بولتون انفجارهای فجیره را به ایران نسبت داد, بولتون: خروج محدود ایران از برجام دلیلی جز حرکت به سوی بمب اتم ندارد

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۸

جان بولتون، مشاور امنیت ملی در کاخ سفید، روز چهارشنبه انفجارهای فجیره را که به چهار نفتکش آسیب رساند به جمهوری اسلامی ایران نسبت داد.

به گفته این مقام ارشد در دولت دونالد ترامپ، عامل انفجارهای فجیره «مین‌هایی دریایی» بوده است که «به احتمال قریب به یقین ایرانی بودند».

کمتر از یک هفته پیش نیز یک مقام ارشد ارتش آمریکا در روز سوم خرداد سپاه پاسداران را مسئول حمله به چهار نفتکش و پرتاب راکت به نزدیکی سفارت آمریکا در منطقه سبز بغداد معرفی کرد.

مشاور امنیت ملی رئیس‌ جمهوری آمریکا برای گفت‌وگو در مورد «مسائل مربوط به امنیت منطقه» به امارات متحده عربی سفر کرده است.

جان بولتون در حساب کاربری خود در توئیتر نوشته بود که دیدارها با مقام‌های اماراتی دربرگیرنده «مسائل جاری و مهم مربوط به امنیت منطقه» است.

بولتون: خروج محدود ایران از برجام دلیلی جز حرکت به سوی بمب اتم ندارد


جان بولتون، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه، هشتم خرداد، در ابوظبی به خبرنگاران گفت که برای روی کردن ایران به «تخطی» از برجام دلیل دیگری جز رفتن به سوی ساخت بمب اتم قابل تصور نیست.

به گزارش رادیو فردا، به نظر می‌رسد منظور بولتون از «تخطی» خروج محدود ایران از برجام باشد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، بولتون گفت که بدون وجود نیروگاه‌های اتمی بیشتر، برنامه کنونی ایران برای انبار کردن بیشتر اورانیوم با خلوص پایین معنی و توجیهی ندارد.

او افزود: «دلیلی برای این کار وجود ندارد، جز این‌ که قصدشان کم کردن از وقت لازم برای رسیدن به سلاح هسته‌ای باشد.»

مقام‌های سازمان انرژی اتمی ایران خبر دادند که تهران از روز دوشنبه ۳۰ اردیبهشت ضمن حفظ درصد غنی‌سازی بر اساس برجام، میزان تولید اورانیوم با غنای پایین را به چهار برابر افزایش داده‌ است.

بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی ایران، اعلام کرد از آن روز تولید مواد غنی‌شده ۳٫۶۷ درصد ایران به چهار برابر افزایش یافت.

ایران روز ۱۸ اردیبهشت و در سالگرد خروج آمریکا از توافق هسته‌ای، از توقف برخی از تعهداتش ذیل برجام خبر داد، و در ضمن به بریتانیا، آلمان و فرانسه ضرب‌الاجلی ۶۰ روزه داد که منافع اقتصادی ایران تأمین شود وگرنه به گفته حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، «دو اقدام دیگر را شروع می‌کنیم و سطحی در غنی‌سازی برای ما مطرح نخواهد بود».

افزایش میزان غنی‌سازی اورانیوم ایران در حالی انجام شده که مطابق برجام، میزان ذخیره اورانیوم غنی‌شده در ایران نباید از سقف ۳۰۰ کیلوگرم بیشتر شود.

در همین حال کمالوندی گفت که ذخیره اورانیوم ایران «ظرف چند هفته» به سقف ۳۰۰ کیلو خواهد رسید.

جان بولتون در ادامه سخنان خود در ابوظبی گفت که اگر ایران «به این روند ادامه دهد، این موضوعی بسیار جدی است.»

مشاور امنیت ملی آمریکا اضافه کرد: «شواهد گویای بیشتری وجود دارد که آنها تمایل پیوسته خود برای داشتن جنگ‌افزار هسته‌ای را مهار نکرده‌اند.»

جمهوری اسلامی ایران همواره حرکت به سوی ساخت بمب اتم را تکذیب کرده، اما قدرت‌های غربی به خاطر نگرانی از این موضوع توافقی هسته‌ای با ایران به امضا رسانده‌اند.

رادیو فردا: