لیبراسیون: افزایش تحریم های آمریکا علیه ایران و گورستانی از هواپیماهای فرسوده در فرودگاه مهرآباد تهران

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۵

روزنامۀ چپ گرای لیبراسیون، یکی از عناوین خود را به افزایش فشارهای ایالات متحدۀ آمریکا بر ایران اختصاص داده و نوشته است که روز پنجشنبه ١٢ اردیبهشت دولت واشنگتن، لغو معافیت کشورهای خریدار عمده نفت ایران از جمله چین، هند و ترکیه، از تحریم های نفتی علیه ایران را به اجرا رساند تا ضربه ای شدیدتر بر اقتصاد ایران وارد کند.
نگار اوجی, رادیو فرانسه:

این روزنامه می افزاید که احتمال می رود تحریم های شدید اقتصادی واشنگتن بر علیه تهران، نرخ تورم را در این کشور به بیش از ٣٧ درصد برساند که طی بیست سال گذشته درایران بی سابقه است.

لیبراسیون در مقاله ای دیگر دربارۀ ایران نوشته است در حالی که مقامات ایرانی از مقاومت خود در برابر تحریم های آمریکا احساس غرور می کنند، فرودگاه مهرآباد تهران به گورستان انبوهی از هواپیماهای فرسوده و هواپیماهایی که موتور و یا قطعات ضروری دیگر را ندارند، تبدیل شده که حتی از طریق  تصاویر ماهواره ای و یا نقشۀ گوگِل نیز قابل مشاهده است.

این روزنامه در ادامه می نویسد که به دنبال خروج یک جانبۀ دونالد ترامپ از توافق اتمی برجام با ایران، آمریکا تحریم فروش هواپیما به ایران را از تاریخ ٧ اوت گذشته برقرار کرد.

لیبراسیون یکی از عناوین اصلی خود را به موضوع جنجال پیرامون ورود تظاهرکنندگان در روز چهارشنبه اول ماه مِه برابر با روز جهانی کارگر به بیمارستان بزرگی در پاریس اختصاص داده است.

لیبراسیون می نویسد که “انیس بوزَن” وزیر بهداشت فرانسه در واکنش به این اتفاق گفته است: «این نخستین بار است که بیمارستانی در فرانسه در جریان تظاهرات مورد حمله قرار می گیرد».

این روزنامه در ادامه به واکنش “کریستف کاستانِر” وزیر کشور فرانسه اشاره کرده که ساعاتی بعد از این اتفاق، با انتقاد شدید از ورود تظاهر کنندگان به بیمارستان “پیتیه سالپِتریِر”، آن را “حمله” ی گروه های خشونت طلب و اغتشاشگر قلمداد کرد.

این روزنامه می نویسد که یک روز پس از این اتفاق، شماری از شاهدان عینی با انتشار تصاویری در شبکه های اجتماعی، مدعی شدند که بر خلاف تعابیر مقامات فرانسه، این گروه از تظاهرکنندگان بدون آنکه هیچ نقاب و پوششی بر صورت خود داشته باشند، برای فرار از گاز اشک آور و خشونت نیروهای امنیتی و پلیس به بیمارستان پناه آورده اند و دولت با بزرگنمایی قصد بهره برداری سیاسی از این اتفاق را دارد.

روزنامۀ لوموند چاپ عصر پاریس نیز در این زمینه نوشته است که “کریستف کاستانر” وزیر کشور فرانسه، پس از آنکه ورود تظاهرکنندگان به این بیمارستان را “حمله” تعبیر کرد، مورد انتقادهای بسیاری قرار گرفته است و احزاب مخالف دولت، او را به دروغگویی متهم کرده اند.

لوموند می نویسد که شواهد جمع آوری شده پیرامون این اتفاق، گواه آن است که این افراد برای فرار از گاز اشک آور نیروهای پلیس، جایی را جستجو می کرده اند.

روزنامۀ راست گرای فیگارو، یکی از عناوین خود را به موضوع بحران گذار قدرت در سودان اختصاص داده و نوشته است که روز پنجشنبه دوم مِه/١٢ اردیبهشت، جمعیت انبوهی از شهروندان سودانی در مقابل ساختمان وزارت دفاع در شهر خارطوم پایتخت این کشور تجمع کرده و خواهان رسیدگی شورای نظامی به مطالبات خود و واگذاری قدرت به غیر نظامیان شدند. این روزنامه می نویسد که معترضین خطاب به اعضای شورای انتقالی نظامی، شعار می دادند که “شما بروید یا نروید، ما می مانیم”.

بنا به نوشتۀ فیگارو، هم اکنون شورایی از نظامیان سودان، قدرت را در این کشور در دست دارند که وعدۀ تشکیل یک شورای انتقالی مرکب از اعضای نظامی و غیرنظامی را داده اند اما مذاکرات میان نمایندگان معترضان با نظامیان بر سر ترکیب دقیق اعضای این شورا، هنوز به جایی نرسیده است؛ زیرا هریک از طرفین خواهان داشتن نمایندگان بیشتری در این نهاد موقت است.

این روزنامه می افزاید که به اعتقاد معترضین، ریاست شورای انتقالی باید بر عهدۀ یک فرد غیرنظامی باشد و پس از آنکه ژنرال “صلاح عبدالخالق” عضو شورای نظامیان، روز سه شنبه اعلام کرد که “عبدالفتاح البرهان” ریاست شورا را بر عهده خواهد گرفت، رهبران معترضین مردم را به شرکت در تظاهراتی گسترده در روز پنجشنبه فراخواندند.

این روزنامه در ادامه یادآوری می کند که عمرالبشیر رئیس جمهوری پیشین سودان، در پی چهار ماه اعتراضات سراسری مردم به گرانی بهای نان و اوضاع نابسامان اقتصادی، که به همراهی ارتش این کشور منجر شد، مجبور به کناره گیری از قدرت شد.

وی همچنین توسط دیوان بین المللی کیفری به نسل کشی، جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت در جریان جنگ دارفور متهم شده است.