نشست خبری وزیران خارجه آمریکا و بریتانیا در باره ایران

By | ۱۳۹۸-۰۲-۱۹

یورونیوز – مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا می گوید کشورش و بریتانیا دید مشترکی برای مقابله با «تهدید ایران» دارند.

او تاکید کرد که آمریکا و بریتانیا ارزشهای مشترک «دموکراسی» و «آزادی» را در مواجهه با تصمیم اخیر ایران دنبال می کنند. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد که کشورش فعلا منتظر می ماند تا نتیجه تصمیم های اخیر ایران را دریابد.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا توافق هسته ای با ایران را «دستاوردی مهم» ارزیابی کرد. او هشدار داد که خروج ایران از برجام تبعات زیادی برای این کشور در پی خواهد داشت.

کاخ سفید اعلام کرده است که تحریم های جدیدی علیه ایران را در آینده بسیار نزدیک اعلام خواهد کرد. واشنگتن به بانک های اروپایی، سرمایه گذاران و تجار اروپایی علیه تجارت با ایران با استفاده ارز غیر دلاری هشدار داده است.


وزیر خارجه آمریکا که روز گذشته به عراق سفر کرده بود این سخنان را در لندن و در نشست خبری مشترک با جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا بیان کرد.

وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرده که در دیدار با مقام‌های عالی‌رتبه عراق درباره امنیت نیروهای آمریکایی حاضر در این کشور و تحرکات گروه‌های شبه‌نظامی شیعه نزدیک به ایران صحبت کرده است.

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور اجرای برخی اقدامات در چارچوب برجام را متوقف می‌کند. ایران برای کشورهای باقی مانده در برجام ضرب الاجلی ۶۰ روزه تعیین کرده است تا تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای را اجرا کنند.

یک مقام ارشد کاخ سفید: آمریکا به‌زودی تحریم‌های جدیدی علیه ایران وضع می‌کند

یک مقام ارشد کاخ سفید روز چهارشنبه اعلام کرد که ایالات متحده آمریکا «به زودی» تحریم‌های جدیدی را علیه ایران وضع خواهد کرد.

این تحریم‌ها در واکنش به هشدار جدید ایران مبنی بر کاهش سطح اجرای برجام اعمال خواهد شد.

تیم موریسون، دستیار ویژۀ رئیس جمهور آمریکا در یک نشست خبری اعلام کرد که موج تحریم‎های آمریکا علیه ایران هنوز به پایان نرسیده است. او افزود: «انتظار می‌رود که به زودی تحریم‌های بیشتری اعمال شود؛ خیلی زود.»

واکنش‌های بین‌المللی به اقدام ایران در کاهش سطح اجرای برجام؛ از پاریس تا تل‌آویو

شورای عالی امنیت ملی ایران روز چهارشنبه ۸ مه با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این کشور اجرای برخی اقدامات در چارچوب برجام را متوقف می‌کند.

این تصمیم با نامه مستقیم حسن روحانی به اطلاع رهبران بریتانیا، فرانسه، آلمان، چین و روسیه رسیده و به آن‌ها ۶۰ روز فرصت داده شده تا تعهدات خود در قبال توافق هسته‌ای را اجرا کنند و در غیر این صورت، ایران محدودیت‌های مربوط به سطح غنی سازی اورانیوم و اقدامات مربوط به مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک را نیز متوقف خواهد کرد.

با اعلام موضع جدید ایران، شماری از مقامات کشورهای دنیا واکنش نشان دادند.

فرانسه

فلورانس پارلی، وزیر دفاع فرانسه روز چهارشنبه ساعتی پس از اعلام تصمیم تازه تهران گفت اروپا خواهان حفظ برجام است اما اگر ایران اقدام به نقض توافق اتمی کند مسئله وضع تحریم‌های اروپایی قابل طرح خواهند بود.

خانم پارلی که در استودیوی تلویزیون ب‌اف‌ام تی‌وی حضور پیدا کرده بود درباره اقدام ایران در تعلیق بخشی از محدودیت‌های برجام گفت: تلاش اروپا بر این بوده است تا برجام را حفظ کند و به همین دلیل کانال ویژه‌ای برای داد و ستد با ایران راه اندازی کرده است. هیچ چیز بدتر از آن نخواهد بود که ایران برجام را ترک کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در واکنش به تصمیم تهران اروپا قصد دارد تحریم‌هایی را علیه این کشور اعمال کند یا خیر گفت: تا امروز ایران به تعهدات خود درباره توافق اتمی پایبند بوده است. اما اگر ایران به تعهدات خود پایبند نماند، مسئله تحریم‌های اروپایی قابل طرح خواهند بود.

چین

وزارت خارجه چین در واکنش به اقدام ایران در کاهش اجرای برجام اعلام کرد توافق اتمی باید به صورت کامل پیاده شود و همه طرف‌ها مسئولیت دارند تا از اجرایی شدن آن اطمینان حاصل کنند.

این اظهارات را گنگ شائونگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در جریان کنفرانس مطبوعاتی روز چهارشنبه خود بیان داشت.

اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، نیز در واکنش به اقدام تهران گفت اسرائیل به ایران اجازه نخواهد داد به سلاح اتمی دست پیدا کند.

آقای نتانیاهو که روز چهارشنبه در مراسم روز بزرگداشت اسرائیل شرکت کرده بود گفت: «امروز صبح در مسیر آمدنم به اینجا شنیدم که ایران قصد دارد برنامه اتمی اش رادنبال کند. ما به ایران اجازه نخواهیم داد به سلاح اتمی دست یابد. ما به نزاع با کسانی که می‌خواهند ما را بکشند ادامه خواهیم داد.»

روسیه

کرملین در نخستین واکنش اقدام تازه تهران را «نتیجه فشارهای غیرمنطقی آمریکا» دانست.

دمیتری پسکوف، سخنگوی وزیر خارجه روسیه، روز چهارشنبه دراینباره خطاب به خبرنگاران گفت: «رئیس جمهور [پوتین] به دفعات از تبعات قدم‌های غیرمنطقی در قبال ایران سخن گفته است و مقصودم تصمیم واشنگتن است[در خروج از توافق اتمی]. حالا داریم آن تبعات را میبینم که دارند به واقعیت می‌پیوندند.»

بریتانیا

سخنگوی ترزا می، نخست وزیر بریتانیا روز چهارشنبه اعلام کرد که کشورش به شدت از کاهش سطح اجرای برجام از سوی ایران «نگران» است. وی از تهران خواست که گام های بیشتری در این راستا بر ندارد.

سخنگوی نخست وزیر بریتانیا اظهار داشت: «ما شدیدا از آنچه اعلام شده است نگران هستیم و از ایران می خواهیم به تعهدات خود در چارچوب توافق عمل کند و گام های بیشاری در این راستا بر ندارد.»

وی ضمن تاکید بر اهمیت توافق هسته ای با ایران گفت: «این یک توافق حیاتی است که جهان را به جایی امن تر تبدیل می کند و ما تا زمانی که ایران به تعهداتش عمل می کند اطمینان حاصل خواهیم کرد که توافق ادامه خواهد یافت.»

آلمان

آلمان نیز ضمن ابراز تاسف از بیانیه دولت ایران از تهران خواست گام های «تهاجمی» بیشتری برندارد. سخنگوی وزارت خارجه آلمان تاکید کرد که برلین مایل به حفظ برجام است.

وزارت خارجه آلمان همچنین اعلام کرد تا زمانی که ایران به تعهدات خود در چارچوب توافق هسته ای عمل می کندبرلین نیز تعهدات خود را محترم خواهد شمرد.