شروط حسن روحانی برای مذاکره با آمریکا

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۳

حسن روحانی، رییس جمهوری ایران می گوید راه مذاکره با آمریکا باز است، به شرط این که کردار مقام های آمریکایی با گفتارشان یکی باشد.

آقای روحانی یکشنبه در سخنانی گفت: “هر وقت تحریم های ظالمانه را کنار گذاشتند، هر وقت در برابر تعهدات خود پایبند بودند، هر وقت خودشان برگشتند به میز مذاکره ای که ترک کرده بودند و به هم زده بودند، راه به روی آنها بسته نیست. راه باز است.”

آقای روحانی همچنین گفت که برای مذاکره آمریکا باید با احترام برخورد کند.
بی بی سی:

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا یکشنبه از آمادگی کشور برای گفت و گوی بدون شرط با ایران خبر داده بود.

آقای پومپئو که به سوئیس سفر کرده در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه این کشور گفت که با وجود آمادگی برای مذاکره، آمریکا همچنان به تلاش‌هایش برای “خنثی کردن سیاست‌های زیانبار ایران” ادامه خواهد داد.

او با وجود اعلام آمادگی برای مذاکره بدون پیش‌شرط گفته ما زمانی حاضر به گفت‌وگو با ایران هستیم که ایران “مانند یک کشور عادی رفتار کند”.

دونالد ترامپ، رییس جمهوری آمریکا هم هفته گذشته از آمادگی خود برای مذاکره با ایران خبر داده بود.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه ایران هم در واکنش به سخنان آقای پومپئو، آن را بازی با کلمات خواند و گفت تنها “تغییر رویکرد کلی و رفتار عملی ایالات متحده آمریکا در قبال ملت ایران ملاک است.”

آقای موسوی گفت “تاکید آقای پومپئو بر تداوم کارزار فشار حداکثری بر ایران نشان دهنده تداوم رویکرد نادرست قبلی است که لازم است اصلاح شود.”

محمد جواد ظریف، وزیرامور خارجه ایران هم در مصاحبه‌ای گفته است “ما دنبال درگیری نیستیم، این آمریکاست که میز مذاکره را ترک کرد آمریکاست که از برجام خارج شد، آمریکاست که سیاست تهدید و فشار را شروع کرد و این آمریکاست که باید این سیاست را تغییر دهد.”

آقای ظریف در مصاحبه با شبکه ای بی سی آمریکا که پنجشنبه پخش شد، تحریم های آمریکا را “تروریسم اقتصادی” نامید و گفت تنها چیزی که کار می کند، احترام به ایران است.

او با اشاره به سخنان اخیر رییس جمهوری آمریکا که از آمادگی برای گفت و گو با ایران خبر داده بود، گفت صحبت کردن با تداوم فشار بر ایران ممکن است در بنگاه های معاملاتی جواب دهد اما برای توافق با ایران کار نمی کند.

مذاکره بدون پیش شرط وخواسته‌های دوازده‌گانه

آقای پومپئو در حالی از آمادگی آمریکا برای مذاکره بدون پیش‌شرط با ایران گفته که چهار روز پیش سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا همچنان بر لزوم در نظر گرفتن خواسته‌های آمریکا از ایران تاکید کرده بود: “ما مایلیم که حکومت ایران موضوعات دوازده‌گانه را که وزیر خارجه مایک پومپئو مطرح کرده در نظر بگیرد، به سر میز مذاکره بیاید و به طور خلاصه، مثل یک کشور نرمال رفتار کند.”

مایک پومپئومایک پومپئو با وجود اعلام آمادگی برای مذاکره بدون بدون پیش‌شرط گفته ما زمانی حاضر به گفت‌وگو با ایران هستیم که ایران “مانند یک کشور عادی رفتار کند”

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا چند روز پیش تاکید کرد که به دنبال “تغییر رژیم” در ایران نیست و گفت: “ایران با همین رهبران موقعیت تبدیل شدن به کشوری بزرگ را دارد. می‌خواهم به صراحت بگویم که ما به دنبال تغییر رژیم نیستیم. ما به دنبال جلوگیری از تسلیحات هسته‌ای هستیم.”

آقای ترامپ که کشورش را از توافق هسته‌ای ایران (برجام) خارج کرده، گفته که حاضر است برای رسیدن به توافقی تازه با تهران مذاکره کند.

رهبر ایران آمریکا را به دلیل ترک برجام غیر قابل اعتماد می‌داند و امکان هر گونه مذاکره با واشنگتن را رد کرده‌ است.

با وجود این به نظر می‌آید که اقدامات دیپلماتیک برای وساطت میان دو کشور در روزهاو هفته‌های اخیر شدت گرفته است.

عراق از فرستادن نمایندگانی به ایران و آمریکا برای میانجیگری خبرداده؛ رفت و آمدهای دیپلماتیک ایران و عمان -که پیش از این هم نقش میانجی را داشته- بیشتر شده و نخست وزیر ژاپن که با تازگی با دونالد ترامپ دیدار کرده قرار است به زودی به تهران برود.

دولت آمریکا یک سال پیش از برجام خارج شد و به تدریج تحریم‌های خود علیه ایران را برگرداند. تلاش آمریکا برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران و پایان دادن به معافیت بعضی کشورهای برای خرید نفت از ایران باعث بالا رفتن تنش میان دو کشور شد.

ایران و آمریکا؛ ادامه صف‌آرایی‌های دیپلماتیک به موازات رجزهای نظامی

دوازده خواسته‌ آمریکا از ایران:

  1. ارائه گزارش کامل ابعاد نظامی برنامه هسته ای سابق به آژانس بین المللی انرژی اتمی و کنار گذاشتن هرگونه تلاشی در این زمینه برای همیشه و به شکلی قابل راستی آزمایی.
  2. توقف غنی سازی اورانیوم و خودداری همیشگی از پردازش پلوتونیوم از جمله تعطیل رآکتور آب سنگین اراک.
  3. اجازه دسترسی کامل و بدون قید و شرط آژانس انرژی اتمی به تمامی سایت ها در سراسر ایران
  4. خاتمه برنامه موشک های بالستیک و توقف پرتاب یا فعالیت روی سیستم های موشکی با قابلیت اتمی.
  5. آزادی تمامی شهروندان آمریکایی و شهروندان کشورهای متحد و شریک ایالات متحده از زندان.
  6. دست برداشتن از حمایت از گروه های “تروریستی” از جمله حزب الله، حماس و جهاد اسلامی.
  7. احترام به حق حاکمیت دولت عراق و امکان خلع سلاح و انحلال گروه های شبه نظامیان شیعه و پیوستن آنان به ارتش عراق.
  8. توقف حمایت نظامی از شورشیان حوثی و تلاش برای حل مسالمت آمیز بحران یمن از راه های سیاسی.
  9. خارج کردن تمامی نیروهای تحت فرماندهی ایران از تمامی خاک سوریه.
  10. پایان حمایت از طالبان و سایر “تروریست ها” در افغانستان و کل منطقه و دست برداشتن از پناه دادن به رهبران ارشد شبکه القاعده.
  11. پایان دادن به حمایت نیروی قدس وابسته به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شرکای “تروریست” و “تندرو” آن در سراسر جهان.
  12. دست برداشتن از رفتار تهدیدآمیز علیه همسایگان که بسیاری از آنان متحدان آمریکا هستند، از جمله دست برداشتن از تهدید به نابود کردن اسرائیل و شلیک موشک به عربستان سعودی و امارات متحده عربی و توقف تهدید علیه کشتیرانی بین المللی و حملات ویرانگر سایبری.