«سنتکام» سخنان ژنرال بریتانیایی را رد کرد: به‌خاطر ایران در آماده‌باش هستیم

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۵

ستاد فرماندهی ارتش آمریکا در خاورمیانه گفته‌های ژنرال بریتانیایی و معاون فرماندهی عملیات علیه «داعش»، در مورد نیروهای مورد حمایت ایران را رد کرده‌است.

ژنرال کریس گیکا، سخنگو و معاون فرماندهی عملیات به رهبری آمریکا علیه «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه، روز ۲۴ اردیبهشت ماه، گفته بود «شاهد افزایش تهدیدها از سوی نیروهای مورد حمایت ایران در عراق و سوریه نبودیم».

آمریکا اقدام به اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکولن، بمب‌افکن و سامانه پدافندی پتریوت به غرب آسیا کرده‌است.

ژنرال گیکا که از طریق تلفن در وزارت دفاع آمریکا به پرسش خبرنگاران پاسخ می‌داد، افزوده است «تغییراتی در مواضع یا پایگاه‌های» گروه‌های شیعه «حشد الشعبی» در عراق «مشاهده نشده‌است».

او تاکید کرده شبه‌‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران، دربرگیرنده گروه‌های مختلف در گستره‌ای وسیع هستند و رصد فعالیت‌های آن‌ها نیز به‌طور مداوم ادامه دارد.

ژنرال بریتانیایی همچنین این موضوع ‌که سخنانش در رد هشدارهای مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ در رابطه با افزایش تهدیدهای ایران در منطقه باشد را نیز تکذیب کرده‌است.

آمریکا اقدام به اعزام ناوگروه، بمب‌افکن و سامانه پدافندی پتریوت به غرب آسیا کرده‌است. ایالات متحده می‌گوید می‌خواهد در برابر تهدیدهای احتمالی ایران علیه نیروها، منافع و متحدان خود، آمادگی داشته باشد.

مایک پومپئو، وزیر خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه گفت کشورش به دنبال جنگ با ایران نیست، «اما در عین حال صریحا به ایران گفته‌ایم که اگر منافع آمریکا مورد حمله واقع شود، به طور قطع پاسخ مناسبی به آن خواهیم داد».

علی خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی نیز گفته است «بنا نیست جنگی انجام بگیرد. نه ما دنبال جنگ هستیم، نه آنها؛ که می‌دانند به نفع‌شان نیست».

اظهارات ژنرال کریس گیکا با واکنش «سنتکام»، ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا، ناظر بر عملیات در غرب و مرکز آسیا و شرق آفریقا روبه‌رو شده‌است.

این ستاد در بیانیه‌ای می‌گوید «اظهارات اخیر معاون فرماندهی ‘عملیات عزم راسخ’ (عملیات علیه گروه حکومت اسلامی)، بر خلاف تهدیدهای رویت‌شده و قابل اطمینانی‌ست که به دست نیروهای امنیتی ایالات متحده و متحدانش رسیده و مربوط به نیروهای مورد حمایت ایران در منطقه می‌شود».

ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا افزوده است که «با هماهنگی با عملیات عزم راسخ، بر سطح ظرفیت‌های نظامی خود برای تمامی پرسنل حاضر در ‘عملیات عزم راسخ’ در عراق و سوریه افزوده‌ایم. در نتیجه، و در حالی‌که ما از نزدیک به رصد تهدیدهای احتمالی علیه نیروهای آمریکایی در عراق ادامه می‌دهیم، این عملیات در حال حاضر در سطح بالایی از آماده‌باش قرار دارد».

پیش از این سفارت ایالات متحده در بغداد نیز به شهروندان این کشور در مورد «افزایش تنش‌ها» در عراق هشدار داده و بر «لزوم حفظ هوشیاری» تاکید کرده‌ بود.

از سوی دیگر مجید تخت روانچی، نماینده جمهوری اسلامی در سازمان ملل، گزارش‌ها درباره «تهدیدهای جدید ایران علیه نیروهای آمریکایی»، را «جعلی» توصیف کرده‌است.

عملیات عزم راسخ، نام عملیاتی‌ست که ایالات متحده و ائتلاف بین‌المللی به رهبری این کشور، از ژوئن ۲۰۱۴ به این سو، علیه گروه موسوم به «حکومت اسلامی» در عراق و سوریه انجام می‌دهد.

خبرگزاری فرانسه، گاردین، وب‌سایت ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا|ت|خ