اعتراض انجمن حمایت از حقوق کودکان به اظهارات وزیر درباره «۱۴ میلیون دانش‌آموز آماده جنگ»

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۳

اظهارات چند روز پیش محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش ایران، مبنی بر «آمادگی ۱۴ میلیون دانش‌آموز برای حضور در عرصه جنگ» با اعتراض‌های گسترده‌ای روبه‌رو شده و انجمن حمایت از حقوق کودکان ایران نیز گفته است وزیر نمی‌تواند به نمایندگی از دانش‌آموزان اعلام آمادگی برای جنگ کند.

به گزارش رادیو فردا به نقل از رسانه‌های ایران، محمد بطحایی، وزیر آموزش و پرورش، روز جمعه ۲۰ اردیبهشت در یک سخنرانی در نیشابور گفت: « اکنون ۱۴ میلیون دانش‌آموز داریم که به‌رغم همه هجمه‌های فرهنگی، اگر لازم باشد همانند دوران دفاع مقدس در صحنه خواهند بود و جانفشانی خواهند کرد».

این اظهارات در طول چند روز گذشته موجی از اعتراض‌ها را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخت.

«انجمن حمایت از حقوق کودکان»، مستقر در تهران، در نامه‌ای به وزیر آموزش و پرورش که روز یکشنبه ۲۲ اردیبهشت در وب‌سایت این انجمن منتشر شد، از این اظهارات انتقاد کرد.

 

Visa det här inlägget på Instagram

 

🔹 نامه سرگشاده انجمن حمایت از حقوق کودکان به وزیر آموزش‌وپرورش جناب آقای سیدمحمد #بطحایی وزیر محترم وزارت آموزش و پرورش باسلام احتراما در پی رسانه‌ای شدن اظهارات حضرتعالی در خصوص پخش کلیپ‌هایی از #شادی #کودکان در مدارس کشور و همچنین درخواستی که شما به عنوان شخص اول وزارت آموزش و پرورش از #پلیس_فتا و #قوه_قضاییه جهت شناسایی برای عقوبت سازندگان این شادی داشته‌اید و فارغ از تحلیل جامعه‌شناختی رواج سبک و سیاق #موسیقی مبتذل در جامعه که بحث جدایی را می‌طلبد، نکاتی را از طرف #انجمن_حمایت_از_حقوق_کودکان و از سر دغدغه با شما در میان می‌گذاریم. • نخست اینکه واکنشی که شرح آن رفت موجبات تاثر بسیار است. نه به خاطر تایید اقدامات سازنندگان آن کلیپ‌ها بلکه به این دلیل که اگر این روزها و در مدارس ایران، به هر طرف نظاره کنید، متوجه آسیب‌های سنتی و نوپدید در میان #دانش‌آموزان می‌شوید که دستگاه‌های مسئول همچون وزارت آموزش و پرورش، نگاه علمی و برنامه شفافی برای حل این آسیب‌ها ندارند. حالا در این وضعیت صحبت از کلیپ و استفاده از ادبیات «برخورد» کجای اولویت‌های وزارت آموزش و پرورش قرار می‌گیرد؟؟ بهتر است کمی به اظهارات حضرتعالی گریزی بزنیم. بنا به اظهارت اخیر جنابعالی تعداد قابل توجهی از کودکان درگیر سومصرف #مواد_مخدر هستند. • بنا به گزارشات واصله، عدم مهارت در کنترل خشم از آسیب‌های جدی دانش‌آموزان است که نمود آن در مشاجرات مختلف، #اعتیاد کودکان و… خود را نشان می‌دهد. دانش‌آموزان آسیب‌دیده‌ای مانند دانش‌آموزان مدرسه درودزن فارس و شین‌آباد، هر روز در ادارات آموزش و پرورش حق خود را فریاد می‌زنند. دانش‌آموزان سیل‌زده کشور با گذشت ۲ ماه از سیل ویرانگر هنوز مدارس خود را «خانه‌ای روی آب» می‌بینند و از طرف دیگر بی‌توجهی‌های مکرر به معیشت و منزلت معلمان، دانش‌آموزان را با آموزگارانی خسته و دلزده مواجه ساخته است. • جناب آقای وزیر هماهنگونه که استحضار دارید، آسیب و مسائل در حوزه آموزش و پرورش به قدری شده که می‌تواند خود به تنهایی موضوع یک برنامه درسی دانشگاهی در حوزه بررسی مسایل اجتماعی ایران و جامعه‌شناسی آموزش و پرورش باشد. از این روی از مقام محترم وزارت انتظار می‌رود که جهت شناسایی عوامل توزیع مواد مخدر بین دانش‌آموزان از مقامات انتظامی و دیگر عوامل ایجاد‌کننده #امنیت کشور استمداد طلبد و نه آنکه صرفا عوامل ایجاد کننده شادی را مورد پیگیرد قرار دهد. • ادامه در کامنت

Ett inlägg delat av انجمن حمایت از حقوق کودکان (@irsprcorg)


در نامه این انجمن، علاوه بر انتقاد از رویکرد وزیر آموزش و پرورش در قبال «پخش کلیپ‌هایی از شادی کودکان در مدارس» و درخواست وزیر از پلیس فتا و قوه قضائیه برای شناسایی سازندگان، از گفته‌های او درباره «حضور ۱۴ میلیون دانش‌آموز ایرانی در میدان دفاع یا جنگ» انتقاد کرده است.

در بخشی از این نامه آمده است: این گفته‌ها «حتی اگر به واسطه پیام فرستادن به جنگ‌طلبان داخلی و خارجی باشد، نه تنها سودی برای وضعیت امروز کشور و آموزش و پرورش ندارد، بلکه باعث تزریق افکار غیر مرتبط با مسائل نظام تعلیم و تربیت می‌شود».

انجمن حمایت از حقوق کودکان تأکید کرده است که وزارت آموزش و پرورش و شخص وزیر «نمی‌تواند به نمایندگی از ۱۴ میلیون انسان و دانش‌آموز … اعلام آمادگی یا عدم آمادگی کند».

برخی از کاربران به ممنوعیت «کودک‌سربازی» اشاره کردند، شماری از آنان از اعزام نوجوانان به جبهه‌ها در طول جنگ ایران و عراق نام بردند و عده‌ای نیز به فرزند وزیر و فرزندان سایر مسئولان اشاره کردند.

برخی نهادهای حقوق بشری نیز مشخصا به کنوانسیون حقوق کودک اشاره کردند که بر پایه آن، مشارکت دادن افراد زیر ۱۸ سال در فعالیت‌های نظامی را ممنوع است.

پیش از این سازمان دیدبان حقوق بشر، سپاه پاسداران ایران را متهم کرد که کودکان مهاجر افغان را به عنوان سرباز به جنگ سوریه اعزام می‌کند.

این سازمان در گزارشی عنوان کرده است که کودکان افغان که گاهی حتی ۱۴ سال بیش ندارند در لشکر فاطمیون به کار گرفته می‌شوند تا کنار نیروهای ایرانی در سوریه بجنگند.

قوانین بین‌المللی اعزام افراد کمتر از ۱۵ سال به جبهه را جنایت جنگی می‌نامد.

منابع: ایرنا و شبکه‌های اجتماعی / ج / پ.پ, رادیو فردا