آمریکا «پنج معافیت» مربوط به همکاری‌های اتمی با ایران را تمدید کرد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۴

مقام‌های آمریکایی می‌گویند، ایالات متحده روز جمعه ۱۳ اردیبهشت پنج مورد از هفت مورد معافیت‌های مربوط به همکاری اتمی غیرنظامی کشورهای اروپایی چین و روسیه با ایران را تمدید کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، یک مقام آمریکایی که نامش فاش نشده، اظهار داشت، این معافیت‌های روز شنبه به پایان می‌رسیدند و برای دوره‌هایی بین ۴۵ روز تا ۹۰ روز تمدید شدند.

در همین زمینه، خبرگزاری بلومبرگ به نقل از یک مقام وزارت خارجه آمریکا گزارش داده است که دولت دونالد ترامپ با چندین معافیت کلیدی در خصوص فعالیت‌های محدود اتمی غیرنظامی با ایران موافقت کرد.

کریستوفر فورد، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا، گفته است، معافیت‌ها در خصوص همکاری با پروژه‌های غیرمنع گسترش (تسلیحات اتمی) در اراک، بوشهر و فردو تمدید شد.

وی با این حال اظهار داشت، این معافیت‌ها به جای ۱۸۰ روز برای ۹۰ روز تمدید می‌شود.

بلومبرگ اضافه کرده است، اما آمریکا دو معافیت‌ دیگر مرتبط با ایران را تمدید نکرده است. یکی از این معافیت‌ها به ایران اجازه می‌داد آب سنگین مازاد خود را به عمان منتقل کند. دیگر معافیتی که لغو شده مربوط به مبادله اورانیوم غنی شده در ازای کیک زرد خواهد بود.

این گزارش می‌افزاید، دومین معافیت لغو شده می‌تواند موقعیت را برای ایران دشوار کند. چرا که برای ذخیره کردن اورانیوم غنی شده بر اساس توافق هسته‌ای با مشکل مواجه خواهد شد و این باعث تشدید فشارهای آمریکا برای توقف غنی سازی می‌شود.

برجام برای ذخیره اورانیوم غنی‌شده ایران سقف ۳۰۰ کیلوگرم تا سال ۲۰۳۱ تعیین کرده است. در صورتی که ایران نتواند این ذخیره را از کشور خارج کند با وضعیت دشواری برای نقض برجام یا توقف غنی سازی مواجه خواهد شد.

برایان هوک، نماینده امور ایران در وزارت امور خارجه آمریکا، گفته است، ما محدودیت‌ها در خصوص فعالیت‌های هسته ای ایران را تشدید خواهیم کرد و این بخشی از کارزار ما برای افزایش فشار بر این کشور است.

برایان هوک اضافه کرده است: «ایران هیچ راهی برای دستیابی به سلاح اتمی نخواهد داشت.»

این معافیت در حالی است که روس‌ها در نیروگاه اتمی بوشهر مشغول به‌کار هستند. همچنین قرار است چینی‌ها مطابق برجام رآکتور آب سنگین اراک را تغییر کاربری دهند. اما علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، بهمن سال گذشته خبر داده‌ بود که چین از سرعت همکاری‌های خود با ایران در بازطراحی رآکتور اراک کاسته است.

از سوی دیگر مطابق برجام تاسیسات هسته‌ای فردو نیز باید با همکاری‌های بین‌المللی به یک مرکز جهت فعالیت‌های علمی و تحقیقاتی تبدیل شود.

آمریکا خواهان مذاکره درباره آینده برنامه اتمی ایران پس از پایان برجام، برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای ایران است. این در حالی است که مقام‌های جمهوری اسلامی ایران می‌گویند، تهران به هیچ وجه درباره برجام و برنامه موشکی خود مذاکره نخواهد کرد.

به دنبال اعلام خروج آمریکا از توافق شش قدرت جهانی با ایران،‌ موسوم به برجام، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده که بارها این توافقنامه را «بدترین» توافق به دست آمده در تاریخ آمریکا معرفی کرده بود، از بازگشت تمامی تحریم‌ها علیه ایران که در سال ۲۰۱۵ تعلیق شده بود، خبر داد.

ایران هنوز به این گزارش بلومبرگ واکنشی نشان نداده است.

با استفاده از آسوشیتدپرس ، بلومبرگ و رادیو فردا؛ خ/س.ن