وزیر خارجه آمریکا: بدون پیش‌شرط آماده مذاکره با ایرانیم/واکنش جمهوری اسلامی

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۳

وزیر امور خارجه آمریکا گفت کشورش آماده مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران است.

مایک پمپئو روز یکشنبه ۱۲ خرداد در ژنو در این زمینه گفت: «ایالات متحده آماده است تا مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران را آغاز کند اما برای این امر لازم است که ایران مانند یک کشور عادی رفتار کند.»

آقای پمپئو در مورد منظورش از «کشور عادی» توضیح خاصی نداد.

حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز شنبه گفته بود که جمهوری اسلامی تسلیم نمی‌شود، اما آماده «مذاکره محترمانه» است.

مایک پمپئو پیش از این با اعلام ۱۲ شرط که عمدتا توقف فعالیت‌های نظامی ایران در خاورمیانه را شامل می‌شد، گفته بود درصورتی که ایران به این شروط عمل کند تحریم‌ها معلق و مذاکره امکان‌پذیر خواهد شد. اما مقام‌های جمهوری اسلامی از پذیرش این شروط سر باز زدند.

محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران هم در مصاحبه‌ای گفته است “ما دنبال درگیری نیستیم، این آمریکاست که میز مذاکره را ترک کرد آمریکاست که از برجام خارج شد، آمریکاست که سیاست تهدید و فشار را شروع کرد و این آمریکاست که باید این سیاست را تغییر دهد.”

واکنش وزارت خارجه ایران به اظهارات جدید پمپئو

سخنگوی وزارت خارجه ایران به اظهارات مایک پمپئو مبنی بر آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران واکنش نشان داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، عباس موسوی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران به اظهارات جدید مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر آمادگی این کشور برای مذاکره بدون پیش شرط با ایران واکنش نشان داد.

موسوی اظهار داشت: برای جمهوری اسلامی ایران بازی با کلمات و بیان اهداف پنهانی در قالب کلمات جدید ملاک عمل نیست. بلکه تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است که تاکید آقای پمپئو مبنی بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.

لازم به ذکر است به نقل از آسوشیتدپرس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا همزمان با افزایش تنش میان واشنگتن وتهران پس از دیدار با ایگنازیو کاسیس، همتای سوئیسی خود در خصوص مذاکره با ایران ادعا کرد که واشنگتن آماده مذاکره با ایران بدون پیش شرط است.