جهش ۱۴۲.۸ درصدی بهای زمین در تهران؛ متوسط نرخ هر مترمربع آپارتمان: ۱۰.۶ میلیون تومان

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۷

مرکز آمار ایران از جهش ۱۴۲.۸ درصدی قیمت فروش یک مترمربع زمین، افزایش ۸۱.۷ درصدی بهای فروش هر مترمربع واحد مسکونی طی یکسال منتهی به زمستان ۱۳۹۷ در تهران خبر داد.

بر پایه گزارش مرکز آمار ایران، متوسط قیمت هر مترمربع زمین یا زمین ساختمان کلنگی در تهران طی زمستان گذشته با ۱۴۲.۸ جهش نسبت به زمستان سال ۱۳۹۶ به بیش از ۱۴.۵ میلیون تومان رسید.

مطابق این گزارش حداکثر قیمت هر متر مربع زمین نیز در شهر تهران ۶۳.۸ میلیون تومان ثبت شده است.

همچنین متوسط قیمت فروش هر مترمربع زیربنای مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی در شهر تهران طی زمستان سال ۱۳۹۷ خورشیدی به ۱۰.۶ میلیون تومان بالغ شده که حکایت از افزایش ۸۱.۷ درصدی در مقایسه با زمستان سال ۱۳۹۶ دارد.

گزارش مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که در زمستان گذشته، گران‌ترین واحد مسکونی به نرخ هر متر مربع ۵۷ میلیون تومان در تهران معامله شده و متوسط مساحت آپارتمان‌های معامله شده ۸۸ مترمربع و متوسط عمر بنای آنها ۱۰ سال بوده است.

مطابق این گزارش طی یکسال منتهی به زمستان سال ۱۳۹۷ تعداد معاملات مسکن بیش از ۴۳ درصد کاهش یافته است.

متوسط مبلغ اجاره ماهانه به اضافه سه درصد ودیعه پرداختی برای اجارهر یک مترمربع زیربنای مسکونی در شهر تهران طی زمستان گذشته ۳۴ هزارتومان و حداکثر آن نیز ۱۷۱ هزار تومان بوده است.

مطابق اعلام مرکز آمار ایران متوسط نرخ اجاره در شهر تهران طی یک سال منتهی به زمستان سال ۱۳۹۷ نزدیک به ۲۱.۷ افزایش یافته است.

قیمت مسکن در ایران در پی تشدید نرخ تورم و کاهش نرخ برابری ریال ایران در برابر دلار آمریکا، روند صعودی خود را طی دو ماه گذشته نیز حفظ کرده که در تازه‌ترین واکنش نسبت به ادامه حرکت موج گرانی در بازار مسکن، پلیس فتا انتشار قیمت در پایگاه اینترنتی معاملات مسکن را ممنوع کرده است.
یورونیوز: