حسن روحانی: تسلیم نمی‌شویم حتی اگر سرزمین ما بمباران شود

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۳

حسن روحانی می‌گوید که ایران تسلیم نخواهد شد و دست از به گفته او «استقلال و عزت کشور» بر نخواهد داشت حتی اگر بمباران شود.

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران روز پنجشنبه دوم خرداد در جمع گروهی که «ایثارگران» جنگ هشت ساله ایران و عراق معرفی شدند، از تحریم‌های آمریکا به عنوان «جنگ اقتصادی و حمله به رفاه مردم» یاد کرد و گفت که «این حمله از یک جهت پیچیده‌تر از حمله قبل است».

وی خواستار آن شد که مردم ایران در برابر تحریم‌ها «ایستادگی و مقاومت» کنند تا به گفته او، «دشمنان بفهمند یاس و ناامیدی در دل ما راه ندارد».

آقای روحانی افزوده است: «اگر سرزمین ما بمباران شود و باز هم شهید، جانباز و اسیر دهیم، دست از هدف استقلال و عزت کشور برنخواهیم داشت».

اظهارات این مقام بلندپایه جمهوری اسلامی در کشاکش جنگ لفظی بین ایران و آمریکا بیان می‌شود که در هفته‌های اخیر بالا گرفته است.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا که همواره در قبال ایران سیاست تندروانه‌ای داشته است روز ۱۵ اردیبهشت از اعزام ناو هواپیمابر آبراهام لینکلن و ناوگروه آن و بمب افکن‌های بی‌۵۲ به منطقه خلیج فارس خبر داد و آن را واکنشی به «رویدادهای نگران‌کننده و تهدیدهای ایران» دانست.

سه روز بعد ایران در سالگرد خروج ایالات متحده از برجام اعلام کرد که میزان تعهداتش را در چارچوب این توافق هسته‌ای کاهش می‌دهد. واشینگتن نیز با تحریم صنایع فلزی و معدنی ایران به آن واکنش نشان داد.

حمله به چند کشتی تجاری در نزدیکی بندر فجیره امارات متحده عربی و چند مرکز نفتی و فرودگاهی در عربستان سعودی، باعث تشدید تنش‌ها شد و انگشت اتهام به سوی ایران نشانه رفت که ادعا می‌شد در این حملات دست داشته است.

مقام‌های تهران این اتهام را رد کرده و آن را «مشکوک» خوانده‌اند.

چند روز بعد در ۲۵ اردیبهشت، سفارت آمریکا در بغداد دستور خروج فوری کارمندان غیرضروری از عراق را صادر کرد. آلمان و هلند نیز اعلام کردند که برنامه آموزش نیروهای عراقی را تعلیق خواهند کرد.

به رغم بالا گرفتن تنش‌ها، رهبران ایران و آمریکا اعلام کرده‌اند که خواهان جنگ با یکدیگر نیستند ولی به هر حمله‌ای از سوی طرف مقابل پاسخ محکم خواهند داد.

حسن روحانی در همین رابطه گفته که «صدای ذلت و تسلیم از سرزمین و از ایران ما بلند نخواهد شد» و افزوده است: «خیلی از نسل جوان و جامعه ما جنگ را ندیدند، همه آنهایی که سن ۳۰ تا ۳۵ سال دارند، جنگ را ندیدند اما در عین حال امروز نسل جوان ما یک مقاومت و ایثار دیگر را شاهد است و ایستادگی می‌کند».

مقام‌های جمهوری اسلامی برای مقابله با جهان خارج همواره از عبارت‌های «مقاومت و ایستادگی مردم ایران» صحبت می‌کنند ولی هیچ نشانه یا آماری در این زمینه ارائه نمی‌کنند.

آنها در عین حال هرگونه مذاکره با آمریکا در شرایط فعلی را رد می‌کنند. این در حالی است که واشنیگتن گفته که خواستار توافق تازه ای با تهران است که علاوه بر برنامه هسته‌ای آن، فعالیت‌های موشکی و نقش ایران در منطقه را در بر بگیرد.

ایران در یک‌سال گذشته و پس از خروج آمریکا از برجام با تحریم‌های کمرشکن روبرو بوده و با چند برابر شدن بهای ارز و سقوط ۷۰ درصدی ارزش ریال، قیمت انواع کالاهای اساسی به شدت بالا رفته است. همزمان هر روز گزارش‌های متعددی از برگزاری دادگاه‌های فساد اقتصادی چندین میلیارد تومانی در رسانه‌های کشور منتشر می‌شود که از رانت‌های دولتی بهره‌مند بودند.

بر اساس گزارش خبرگزاری ایرنا و سایت رادیو فردا/ ک.ر