روحانی : نمی گذاریم تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به نتیجه برسد؛ ماههای آینده خواهند دید

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۰

رئیس‌جمهور در جشنواره ملی قدردانی از کارگران تأکید کرد: نمی‌گذاریم تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به نتیجه برسد؛ ماه‌های آینده خواهند دید.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام‌و‌المسلمین حسن روحانی صبح امروز در جشنواره قدردانی از کارگران نمونه کشور اظهار کرد: در مقطع فعلی ما با دو موضوع مواجه هستیم و شرایط ما شرایط خاصی است. امروز در برابر یک تحریم ظالمانه و غیرقانونی آمریکا قرار گرفتیم که فشار این تحریم به‌طور مستقیم بر مردم کشورمان به‌ویژه به کارگران، اقشار متوسط و پایین جامعه وارد می‌شود.

وی افزود: دولت، کارفرمایان، کارگران و کارآفرینان و بخش‌های تولیدی جامعه باید احساس کنند که بار سنگین‌تری بر دوش دارند. آمریکایی‌ها از طریق تحریم‌ها اولین هدفشان آن است که درآمد ارزی ما را کاهش دهند. یک منبع بزرگ درآمد ارزی ایران فروش نفت و میعانات و برخی از صنایعی است که وابسته به تولید نفت و گاز است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه می‌گویند ارزش پول ملی باید حفظ شود، کاملاً هم درست است و در صورتی محقق می‌شود که ما بتوانیم فراوانی ارز را بیشتر کنیم، ادامه داد: نیازمندی مردم به ارز خارجی باید کاهش پیدا کند.

وی تأکید کرد: شکل کار باید در جامعه تغییر کند و نوع فعالیت در کشور برای بالا بردن میزان اشتغال عوض خواهد داشت و از این معضلات در کشور عبور خواهیم کرد.

روحانی با اشاره به اینکه آمار وزیر تعاون، کار و رفاه‌ اجتماعی امیدوارکننده بود، تأکید کرد: کارگری که بداند بعد از چند سال صاحب خانه می‌شود، روحیه کاری‌اش  از کارگری که خانه ندارد، بیشتر است. کارگر باید درک کند که در تولید و صادرات نقش دارد.

وی  قدرت دولت را نتیجه پشتیبانی مردم و تلاش کارگران خواند و با اشاره به صادرات غیرنفتی ۴۰ میلیارد دلاری کشور تاکید کرد: هدف آمریکا از قطع صادرات نفت، کاهش درآمد ارزی ماست و راه مقابله با آن تولید و صادرات غیرنفتی است.

روحانی با بیان اینکه ۴۰ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته‌ایم، یادآور شد: نمی‌گذاریم تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به نتیجه برسد؛ ماه‌های آینده خواهند دید.

وی به کمک دولت به مناطق سیل‌زده نیز اشاره کرد و گفت: بازسازی سریع مراکز تولیدی، کشاورزی و دامداری در مناطق سیل‌زده، اولویت دولت است.

رئیس‌جمهور با بیان اینکه نامه‌ای از کمیته امداد امام خمینی(ره) به دستم رسید که مرا بسیار خوشحال کرد، عنوان کرد: با حمایت بانک‌ها مجموعاً ۱۳۶ هزار شغل جدید توسط این کمیته ایجاد شده بود.

وی افزود: اگر امروز در تولید بسیاری از محصولات خودکفا هستیم، کارگران ما ایران را خودکفا کرده‌اند، اگر امروز برای نیازمندی‌های تسلیحاتی کشور بیش از ۹۰ درصد روی پای خود ایستاده‌ایم، به این دلیل است که کارگران و مهندسان ما در مسیر خودکفایی حرکت کرده‌اند.

روحانی با درخواست از بانک‌ها برای حضور جدی در رونق تولید کشور، اضافه کرد: دانش‌آموزان باید در آخر دوره دبیرستان یک مهارت داشته باشند، دانشجویان نیز باید مهارت داشته باشند و فوق لیسانس و دکتری بگیرد و منتظر استخدام دولتی نباشد. وی در این زمینه به وزرای مربوطه تأکید کرد که سطح اطلاعات کارگران را ارتقا بدهند.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اینکه دشمن را به زانو در خواهیم آورد، ادامه داد: کارگران غیور ایران و جوانان نخواهند گذاشت آمریکا پیروز شود و آنها را به زانو در می‌آوریم.

* کارگران در خط مقدم مقابله با تحریم های آمریکا هستند!

*  شرایط ما، شرایط خاص و ویژه است

* هر واحدی که ظرفیت تولید را توسعه دهد بیشتر از منابع صندوق توسعه بهره مند می شود

*  برای صادرات نفت، شش مسیر دیگر هم داریم که آمریکا اصلا خبر ندارد

* هر چه تولید را بالاتر ببریم و خودکفاتر شویم، قیمت ارز پایین تر می آید

* 40 میلیارد دلار صادرات غیرنفتی داشته ایم

* نمی گذاریم تصمیم آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفت ایران به نتیجه برسد؛ ماههای آینده خواهند دید

* هدف از تحریم ظالمانه و غیر قانونی آمریکا فشار به مردم، کارگران و اقشار ضعیف جامعه است

* در شرایط تحریم، بخش تولید بار سنگین تری بر عهده دارد

* خودکفایی در گندم و کالاهای دیگر به معنای کاهش وابستگی و نیاز به ارز است

* کارگران، کارفرمایان و تولیدگران سهم مهمی در کاهش وابستگی به ارز دارند

* خودکفایی و صادرات در صنایع و کشاورزی راه کاهش وابستگی به ارز است

* هدف آمریکا از قطع صادرات نفت کاهش درآمد ارزی ماست؛ راه مقابله با آن تولید و صادرات غیرنفتی است

* برخی کشورها در برابر فشار آمریکا عقب نشینی می کنند اما ملت ایران همواره ایستاده است

* سیلابها مشکلاتی برای مردم بوجود آورد، اما سال نعمت خداوند برای ملت ایران است

* فقط در سیل خوزستان 150 هزار هکتار گندم زار اسیب دید، اما امسال هم نیازی به واردات گندم نخواهیم داشت

* شرایط کار همراه با فناوری در حال تحول است؛ وزارت کار برای آینده برنامه ریزی کند