شرکت به میزان ۴/۸ درصد شده و به ۱۲ هزار و ۵۲۷ میلیارد یورو رسیده است.

کاهش فروش خودروهای رنو در سراسر جهان در حالی است که این شرکت در ماه‌های اخیر با بازداشت کارلوس غصن، مدیر عامل پیشین خود در ژاپن دچار بحران شده بود.کارلوس غصن به تازگی و برای دومین بار به قید وثیقه آزاد شده است.

پس از توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی، شرکت رنو  قراردادی برای تولید سالانه ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو با شرکای ایرانی خود امضا کرد.

در آن زمان، رسانه‌های ایران، این قرارداد را «بزرگترین سرمایه‌گذاری تاریخ صنعت خودرو ایران» توصیف کردند.

اما با خروج آمریکا از برجام، رنو فروش خودروهای خود در ایران را متوقف کرد و توجه خود را به بازارهای روسیه، برزیل و آفریقا متمرکز کرد.

با خروج شرکت‌های خودروسازی خارجی از ایران، صنعت خودروسازی این کشور دچار بحران شد. به طوری که وزارت صنعت، معدن و تجارت ایران در آبان سال گذشته اعلام کرد که تولید انواع خودرو در این ماه نسبت به مدت مشابه در سال گذشته‌اش، بیش از ۵۷ درصد کاهش داشت.

همچنین چند ماه پیش، آرش محبی‌نژاد، دبیر انجمن قطعه‌سازان ایران اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی حدود ٣۰۰ هزار نفر از کارگران قطعه ساز صنعت خودرو ایران بیکار شده‌اند.