یک هواپیمای اف- ۱۴ ایران در نزدیکی بوشهر سقوط کرد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۳

خبرگزاری های ایران گزارش داده اند که یک فروند هواپیمای اف- ۱۴ نیروی هوایی ارتش بامداد روز پنج‌شنبه دقایقی پس از پرواز در اطراف بوشهر، در جنوب ایران، سقوط کرده‌ است.

در حالی که خبرهای مختلف حاکی از نامعلوم بودن سرنوشت خلبان و کمک‌خلبان این هواپیما است، جعفر پورکبگانی، فرماندار بوشهر به خبرگزاری فارس گفته‌است: در نتیجه این سانحه خلبان و کمک‌خلبان این هواپیما کشته شده‌اند.

فرماندار بوشهر، درباره سقوط این هواپیما به خبرگزاری فارس گفته است: «دلیل سقوط، نقص فنی بوده و موضوع همچنان در دست بررسی است.»
رادیو فردا:
وی این هواپیما را متعلق به پایگاه هوایی بوشهر اعلام کرد و گفت که «با تلاش‌های صورت گرفته هواپیمای سقوط کرده پیدا شده و هر دو خلبان و کمک خلبان این هواپیما» کشته شده‌اند.

محمدحسین جهانبخش، استاندار بوشهر نیز در گفت‌وگو با فارس این خبر را تأیید کرده و زمان سقوط این هواپیما را ساعت چهار و ۳۰ دقیقه بامداد اعلام کرد.

به گزارش فارس، این هواپیما در اطراف دهستان کره‌بند یا جزیره شیف بوشهر سقوط کرده‌است.

خبرگزاری مهر نیز نوشت که این هواپیمای اف-۱۴ بامداد پنج‌شنبه از پایگاه ششم شکاری بوشهر پرواز کرد و سه دقیقه بعد در اطراف روستای کره‌بند شهرستان بوشهر سقوط کرد.

از سوی دیگر «بوشهر نیوز»، وب‌سایت خبری استان بوشهر، از قول «یک منبع آگاه» خبر پیدا شدن لاشه هواپیما را تکذیب کرده و نوشته‌است: «اخباری که صبح امروز در رسانه‌ها درخصوص پیدا شدن لاشه هواپیمای اف ۱۴ منتشر شد، صحیح نیست.»

«این منبع آگاه» که نخواست نامش فاش شود با بیان اینکه دو گمانه در خصوص سقوط این هواپیما وجود دارد، افزود: «یک گمانه از سقوط این هواپیما در انتهای باند فرود خبر داده و گمانه دیگر از سقوط آن در حوالی جزیره شیف حکایت دارد.»

هواپیمای رهگیر، چندمنظوره و جنگنده اف ۱۴ موسوم به تام‌کت از ۱۹۷۴ تا ۲۰۰۶ در نیروی دریایی ایالات متحده به عنوان جنگنده برتر هوایی و دریایی، جنگنده رهگیری دفاعی و سکوی شناسایی تاکتیکی خدمت کرده‌است.

ایران در دهه هفتاد میلادی زمانی که متحد آمریکا بود تعداد ۸۰ فروند از هواپیماهای اف-۱۴ را از ایالات متحده خریداری کرد که تحویل ۷۹ فروند از آنها به ایران انجام شد.

در حال حاضر تنها کشوری که می خواهد به پرواز اف-۱۴ ها ادامه دهد ایران است. آمریکا از سال ۲۰۰۶ هواپیماهای اف-۱۴ خود را از دور خارج کرد.

ایران که بیشترین اسکادران هواپیماهای اف-۱۴ را در اختیار دارد، برای حفظ این نوع هواپیماها در ناوگان نظامی خود به شدت دنبال یافتن قطعات نو برای جایگزینی آن با قطعات فرسوده‌است.

مجلس نمایندگان آمریکا در یازده ژوئن سال ۲۰۰۷، فروش قطعات هواپیماهای اف-۱۴ به ایران را ممنوع کرد.

در ۱۷ اوت ۲۰۱۰ نیز یک فروند هواپیمای جنگی اف- ۴ ایران در نزدیکی نیروگاه هسته‌ای بوشهر سقوط کرد که خلبان و کمک‌خلبان آن از این سانحه جان سالم به در بردند.