هشدارهای پوتین به ایران؛ روسیه به صورت غیر مستقیم ایران را تهدید کرد 

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۶

سجاد مقدم نیا نوشت:

«ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه در کنفرانس خبری مشترک با رئیس‌جمهور اتریش اعلام کرده است برنامه هسته‌ای ایران، ذیل برجام شفاف‌ترین برنامه در دنیا است و بیشترین بازرسی‌ها از آن انجام می‌شود. پوتین در ادامه خطاب به مقامات ایران گفت که برای ایران بهتر است در برجام باقی بماند زیرا فردای روزی که ایران خروج از برجام را اعلام کند همه فراموش خواهند کرد که آمریکا نابودی این توافق را کلید زده و همه تقصیرها گردن ایران خواهد افتاد.

در رابطه با اهداف روسیه به چند نکته مهم اشاره می‌کنم:

۱. اظهارات پوتین را باید واکنش تند روسیه به اقدام ایران در توقف بخشی از تعهدات خود در ذیل برجام دانست. چند روز پیش شورای عالی امنیت ملی ایران در بیانیه‌ای اعلام کرده بود قصد دارد در راستای صیانت از امنیت و منافع ملی مردم ایران، و در اعمال حقوق خود مندرج در بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام برخی اقدامات خود ذیل توافق هسته‌ای را متوقف کند.

۲. روسیه به خوبی می‌داند در چارچوب برجام رفتارها و سیاست‌های ایران در عرصه‌های داخلی، بین‌المللی و به خصوص تحولات منطقه تحت کنترل خواهد بود. همانطور که شاهد بودیم در نشست هلسینکی فنلاند پوتین خطاب به ترامپ گفت ایران با برجام به کنترل شده‌ترین کشور دنیا تبدیل شده است.

۳. با نگاهی دقیق به بخشی از سخنان پوتین می‌توان گفت روس‌ها به صورت غیر مستقیم ایران را تهدید کرده‌اند که در صورت خروج جمهوری اسلامی از برجام، روسیه ناچار به همراهی با دیگر کشورهای اروپایی و به ویژه آمریکا خواهد شد تا سیاست فشار حداکثری بر علیه ایران را پیش ببرند.

۴. روسیه اعتقاد دارد خروج ایران از برجام زمینه را برای افزایش تنش‌ها در منطقه خاورمیانه فراهم خواهد کرد و ضمن به خطر افتادن منافع مسکو در این منطقه، امکان دستیابی به توافق جدید را از بین خواهد برد. به همین دلیل مطلوب‌ترین حالت برای روس‌ها باقی ماندن ایران در توافق هسته‌ای است، زیرا مسکو به همراه اروپایی‌ها تلاش خواهند کرد تا با استفاده از این فرصت ایران را به سمت یک توافق جامع که شامل برنامه موشکی و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور می‌باشد هدایت کنند.»

در حالیکه متحدان آمریکا به ایران درباره تهدید این کشور برای خروج از برجام هشدار داده اند، ولادیمیر پوتین متحد جمهوری اسلامی ایران نیز در تازه ترین اظهارنظر، به تهران هشدار داد که خروج از برجام سودی برای ایران نخواهد داشت.

رئیس جمهوری روسیه روز چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت در یک نشست خبری گفت: «صریح بگویم، من دلیلی نمی‌بینم که آنها [ایرانی‌ها] بخواهند از برجام خارج شوند.»

وی گفت که موضع خود را به مقامات ایران گفته است.
اخبار صدای امریکا:

در هفته های اخیر تنش بین آمریکا و ایران افزایش یافته و با افزایش فشار تحریم ها، جمهوری اسلامی ایران تهدید کرد که اگر اقدامی برای معاملات مالی با تهران گرفته نشود، تا دو ماه دیگر از توافق هسته ای خارج شود. با این حال، سه کشور اروپایی عضو برجام به ایران هشدار دادند که هیچ ضرب الاجلی را نمی پذیرند و ایران باید در برجام بماند.

طی هفته‌های اخیر تنش میان ایالات متحده و ایران در منطقه افزایش یافته است. مایک پمپئو در هفته‌های اخیر چند سفر غیرمنتظره به عراق و اروپا داشته است. سفرهایی که به دلیل افزایش تهدیدات احتمالی ایران و در جریان قرار دادن متحدان آمریکا درباره این تهدیدها انجام شده است.

آمریکا می‌گوید جهت آمادگی برای واکنش در صورت حمله احتمالی ایران یا عوامل نیابتی آن به منافع آمریکا و متحدانش، اقدام به با تقویت نیروهای رزمی دریایی و هوایی آمریکا در خلیج فارس کرده است.

ایالات متحده با اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و بمب افکن‌های ب۵۲ به خاورمیانه، آرایش نظامی‌اش در منطقه را در پاسخ به آنچه نشانه‌های نگران‌کننده از قصد و تدارک احتمالی ایران برای حمله به مواضع و نیروهای آمریکایی عنوان شده، تقویت می‌کند.

علاوه بر این وزارت دفاع آمریکا، پنتاگون، یک سامانه دفاع موشکی پاتریوت و یک ناوگان رزمی نیروی دریایی که پیشتر آب‌های خلیج فارس را ترک کرده بود به منطقه بازگردانده است.

جمهوری اسلامی پیشتر تهدید کرده بود که در صورت توقف صادرات نفت ایران اقدام به بستن تنگه هرمز خواهد کرد.

تنگه هرمز یک گذرگاه عمده برای تجارت نفت به شمار می رود، به طوری که حدود ۲۰ درصد نفت خامی که از مسیر آبراه‌های جهان معامله می شود و بخش عمده نفت صادراتی عربستان از تنگه هرمز عبور می‌کند.

پیشتر یک مقام ارشد دولت ایالات متحده تهدید جمهوری اسلامی برای بستن تنگه هرمز در صورت عدم امکان صادرات نفت را «ناموجه» و «غیرقابل قبول» توصیف کرده بود.