ایران می‌گوید پس از ضرب‌الاجل ۶۰ روزه خارج از «چارچوب برجام»‌ عمل نخواهد کرد

By | ۱۳۹۸-۰۲-۲۸

با وجودی که مقام‌های جمهوری اسلامی در هفته‌های اخیر به «خروج مرحله به مرحله از برجام» اشاره کرده‌اند، حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در بریتانیا، تأکید کرده است پس از به سر رسیدن ضرب‌الاجل دوماهه به اروپا، اقدامات جمهوری اسلامی همچنان «در چارچوب برجام» خواهد بود.

حمید بعیدی‌نژاد، سفیر ایران در لندن، می‌گوید جمهوری اسلامی هنوز تصمیم به خروج از برجام نگرفته است

حمید بعیدی‌نژاد در مصاحبه‌ای که بامداد شنبه، ۲۸ اردیبهشت، از رادیو بی‌بی‌سی جهانی پخش شد، با اشاره به ضرب‌الاجل ۶۰ روزه‌ای که ایران به سه کشور اروپایی داده است گفت: اگر در این مدت مسئله به صورت مؤثر حل نشود «ما گام‌های بعدی را برخواهیم داشت که به شما اطمینان می‌دهم این گام‌ها در چارچوب برجام خواهد بود».

سفیر جمهوری اسلامی در لندن در عین حال تأکید کرد که «در حال حاضر تصمیم به خروج از برجام نگرفته‌ایم؛ هرچند این گزینه می‌تواند یکی از گزینه‌هایی باشد که آنها را بررسی خواهیم کرد».

آمریکا اردیبهشت سال گذشته به طور رسمی از برجام خارج شد و پس از آن نیز تحریم‌ها علیه ایران را بازگرداند.

جمهوری اسلامی نیز در یکمین سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، ضمن اینکه از توقف برخی از تعهداتش ذیل برجام خبر داد، به سه کشور بریتانیا، آلمان و فرانسه ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد که منافع اقتصادی ایران تأمین شود وگرنه به گفته حسن روحانی، رئیس جمهور، «دو اقدام دیگر را شروع می‌کنیم و سطحی در غنی‌سازی‌ برای ما مطرح نخواهد بود».

عباس عراقچی، رئیس ستاد پیگیری برجام، نیز اعلام کرد جمهوری اسلامی «خروج مرحله به مرحله از برجام را در دستور کار خود قرار داده است».

اتحادیه اروپا ضمن تأکید بر پایبندی‌اش به برجام هرگونه ضرب‌الاجل از سوی ایران را رد کرده است.

با این حال حمید بعیدی‌نژاد، سفیر جمهوری اسلامی در لندن، با اشاره به اینکه «ایران تاکنون وفادارانه به تعهدات برجامی خود عمل کرده است» گفت: «تنها انتظارمان این است که اعضای دیگر برجام هم به سهم خود به تعهداتشان عمل کنند».

بعیدی‌نژاد همچنین با اشاره به «دو سال و نیم مذاکره» و «یک سال» که ایران برای «حل مسائل باقی‌مانده» منتظر ماند گفت: «منافع ما در برجام، در زمینه اقتصادی و در روابط تجاری، تأمین نشد.»

سفیر جمهوری اسلامی در لندن، همچون وزیر خارجه جمهوری اسلامی، خواستار نجات برجام شد و گفت: «اگر رفتار مناسبی نداشته باشیم، برجام از بین خواهد رفت».

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه در جریان سفر به چین، نجات برجام را «وظیفه» جامعه جهانی ذکر کرده بود.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، سال گذشته هنگام اعلام خروج واشینگتن از توافق هسته‌ای، از جمله تأکید کرده بود که ایران روح برجام را نقض کرده و این توافق «کمکی به صلح جهانی نکرد».

از سوی دیگر مایک پومپئو و برایان هوک، وزیر خارجه آمریکا و دستیار او در امور ایران، اقدام اخیر جمهوری اسلامی در کاهش تعهداتش در ذیل برجام را برخلاف «قواعد بین‌المللی» دانسته و گفته‌اند این اقدام نشانگر تلاش ایران است تا «دنیا را به گروگان بگیرد».

منابع: رادیو بی‌بی‌سی جهانی، ایسنا، توئیتر و رادیوفردا/ج