وزیر اماراتی: رفتار ایران مشکل محوری منطقه است

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۶

یک دیپلمات ارشد امارات متحده عربی چند روز بعد از حمله خرابکارانه به چند کشتی تجاری و نفتی در نزدیکی آب‌های بندر فجیره، گفت که رفتار ایران «مشکل محوری» منطقه است.

انور قرقاش وزیر مشاور در امور خارجه امارات چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت گفت تحقیقات پیرامون حمله به کشتی‌ها ادامه دارد و در روزهای آتی پایان خواهد یافت: «نمی‌خواهم درباره عاملان این خرابکاری گمانه‌زنی کنم، از سیاست منطقه‌ای ایران نگران هستیم».

وی همچنین گفت ایران بایستی نگرانی‌ها درباره موشک‌های خود را برطرف کند.

امارات متحده عربی روز یکشنبه تایید که چهار کشتی تجاری در نزدیکی آب‌های بندر فجیره هدف «عملیات خرابکارانه خطرناک» قرار گرفته‌اند. دو نفتکش عربستانی، یک کشتی با پرچم نروژ و یک نفتکش شارجه در این حادثه صدمات مشابهی دیده‌اند.

تیمی از آمریکا، فرانسه و نروژ در کنار امارات و عربستان درباره این حادثه تحقیق می‌کنند.

هشدار ترامپ: اگر ایران دست به کاری بزند به شدت صدمه خواهد دید

این مقام اماراتی گفته است این کشور منتظر نتیجه تحقیقات شرکایش باقی خواهد ماند، اما امارات می‌خواهد شاهد یک ایران «مسئول و منطقی» باشد: «ما همواره به عنوان عضو جامعه بین‌المللی عمل کرده و از این به بعد نیز با احتیاط و اعتدال گام برخواهیم داشت. ما همواره خویشتندار بوده‌ایم و این رفتار را ادامه خواهیم داد، اما رفتار ایران وضعیت را مشکل کرده است».

وی همچنین اظهارات محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران را «توخالی» توصیف کرد و گفت که امارات به سیاست تشنج‌زدایی پای‌بند است.

این مقام اماراتی گفت ایران با «اقدامات تهاجمی خود کشورهای همسایه را دچار هراس کرده است».

محمدجواد ظریف پیشتر ادعا کرده بود که حادثه رخ داده برای کشتی‌های تجاری، «ساختگی» بوده تا زمینه حمله به ایران فراهم شود، اما یک مقام آمریکایی به رویترز گفت که بر اساس بررسی‌های اولیه، احتمالا ایران یا گروه‌های نیابتی آن در این حمله دست داشته‌اند.

وی با این حال شواهدی در این زمینه ارائه نکرد.

وزیر مشاور در امور خارجی امارات در ادامه گفت که ائتلاف عربی «انتقام سختی» از گروه حوثی‌ها به‌خاطر حمله به تاسیسات نفتی عربستان خواهد گرفت.

دو روز بعد از حمله به کشتی‌ها در دریای عمان، با پهپاد به دو ایستگاه پمپاژ خط لوله شرق به غرب عربستان حمله شد؛ خط لوله‌ای که قادر به انتقال پنج میلیون بشکه نفت خام در روز است و یک مسیر جایگزین و راهبردی برای صادرات عربستان، در صورت بسته شدن تنگه هرمز، به‌ شمار می‌آید.

حوثی‌ها، شورشیان یمنی هم‌پیمان با ایران، مسئولیت این حمله را برعهده گرفته‌اند.

ائتلاف عربی به رهبری عربستان و همراهی امارات، از سال ۲۰۱۵ با حوثی‌ها درگیر نبرد است.

ایران تاکنون چندین بار تهدید کرده است در صورتی که نتواند نفت بفروشد، دیگران هم نخواهند توانست از تنگه هرمز نفت صادراتی خود را راهی بازارهای جهانی کنند.

آمریکا دوم ماه مه معافیت‌ مشتریان نفتی ایران را متوقف کرد. عربستان و امارات گفته‌اند کمبود نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران خواهند کرد.

منابع: رویترز، آسوشیتدپرس. رادیو فردا/ ف.ق/ ک.ر