آمریکن کانسرواتیو : تصمیم ترامپ برای تسلیح سعودی ها علیه ایران پایانی فاجعه بار خواهد داشت/  هدف او از مذاکره تسلیم مطلق ایران است

By | ۱۳۹۸-۰۳-۰۸

آمریکن کانسرواتیو : تحولات در خلیج فارس در حال افزایش است و بسیاری به این تحولات دامن می زنند. ۱۵۰۰ سرباز اضافی به نیروهای آمریکایی حاضر در منطقه خلیج فارس اضافه شده و این در حالی است که بمب افکن های B-52 هم پیش از این در منطقه مستقر شده بودند. به این وضعیت مقاومت سرسختانه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و سایر مقامات ایران برای مذاکره با آمریکا را هم اضافه کنید.

ترامپ خواهان گفتگوی مستقیم واشنگتن و تهران با هدف کاهش تنش ها است. در عین حال  در حال تسلیح دشمنان منطقه ای ایران، تهدید بیشتر، افزایش حضور نظامی و تحریم های سنگین تر است. فروش اسلحه بخش بزرگی از این تصویر به وجود آمده کنونی است.

جمعه گذشته، دولت ترامپ به طور رسمی سناتور رابرت منندز دموکرات ارشد کمیته روابط خارجی را مطلع کرد که “قانون کنترل صادرات اسلحه” را برای فروش اسلحه به عربستان، دور می زند. ترامپ در این خصوص اعلام وضعیت اضطراری برای فروش اسلحه در راستای منافع ملی ایالات متحده کرده است. مقرراتی که فقط در شرایط اضطراری مورد استفاده قرار می گیرد، اساساً فرایند بازنگری کنگره را از بین می برد و قدرت را از قانون گذارانی که معمولاً می توانند جلوی چنین اقداماتی را بگیرند، می دزدد. باید گفت با وجود افرادی مانند جان بولتون مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو وزیر امور خارجه ایالات متحده، سلاح های بیشتری هم به ریاض فروخته می شود، معامله ای که می تواند پیامی به تهران بفرستد.

من برای این اقدامات دولت ترامپ واژه درخوری در فرهنگ لغت به غیر از “نتیجه عکس دادن” و “احمقانه” پیدا نکردم که در توصیف این وضعیت کافی نیست. چنین تصمیمی نشان دهنده تحقیرو اهانت کامل به اکثریت دو حزب در هر دو مجلس نمایندگان و کنگره است که تنها دو ماه پیش رای به پایان حمایت نظامی آمریکا از عربستان سعودی در جنگ یمن دادند. هرچند ترامپ به سرعت این حرکت کنگره و مجلس نمایندگان را وتو کرد. ترامپ در واقع با این حرکت به صورت قانونگذاران آب دهان انداخت. او پیش از این گفته بود در پی بیرون کشاندن آمریکا از مناقشات فرقه ای در خاورمیانه است. اما تصمیم وی برای فروش اسلحه به عربستان بی شک اشتباهی سترگ است. بنابراین با نزدیک شدن واشنگتن به عربستان این شایعه که ترامپ نه تنها مردی است که می توان او را با پول خرید بلکه می تواند به راحتی مورد استفاده قرار گیرد هم داغتر می شود.با گشوده شدن درهای زرادخانه های آمریکا به روی عربستان، ترامپ به طور غیرمستقیم نقش آمریکا را به عنوان یک “جنگ طلب” که سبب ایجاد تفرقه در خاورمیانه شده و هیچ امنیتی برای امریکا به ارمغان نمی آورد، پررنگ تر کرده است.

در زمانی که ایالات متحده باید با ایجاد تعادل در حضور نظامی موضعی درست بگیرد، ترامپ با بیشتر کردن نیروهای نظامی در خلیج فارس اهمیت ژئوپلیتیکی منطقه را تحت الشعاع قرار می دهد. بیایید فروش اسلحه به عربستان را از دیدگاهی روشن بررسی کنیم. روابط آمریکا و ایران بحرانی است، ارتباط مستقیم میان دو کشور وجود ندارد و واشنگتن پیام ها و هشدارهایی را از طریق واسطه های خود یعنی عراق، عمان و سوئیس به تهران می فرستد. با این وجود، سلاح های بیشتر در دست سعودی ها، پیام متناقضی به ایران می فرستد که ایالات متحده تنها در صورت تسلیم کامل ایران علاقمند به مذاکره است و اگر ایران در موضع مقاومت باقی بماند، واشنگتن جنگ افزارهای بیشتری به مخالفان تهران می فروشد. اما باید گفت این اقدامات واشنگتن نمی تواند واکنش دوستانه تهران را در پی داشته باشد.

دولت ترامپ اطمینان دارد که فشار حداکثری در نهایت ایران را به پای میز مذاکره می آورد و همه چیز را تسلیم می کند. اما به احتمال زیاد، نتیجه برعکس تصورات دولت ترامپ خواهد بود؛ ایران عزم خود برای مقاومت را بیشتر می کند. بنابراین برای ترامپ هنوز دیر نشده تا دست از تصمیمات ناخوشایند خود بردارد و برای امنیت امریکا، این امیدواری وجود دارد که ترامپ در نهایت بداند ایالات متحده و عربستان سعودی همیشه در کنار هم نخواهند بود.
دنیل دپتریس