علی خامنه‌ای: با آمریکا جنگ نخواهد شد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۵

رهبر جمهوری اسلامی با تاکید بر اینکه ایران بر سر برجام با آمریکا مذاکره نمی‌کند، گفت که هیچ جنگی با آمریکا رخ نخواهد دارد.

آیت‌الله علی خامنه‌ای این سخنان را روز سه‌شنبه ۲۴ اردیبهشت و در دیدار با مقامات کشوری و لشکری جمهوری اسلامی ایران بیان کرد و مذاکره با آمریکا را «سم» خواند.

رهبر جمهوری اسلامی گفته که «گزینه قطعی ملت ایران مقاومت است».

رهبر جمهوری اسلامی درباره دلیل مذاکره نکردن جمهوری اسلامی با آمریکا گفت: «جنگی به وقوع نمی ‌پیوندد و گزینه قطعی ملت ایران مقاومت مقابل آمریکا است و در این رویارویی، آمریکا وادار به عقب‌نشینی خواهد شد».
رادیو فردا:

وی اضافه کرد: «این رویارویی، نظامی نیست؛ چون بنا نیست جنگی انجام بگیرد. نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که می‌دانند به نفع‌شان نیست».

ساعاتی پیش از این سخنان، رئیس‌جمهوری آمریکا برنامه‌ریزی برای اعزام ۱۲۰ هزار نیرو به خاورمیانه برای مقابله با ایران را رد کرد.

مقامات آمریکا در هفته‌های گذشته همزمان با دعوت ایران به مذاکره از آمادگی برای مقابله با اقدامات جمهوری اسلامی سخن گفتند و در عین حال احتمال حمله به ایران را رد کرده‌اند.

دونالد ترامپ روز دوشنبه و پس از «عملیات خرابکاری» در چند کشتی تجاری و نفتکش در سواحل امارات، هشدار داده بود که اگر ایران دست به کاری بزند و اتفاقی رخ دهد گرفتاری بزرگی برای این کشور پیش خواهد آمد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، نیز گفته که ایالات متحده در حال آماده‌سازی ابزار نظامی و دیپلماتیک است تا اگر ایران «تصمیم بدی گرفت» و به منافع آمریکا حمله کرد، با «پاسخی درخور» مواجه شود.

شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داده بود که کاخ سفید شماره تلفنی را در اختیار سوئیس قرار داده تا مقامات ایران بتوانند با دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، تماس بگیرند.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، نیز در واکنش گفته که مقام‌های آمریکایی شماره تلفن ما را دارند.

با این حال رهبر جمهوری اسلامی گفت که مذاکره با آمریکا «سم» و مذاکره با دولت دونالد ترامپ، «سم مضاعف است».

آیت‌الله خامنه‌ای برنامه موشکی ایران و «عمق راهبردی‌» در منطقه را «نقاط قوت» جمهوری اسلامی خواند و گفت که «هیچ ایرانی غیرتمند و باشعوری درباره‌ نقاط قوت خود معامله نمی‌کند».

وی اضافه کرد: «می‌گویند درباره‌ سلاح دفاعی شما مذاکره کنیم که چرا موشکی با فلان برد می‌سازید، این برد را کم کنید که اگر شما را زدیم نتوانید پایگاه ما را بزنید و جواب بدهید».

مقامات جمهوری اسلامی پیش از این تهدید کرده‌ بودند که در صورت حمله آمریکا، منطقه روی آرامش را نخواهد دید و ایران به پایگاه‌های این کشور در منطقه، اسرائیل، و کشورهای عرب متحد ایالات متحده حمله خواهد کرد.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین گفت: «پس اصل مذاکره غلط است، حتی با آدم حسابی. اینها که آدم حسابی هم نیستند و به هیچ چیز پایبند نیستند. البته هیچ‌کس در عقلای ما هم دنبال مذاکره نیست».

در روزهای گذشته برخی از چهره‌های سیاسی پیشنهاد مذاکره جمهوری اسلامی با آمریکا را بار دیگر مطرح کرده‌اند.

از جمله مصطفی تاج‌زاده عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، روز دوشنبه در مناظره با محمود نبویان عضو جبهه پایداری، گفت که «نباید اجازه داد اجماع جهانی علیه ایران شکل بگیرد».

وی تاکید کرد: «بدترین کار این است که ترامپ پرچم مذاکره دست گرفته اما ما مذاکره نکنیم».

در این مناظره آقای نبویان نیز گفت که به جای محمود جواد ظریف، وزیر خارجه، باید قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس با آمریکا مذاکره کند.

واکنش به اظهارات ترامپ درباره «تجمع‌های اعتراضی»

رهبر جمهوری اسلامی همچنین در واکنش به سخنان رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر برگزاری تجمع های اعتراضی در تهران گفت: «ببینید چقدر دستگاه محاسباتی دشمن دچار اشتباه است که رئیس‌جمهورشان می‌گوید هر جمعه در تهران علیه نظام راه‌پیمایی است. اولاً جمعه نیست و شنبه است؛ ثانیاً تهران نیست و پاریس است».

سخنان آیت‌الله خامنه‌ای درباره برگزاری راهپیمایی اعتراضی در روزهای شنبه می‌تواند اشاره به تظاهرات جلیقه زردها در فرانسه باشد.

دونالد ترامپ پیش از این گفته بود که هر هفته در روزهای آخر و یا وسط هفته در تهران تجمعات اعتراضی برگزار می‌شود.

سال ۹۶ سلمان سامانی، سخنگوی وزارت کشور ایران، گفته بود که از ابتدای دولت حسن روحانی ۴۳ هزار تجمع یعنی هر روز حدود ۳۰ تجمع در کشور برگزار شده است.

وزارت کشور دولت حسن روحانی معمولا برای تجمع‌های اعتراضی مجوز صادر نمی‌کند. ضمن آنکه تشکل‌های صنفی و سیاسی بار‌ها گزارش داده‌اند که پس از برگزاری تجمع‌های مسالمت آمیزشان، ‌ تعدادی از شرکت کنندگان یا سازمان‌دهندگان آنها بازداشت و یا احضار شده‌اند.