۸۰ درصد مشاغل بدون بیمه «سهم زنان» است

By | ۱۳۹۸-۰۲-۰۸

سهم زنان از بیکاری دو برابر جمعیت مردان است و نرخ بیکاری زنان دانش‌آموخته نزدیک به سه برابر مردان. یک عضو کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری، از تشکل‌های کارگری دولتی، هم فاش کرده؛  زنان در ۸۰ درصد مشاغل بدون بیمه سال ۱۳۹۶ اشتغال داشتند.

زنان در کارگاه‌های خانگی بدون بیمه به کار گرفته می‌شوند.

سمیه گلپور، که خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی (ایرنا) او را «رئیس کمیته بانوان کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری» معرفی کرده، گفته است که زنان در ایران در مقابل ساعت کار طولانی‌تر مزد کمتری می‌گیرند و از حمایت‌های قانونی برخوردار نیستند.

او اخذ چک و سفته در کارگاه هایی که «غیررسمی» خوانده و « ترس از بین رفتن فرصت‌های شغلی» را از دیگر مشکلات زنان کارگر عنوان کرده و گفته « برخی کارفرماها برای اینکه زیر بار تعهدات قانون کار، حقوق زنان متاهل همچون حق عائله‌مندی و دیگر موارد نروند، زنان مجرد را استخدام می کنند».

گلپور در ادامه از اشتغال گسترده زنان در ایران بدون برخورداری از بیمه خبر داده است. به گفته او، در سال ۱۳۹۶ زنان ۸۰ درصد مشاغل بدون بیمه را به خود اختصاص دادند.

گلپور منبع این آمار را «موسسه‌های مالی سازمان تامین اجتماعی» اعلام کرده و گفته که زنان بدون برخوردار از بیمه در مشاغل خانگی و کارگاه‌ها اشتغال داشتند. او اما جزئیاتی در باره سهم هر یک از این دو بخش در مشاغل بدون بیمه را مشخص نکرد.

مرکز آمار ایران نرخ بیکاری رسمی زنان را حدود دو برابر نرخ بیکاری رسمی مردان اعلام کرده است. نرخ بیکاری زنان دانش‌آموخته بیش از دو برابر نرخ بیکاری گروه مردان است. این شاخص برای سال گذشته در گروه زنان ۶۵,۹ درصد و برای مردان ۲۶,۱ درصد گزارش شده است.

همچنین در سال گذشته ۳۸,۶ درصد زنان ۱۵ تا ۲۹ ساله در گزارش مرکز آمار «بیکار» بودند در حالیکه این شاخص برای گروه مردان این رده سنی ۲۱,۲ درصد اعلام شد.
رادیو زمانه :