دونالد ترامپ: ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۶

رئیس‌جمهوری آمریکا که در ژاپن به سر می‌برد روز دوشنبه ۶ خرداد (۲۷ مه) درباره ایران گفت: «ما به دنبال تغییر رژیم در ایران نیستیم ما به دنبال این هستیم که ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد.»

دونالد ترامپ در کنار امپراطور جدید ژاپن

این در حالی است که هفته گذشته ترامپ ایران را به “نابودی” تهدید کرد و گفت “اگر دست به کاری بزنند، نابود خواهند شد.” دولت آمریکا همچنین در هفته‌های گذشته به طور مرتب از تهدید ایران برای نیروهای آمریکایی در منطقه سخن گفته است.

ترامپ درباره احتمال مذاکره با ایران گفت: «من معتقدم که ایران مایل به مذاکره است و اگر آنها مایل به مذاکره باشند ما هم خواهان آن هستیم.»

او اضافه کرد: «خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد. اما من این را یک حقیقت می‌دانم که نخست‌وزیر (آبه) به دستگاه رهبری ایران بسیار نزدیک است…هیچ کس نمی‌خواهد اتفاقات وحشتناک روی دهد، به خصوص من.»

در پی بالا گرفتن تنش‌های لفظی میان تهران و واشنگتن، آمریکا ناو هواپیمابر لینکلن و بمب‌افکن بی ۵۲ را به منطقه ارسال کرده است. با این همه ترامپ همواره تاکید کرده که قصد رویارویی نظامی با ایران را ندارد و تنها خواهان فشار اقتصادی بر این کشور است تا حاضر به مذاکره بر سر موضوعات منطقه‌ای، موشکی و هسته‌ای شود.

دویچه وله:

شینوز آبه نخست‌وزیر ژاپن اعلام کرده که به منظور میانجیگری در بحران خاورمیانه قصد سفر به تهران را دارد و چراغ سبز این سفر را هم ترامپ نشان داده است، با گفتن این که: «خواهیم دید چه اتفاقی می‌افتد، اتفاق خوبی خواهد بود.»

این در حالی است که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز روز یکشنبه برای گفت‌وگو در مورد “مسایل منطقه‌ای” به عمان سفر کرده است.

به نوشته خبرگزاری دولتی عمان، او با یوسف بن علوی بن عبدالله، وزیر امور خارجه عمان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

یوسف بن‌علوی بن عبدالله، هفته گذشته در سفر به تهران گفت تلاش می‌کند برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا با همه طرف‌های درگیر گفت‌وگو کند.

به گزارش خبرگزاری دولتی ایرنا، عباس عراقچی هر گونه گفت وگوی مستقیم یا غیرمستقیم با آمریکا را رد کرد.

ترامپ اولین رهبر خارجی است که با امپراطور جدید ژاپن، ناروهیتو ملاقت می‌کند. آبه امیدوار است که این ملاقات به بهبود روابط تجاری ژاپن و امریکا کمک کند.