ایران اقدام آمریکا در تحریم بخش فلزات را «شدیدا» محکوم کرد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۰

وزارت خارجه جمهوری اسلامی روز پنج‌شنبه ۱۹ اردیبهشت با انتشار بیانیه‌ای تحریم بخش فلزات ایران از سوی آمریکا را به شدت محکوم کرد.

بر اساس این بیانیه که در سایت وزارت امور خارجه ایران منتشر شده است، عباس موسوی، سخنگوی وزارتخانه، تصمیم اخیر آمریکا را «شدیدا» محکوم کرد و گفت این اقدام ایالات متحده مغایر تعهدات بین‌المللی این «رژیم» بوده و موجبات مسئولیت بین‌المللی آن را فراهم خواهد آورد.

آقای موسوی گفته که «این تحریم همانند سایر تحریم‌های یکجانبه آمریکا مغایر اصول و قواعد اساسی روابط بین‌الملل بوده و مشخصا مغایر تعهدات بین‌المللی ناشی از منشور ملل متحد، بیانیه‌های الجزایر، معاهده مودت و قرار دیوان بین‌المللی دادگستری است که به دلیل اعمال متخلفانه بین‌المللی از طرق قضایی باید پاسخگو باشد».

بحث درباره بیانیه‌های الجزایر اشاره‌ای است به قرارداد ایران و ایالات متحده آمریکا در دی‌ماه ۱۳۵۹ با میانجی‌گری الجزایر، که بر اساس آن گروگان‌های سفارت آمریکا در ایران و حدود هشت میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در آمریکا آزاد شد.

پیمان مودت (دوستی) نیز در سال ۱۹۹۵ و دوران پهلوی میان ایران و آمریکا امضا شد که آمریکا پارسال از این پیمان خارج شد. ایران به خاطر خروج آمریکا از این پیمان به دیوان بین‌المللی دادگستری، لاهه، شکایت کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران گفته که مسئولیت جبران خسارات وارده به ایران بر عهده «رژیم آمریکا» خواهد بود.

رئیس‌جمهوری آمریکا روز چهارشنبه ۱۸ اردیبهشت با صدور یک فرمان اجرایی بخش فولاد و صنایع معدنی ایران را تحریم کرد.

تهران یک روز قبل از تحریم‌های آمریکا، اعلام کرد که بخشی از تعهدات برجامی خود را لغو می‌کند و ۶۰ روز به اتحادیه اروپا مهلت داد تا منافع ایران در قالب برجام را محقق کنند. اتحادیه اروپا در پاسخی رسمی به ایران ضمن تاکید بر تعهد خود به برجام اعلام کرد که هیچ گونه ضرب‌الاجلی را نمی‌پذیرد.

در این میان، خبرگزاری روسی تاس از قول معاون وزیر خارجه این کشور گزارش داده است برخی وزرای خارجه کشورهای عضو شورای اروپا قرار است در حاشیه دیدار ۱۵ ماه مه (هفته آینده) کمیسیون، درباره موضوع برجام نیز مذاکره کنند.

به گزارش سازمان توسعه و تجارت ایران، میزان صادرات آهن و آلیاژهای آن (چدن و فولاد) طی سال گذشته خورشیدی به حدود ۳.۹ میلیارد دلار و صادرات مس و محصولات مسی به حدود ۷۰۰ میلیون دلار بالغ شد. ایران همچنین بیش از ۸۴۰ میلیون دلار صادرات سنگ آهن داشته است که این اقلام در مجموع سهمی ۱۴ درصدی در کل صادرات غیرنفتی کشور دارد.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داده است که اگرچه صادرات فولاد ایران در سال گذشته به ۱۴ میلیون تن رسید، اما انتظار می‌رفت در سال ۲۰۱۹ به ۲۰ میلیون تن برسد و حال «با تحریم‌های آمریکا احتمالا صادرات فولاد ایران قطع شود».

ایران پارسال سهمی یک درصدی در تجارت جهانی فولاد داشت. به رغم تحریم صنعت فلزات، قیمت فلزات در جهان نه تنها افزایش نیافت، بلکه مقداری نیز کاهش یافته است که علت آن افزایش نگرانی‌ها از جنگ تعرفه میان چین و آمریکا است که تقاضای جهانی برای فلزات را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

چین به عنوان بزرگترین شریک تجاری ایران و عضوی از برجام روز پنج‌شنبه مخالفت خود را با تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران اعلام کرد.

به گزارش مجمع جهانی فولاد، این کشور با تولید بیش از ۲۳۱ میلیون تن فولاد خام طی سه ماهه ۲۰۱۹، سهمی بیش از ۵۰ درصدی در کل تولید فولاد جهان داشته است.

منابع: وزارت خارجه ایران، رویترز، مجمع جهانی فولاد، وزارت صنعت، معادن و تجارت، گمرک ایران/ ف.ق/ ک.ر