علی خامنه‌ای فرماندهان قرارگاه پدافند خاتم‌الانبیا و پدافند هوایی ارتش را منصوب کرد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۸

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، روز سه شنبه هفتم خرداد با صدور حکمی سرلشکر عبدالرحیم موسوی، فرمانده ارتش، را با حفظ سمت به عنوان «فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء» منصوب کرد.

به گزارش ایسنا، طبق حکم رهبر جمهوری اسلامی علیرضا صباحی‌فرد نیز به فرماندهی «نیروی پدافند هوایی» ارتش منصوب شده است.

سرلشکر عبدالرحیم موسوی

علی خامنه‌ای در این حکم تازه نوشت، نظر به تفکیک امور پدافند هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران از قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیا سرلشکر عبدالرحیم موسوی با حفظ سمت به فرماندهی این قرارگاه منصوب شده است.

طبق حکم روز سه شنبه «نیروی پدافند هوایی» یکی از نیروهای چهارگانه ارتش خواهد بود، اما وظیفه فرماندهی پدافند هوایی کشور با قرارگاه خاتم الانبیاء خواهد بود.

علی خامنه ای در حکم خود برای سرلشکر عبدالرحیم موسوی نوشته است: «بهره‌برداری از تمام قابلیّت‌ها و ظرفیت‌های نیروهای مسلح و کشور در این امر خطیر و دفاع نفوذ ناپذیر از آسمان کشور و تقویت شبکه یکپارچه، کامل، قوی و به‌روز فرماندهی و کنترل پدافند هوایی، مورد انتظار است.»

قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء در آغاز دهه ۱۳۷۰در راستای ایجاد هماهنگی بین سامانه‌های پدافندی در نیروی هوایی ارتش و سپاه تشکیل شده بود.

ارتش ایران تا پیش از سال ۱۳۸۷ دارای واحد پدافند هوایی بود که بخشی از نیروی هوایی ارتش محسوب می‌شد.

اما در سال ۱۳۸۷ با دستور رهبر جمهوری اسلامی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء به عنوان یکی از نیروهای چهارگانه ارتش جمهوری اسلامی ایران با منفک شدن از نیروی هوایی ارتش تشکیل شد.

فرزاد اسماعیلی از سال ۱۳۸۹ تا خرداد سال ۱۳۹۷ فرماندهی قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء را به عهده داشت. علیرضا صباحی‌فرد سال گذشته با حکم رهبر جمهوری اسلامی جایگزین فرزاد اسماعیلی شد.

آقای خامنه‌ای مردادماه ۱۳۷۶ با ارتقای درجه سرتیپ عبدالرحیم موسوی به سرلشکری او را به عنوان فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی منصوب کرده بود.

رهبر جمهوری اسلامی به عنوان فرمانده کل قوا عزل و انتصاب فرماندهان ارشد نظامی و انتظامی ایران رابر عهده دارد.

با استفاده از ایسنا و فارس؛خ/ت, رادیو فردا