شهر مکه میزبان سه نشست؛ مقام‌های سعودی خواستار توقف «مداخله ایران» شدند

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۰

با افزایش تنش‌ در منطقه خلیج فارس، مقام‌های ارشد کشورهای عربی و اسلامی برای شرکت در سه نشست به شهر مکه رفته‌اند و مقام‌های عربستان سعودی خواستار مقابله این کشورها با «مداخلات ایران در منطقه» شده‌اند، اتهامی که ایران بلافاصله رد کرد.

دو نشست اضطراری «شورای همکاری خلیج فارس» و «اتحادیه عرب» قرار است شامگاه پنج‌شنبه، نهم خرداد، پس از افطار در شهر مکه برگزار شود و نشست «سازمان همکاری اسلامی» نیز روز جمعه در همین شهر برگزار خواهد شد.

در اقدامی بی‌سابقه در طول دو سال گذشته، قطر نیز به این نشست‌ها دعوت شده و بنابر گزارش‌ها، عبدالله آل ثانی، نخست وزیر قطر، رهسپار عربستان شده است.

به نوشته خبرگزاری فرانسه، در میانه نگرانی‌ها از تشدید تنش در منطقه، عربستان سعودی در تلاش است که شرکت‌کنندگان در این سه نشست را به سوی انزوای بیشتر ایران سوق دهد.

ابراهیم العساف، وزیر خارجه سعودی، شامگاه چهارشنبه در جده و در جمع وزیران خارجه «سازمان همکاری اسلامی» گفت: «حمایت تهران از شورشیان حوثی یمن دلیلی است بر مداخلات ایران در امور دیگر کشورها… کشورهای اسلامی باید چنین چیزی را طرد کنند.»

این اظهارات با واکنش فوری یک مقام جمهوری اسلامی روبه‌رو شد. به گزارش تسنیم، رضا نجفی، مدیرکل صلح و امنیت بین‌المللی وزارت خارجه که ریاست هیئت اعزامی ایران به نشست مکه را برعهده دارد، با  اتهام‌هایمطرح‌شدهاز سوی وزیر خارجه سعودی گفت: تهران امیدوار است نشست سازمان همکاری اسلامی «موجب تقویت وحدت امت اسلامی گردد».

مقام‌های سعودی ایران را به دست داشتن در دو حمله جداگانه‌ای که در هفته‌های اخیر روی داد متهم کرده‌اند.

در یکی از این دو مورد که حدود سه هفته پیش روی داد چهار نفتکش در دریای عمان و نزدیکی بندر فجیره امارات هدف حمله قرار گرفتند.

مقام‌های آمریکا و عربستان گفته‌اند که این حملات «به احتمال زیاد» کار ایران بوده است.

با این حال محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، هدف از این «حملات مشکوک» را «تنش‌زایی» در منطقه ذکر کرده و عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه، نیز چنین اتهامی را «مضحک» خوانده است.

مقام‌های سعودی همچنین گفته‌اند که حمله پهپادی حوثی‌ها به تأسیسات نفتی در خاک عربستان به دستور جمهوری اسلامی بوده است.

سه نشستی که در روزهای پنج‌شنبه و جمعه در مکه، مقدس‌ترین شهر مسلمانان، برگزار می‌شود شامل شورای همکاری خلیج فارس، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی است.

شورای همکاری خلیج فارس شامل عربستان، بحرین، امارات، قطر، عمان و کویت است؛ اتحادیه عرب ۲۲ عضو اصلی دارد و در سازمان همکاری اسلامی نیز ۵۷ کشور عضویت دارند.

منابع: خبرگزاری فرانسه، رویترز، رسانه‌های عربی و رادیوفردا/ج/ ف. دو.