سکوت ایران پس از اعزام ناوهواپیمابر لینکلن به خاورمیانه 

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۶

آمریکا ناوگروه “یواس‌اس آبراهام لینکلن” را راهی خاورمیانه کرده است. مقامات ایران هنوز واکنشی به این اقدام آمریکا نشان نداده‌اند. وزیرخارجه ایران یک روز پیش از “دسیسه” برخی کشورها برای به درگیری کشاندن آمریکا گفته بود.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا اعلام کرد ناوگروه “یواس‌اس آبراهام لینکلن” و شماری بمب افکن ارتش آمریکا در منطقه خاورمیانه مستقر می‌شوند. جان بولتون با انتشار بیانیه کوتاهی تأکید کرد که هدف دولت آمریکا از این اقدام “مقابله با رفتارهای نگران‌کننده ایران” است.
دویچه وله:

مشاور امنیت ملی آمریکا حضور ناوگروه “یواس‌اس آبراهام لینکلن” در منطقه تحت “فرماندهی مرکزی آمریکا” در خاورمیانه را حاوی پیام روشنی برای حکومت ایران خواند: هر گونه حمله به منافع آمریکا یا متحدان این کشور با نیرویی بی‌امان روبرو خواهد شد.

جان بولتون همزمان تصریح کرد: «آمریکا قصد جنگ با رژیم ایران را ندارد اما کاملا آماده واکنش به هرگونه حمله‌ از سوی سپاه پاسداران، نیروهای نظامی متعارف ایران یا گروه های نیابتی است»

خبرگزاری آلمان، جان بولتون را از چهره‌های شناخته شده تندرو در دولت دونالد ترامپ خوانده و اقدام آمریکا برای اعزام یک ناوگروه عظیم به منطقه خاورمیانه را افزایش تنش از سوی آمریکا در سیاست برخورد با ایران خوانده است.

این خبرگزاری همزمان نوشته است که محل استقرار ناوگروه “یواس‌اس آبراهام لینکلن” هنوز روشن نیست. ارتش آمریکا پایگاه‌های متعددی در سراسر منطقه خاورمیانه، از غرب ایران در سوریه تا شرق این کشور در پاکستان دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته است این ناوگروه احتمالأ به سمت دریای سرخ و شاید پس از آن به دریای عرب و خلیج فارس حرکت کند. آسوشیتدپرس اعزام نیروی ضربتی هواپیماهای بمب‌افکن را نشانه آن دانسته که پنتاگون احتمالأ تصمیم دارد این بمب‌افکن‌ها را در پایگاه‌های زمینی منطقه و احتمالا شبه جزیره عرب مستقر کند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا مقامات جمهوری اسلامی ایران هنوز واکنشی رسمی به این اقدام آمریکا نشان نداده‌اند. رسانه‌های داخل ایران نیز به پوشش خبری این موضوع و واکنش‌‌های خارجی بسنده کرده‌اند.

پایگاه اینترنتی خبرآنلاین در مطلبی با عنوان “واکنش‌ها به بیانیه سخیف بولتون” به نقل از یلان گولدنبرگ، یک مقام سابق پنتاگون و یکی از مقامات ارشد مرکز امنیت جدید آمریکا در واشنگتن نوشته است:ٰ «وجود یک ناو در سنتکام چیز عجیبی نیست، روالی عادی داشته و برای آن برنامه‌ریزی شده بود. لحن آتش افروزانه بولتون است که عجیب و تحریک‌آمیز است اما به گمان من این یک فرصت برای تهدید ایرانی‌ها و نه چیزی بیشتر است».

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایرنا مطلب خود را با عنوان “بولتون:  به تهران هشدارمی دهیم اما نمی خواهیم بجنگیم” آغاز کرده است. این خبرگزاری به نقل از رویترز نوشته است یک مقام آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، گفته که آمریکا انتظار حمله قریب الوقوع از جانب ایران را ندارد.
در ادامه به واکنش وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد دولت اوباما در مذاکرات هسته‌ای اشاره شده که جان بولتون را به جنگ افروزی علیه ایران و ونزوئلا متهم کرده است. وندی شرمن با انتشار پیامی در شبکه توییتر نوشته بود: «جنگی نبوده که بولتون به دنبال راه انداختن آن نبوده است»

ایرنا تأکید کرده که “مقامات جمهوری اسلامی بارها درباره پیامدهای ناگوار سیاست های جنگ افروزانه مقامات آمریکا که به شدت تحت تاثیر لابی رژیم صهیونیستی هستند، هشدار داده‌اند”.

ایرنا یک‌روز پیشتر با پوشش مصاحبه وزیر خارجه ایران با شبکه الجزیره به نقل از محمد جواد ظریف نوشته بود: «برخی کشورها برای کشاندن آمریکا و رئیس جمهوری این کشور به یک درگیری فاجعه بار دسیسه کرده‌اند.»

وزیر خارجه ایران در این مصاحبه که یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت (پنجم ماه مه) منتشر شد تأکید کرده که این کشورها “متأسفانه خود متحمل پیامدهای اقدام خود خواهند شد”.

قاسم سلیمانی، فرمانده سپاه قدس شاخه برون‌مرزی سپاه پاسداران نیز در یک سخنرانی که یک‌شنبه ۱۵ اردیبهشت در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد، تأکید کرده است که آمریکا وارد جنگ با ایران نمی‌شود چون این جنگ به گفته او “تمام منافع آمریکا در خارومیانه را به خطر می‌اندازد” و “بی‌پایان” خواهد بود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز روز یکشنبه گفته بود هدف واشنگتن از تحریم‌های تازه‌ هسته‌ای علیه تهران سوق دادن جمهوری اسلامی به سمت اقدامات افراطی است. او تأکید کرده بود: «لذا ما نباید وارد فاز افراطی شویم.»