ایران، موضوع محوری سه نشست کشورهای عربی و اسلامی در مکه

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۷

عربستان میزبان سه اجلاس مهم کشورهای عربی و اسلامی است. تنش در منطقه و تهدیدهای ایران از جمله مسائل اصلی این نشست‌ها اعلام شده است. پادشاه عربستان رسما از امیر قطر برای شرکت در اجلاس شورای همکاری خلیج فارس دعوت کرده است.

سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان

مکه خود را برای برگزاری سه اجلاس مهم کشورهای عربی و اسلامی آماده می‌کند. جلسه شورای همکاری خلیج فارس قرار است روز پنجشنبه نهم خرداد (۳۰ مه) برگزار شود.

پس از آن قرار است اجلاس کشورهای عضو اتحادیه عرب و روز دهم خرداد (۳۱ مه) اجلاس سازمان همکاری کشورهای اسلامی در این شهر برگزار شود.

خبرگزاری فرانسه روز سه‌شنبه هفتم خرداد (۲۸ مه) با انتشار گزارشی از دبی، به برگزاری این سه اجلاس در مکه پرداخته است.

بنا به گزارش خبرگزاری یاد شده، برگزاری این سه اجلاس در روزهای پایانی ماه رمضان و در شهر مکه با هدف ایجاد اتحادی گسترده علیه ایران صورت می‌گیرد.

افزون بر آن، افزایش تنش بین ایران و آمریکا باعث نگرانی کشورهای منطقه از وقوع یک رویارویی نظامی شده است.

دویچه وله:

این خبرگزاری در ادامه خبر خود نوشته است که برگزاری این سه اجلاس در مکه از سوی عربستان با هدف نمایش اتحاد کشورهای عربی و اسلامی علیه ایران صورت می‌گیرد.

هنوز خبری درباره این موضوع که آیا ایران نیز به اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری کشورهای اسلامی دعوت شده است یا خیر، منتشر نشده است. ایران عضو این سازمان است.

این در حالی است که تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر رسما از سوی سلمان بن‌عبدالعزیز، پادشاه عربستان برای شرکت در نشست کشورهای عضو سازمان همکاری خلیج فارس دعوت شده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه گزارش خود تاکید کرده است که هنوز روشن نیست چه کشورهایی در این اجلاس‌ها حضور خواهند یافت.

تلاش‌های دیپلماتیک روزهای اخیر ایران، دیدار وزیران امور خارجه ایران و عمانتلاش‌های دیپلماتیک روزهای اخیر ایران، دیدار وزیران امور خارجه ایران و عمان

باید یادآور شد که تاریخ برگزاری اجلاس کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی از پیش تعیین شده بود. اما قرار برگزاری دو اجلاس دیگر در واکنش به افزایش تنش در منطقه سازماندهی شده است.

افزایش تنش

خبرگزاری فرانسه به افزایش تنش در منطقه نیز اشاره کرده است. اعزام ۱۵۰۰ نیروی نظامی جدید از سوی آمریکا و همچنین حملات اخیر به نفتکش‌ها در بندر فجیره و تهدید مکرر ایران به بستن تنگه هرمز از جمله مواردی است که بر تنش حاکم در این منطقه افزوده است.

دو نفتکشی که در بندر فجیره هدف حمله قرار گرفتند، متعلق به عربستان بوده‌اند. افزون بر آن، حمله پهپادی شورشیان حوثی به خط لوله نفت عربستان نیز باعث تنش بیشتر در مناسبات عربستان با ایران شده است. ایران هرگونه مداخله‌ای در این حملات را رد کرده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشته است که عربستان و متحدانش ایران را متهم به دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه و از جمله در بحرین، سوریه، عراق، لبنان و یمن می‌کنند.

سخن از مداخله مستقیم ایران یا حمایت نظامی و مالی این کشور از گرو‌ه‌های نظامی فعال در کشورهای یاد شده است.

عربستان و وحدت کشورهای اسلامی

انور قرقاش، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی با انتشار یک پست توییتری درباره نقش عربستان در منطقه نوشته است: «وحدت و همکاری در این شرایط حساس بسیار مهم هستند و ریاض توانایی آن را دارد که نقش مهمی در این زمینه ایفا کند.»

خبرنگار خبرگزاری یاد شده درباره نقش مرکزی عربستان در ایجاد وحدت و همکاری بین کشورهای اسلامی و عرب ابراز تردید کرده است.

این خبرنگار به نزدیکی‌های سیاسی بین قطر و ایران در سایه تحریم و انزوای این امیرنشین اشاره کرده است. افزون بر آن، تاکید شده است که کویت نیز نگران آن است که در اثر افزایش تنش بین ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی اقدام به بستن تنگه هرمز بکند.

عادل جبیر، مشاور سیاست خارجی عربستان سعودیعادل جبیر، مشاور سیاست خارجی عربستان سعودی

عمان هم همواره تلاش داشته است تا مناسبات خوب خود را با ایران و آمریکا به طور همزمان حفظ کند. این کشور اعلام کرده است که در راستای کاهش تنش بین ایران و آمریکا تلاش خواهد کرد.

جمهوری اسلامی ایران نیز در واکنش به تلاش‌های عربستان و افزایش تنش در منطقه، اقدام به گفت‌وگوی مستقیم با رهبران و مسئولان کشورهای عراق، کویت، عمان و قطر کرده است.

افزون بر آن تماس‌های دیپلماتیک بین ایران و کشورهای همسایه، از جمله پاکستان و ترکیه افزایش یافته است.

سایمون هندرسون، یکی از پژوهشگران موسسه سیاست‌های خاورمیانه در واشنگتن گفته است: «ممکن است کشورهایی که از رفتار و اقدامات ایران در منطقه ناخرسند هستند، سیاست‌های ایران در منطقه را تقبیح کنند، اما آن‌ها نیز خواستار رویارویی و افزایش تنش در منطقه نیستند.»

عادل جبیر مشاور سیاست خارجی عربستان نیز گفته است که این کشور خواستار جنگ با ایران نیست، اما آمادگی آن را دارد که در صورت تهدید منافع‌اش از خود دفاع کند.