«سیدعلی! از مغزهای کوچک زنگ زده ای که خودت پرورش داده ای، بترس!»سپیده قیاسوند

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۰

دونالد ترامپ، رئیس‌ جمهور آمریکا، روز پنجشنبه ۹ خرداد در مصاحبه با خبرنگاران در کاخ سفید گفت که «ایران در پی توافق با ایالات متحده است و اگر ایران آماده گفت‌وگو باشد، آمریکا نیز آمادگی این کار را دارد».
این در حالی ست که درست یک روز قبل از سخنان ترامپ، سیدعلی خامنه ای، که حرف آخر را در سیاست‌های حاکمیت اسلامی ایران می‌زند، در جمع گروهی از استادان، نخبگان و پژوهشگران دانشگاه‌ها، اعلام کرد که «ایران دربارهء “مسائل ناموسی انقلاب” با دیگران و کشورهای اروپایی مذاکره نمی‌کند». او در عین حال مذاکره با آمریکا را «مضر» دانست. سیدعلی هفته پیش نیز گفته بود که مذاکره با آمریکا «سم» و مذاکره با دولت دونالد ترامپ «سم مضاعف» است.
در اینجا البته قصد تحلیل واکنش های دونالد ترامپ در دنیا و همچنین موضوع ایجاب پایبندی تمام و کمال حاکمیت اسلامی به دوازده شرط آمریکا برای مذاکره با ایران به منظور رسیدن به توافق جدید در شرایط فعلی، نیست و تحلیل و تفسیر سیاسی این کُرکُری خوانی ها را باید به کارشناسان و متخصصان سیاسی وا گذاشت.

اما آشکار است که ادامهء ضد و نقیض گویی ها و کُرکُری خوانی های سیدعلی، و همچنین اعمال تحریم‌ها و کارزار فشار حداکثری، اقتصاد ایران را به آنجا رسانده که بخش عمده‌ای از جمعیت هشتاد میلیونی این کشور برای تهیه مایحتاج روزانه، از مواد غذایی گرفته تا دارو، دچار مشکل شده اند، و ارزش ریال هم به پایین ترین سطح خود در سال های اخیر رسیده است.

در این میان سکوت و تحمل مردم در برابر وضعیت بحرانی و پر تنش فعلی کشور، یادآورِ فیلمی ست که به تازگی در سینماهای ایران اکران شده: فیلم «مغزهای کوچک زنگ زده»، که سکانس نخست آن با این جملات آغاز می شود:
«میگن اگه چوپان نباشه گوسفندها تلف میشن، یا گم میشن، یا گرگ بهشون میزنه، یا از گرسنگی می میرن، چون مغز ندارن. هرکی که مغز نداره به چوپان احتیاج داره، یه چوپان دلسوز… چوپان حکم پدر گوسفندها رو داره، آدم بدون پدر هیچی نیست. این چوپانه، ما همه گوسفنداشیم، اون به ما میگه کی بریم، کجا بریم، چی کار کنیم، کِی بشینیم، کِی پاشیم، کی بمیریم…»

اما، بقول نویسندهء کتاب «مزرعهء حیوانات»، می توان به روزی هم اندیشید که وضع از حد تحمل سرکوب شدگان بدتر شود. در حال حاضر سکوت و تحمل مردم در برابر وضعیت سخت اقتصادی، و حتی انکار وقوع جنگ احتمالی، و بالا گرفتن فساد مالی و قتل و تجاوز در ایران امروز، خبر از افزایش تعداد «مغزهای کوچک زنگ زده» ای می دهد که می توان دید هر لحظه ممکن است خودِ چوپان را هدف قتل و غارت و تجاوز قرار دهند.

بر این اساس، سفارش فورس ماژورِ صاحب این قلم به سیدعلی خامنه ای این است که:
«سیدعلی! از مغزهای کوچک زنگ زده ای که خودت پرورش داده ای بترس!»

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸ – ۳۱ مه ۲۰۱۹
خبرگزاری حزب سکولار دموکرات ایرانیان: