معافیت عراق از تحریم‌ها علیه ایران تمدید نشده است”

By | ۱۳۹۸-۰۳-۱۳

سفیر عراق در ایران اعلام کرد که این کشور از آمریکا خواسته است تا معافیت بغداد از تحریم ها علیه ایران را تمدید کند، اما هنوز آمریکایی ها به آن جوابی نداده اند.

سعد عبدالوهاب جواد قندیل، سفیر عراق در تهران گفت: عراق از آمریکایی‌ها درخواست کرده که معافیت‌های بغداد از تحریم‌های آمریکا در مورد واردات انرژی از ایران ادامه پیدا کند اما هنوز طرف آمریکایی به این درخواست پاسخی نداده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی با بیان اینکه دولت عراق به طرف آمریکایی توضیح داده است که مسأله‌ واردات انرژی از ایران برای عراق یک مساله اساسی و ضروری است تصریح کرد: با توجه به فرارسیدن فصل تابستان که نیاز انرژی در این مقطع بیشتر از فصل‌های دیگر است. البته طرف آمریکایی این مساله را درک می‌کند اما هنوز به ما اعلام نکرده است که آیا معافیت‌هایی که پیش‌تر درباره واردات انرژی به عراق داده بود را تمدید می‌کند یا خیر.

سفیر عراق با اشاره به اینکه این کشور هنوز به دنبال جایگزینی برای واردات انرژی نرفته است، توضیح داد: اگر هم به دنبال آن باشیم، جایگزین‌هایی که ما آن را مدنظر قرار خواهیم داد بر چگونگی ادامه واردات انرژی از ایران و رهایی از فشار تحریم‌های آمریکا بر عراق و ایران متمرکز خواهد بود. راه‌های مختلفی داریم مثلا تعامل اقتصادی با ایران با واحد پول ملی دو کشور یا با استفاده از پولی غیر از دلار مانند یورو باشد و یا این ‌که مبادلات تجاری دو کشور به صورت کالا به کالا انجام گیرد.

جواد قندیل درباره کشور جایگزین ایران برای واردات انرژی نیز گفت: موکدا جایگزین‌هایی وجود دارد، اما در حال حاضر عراق به توافق‌نامه‌ها و قراردادهایی که با ایران در رابطه با واردات برق و گاز منعقد کرده است، متعهد است.

سفیر عراق در تهران اعلام کرد عادل عبدالمهدی، نخست وزیر این کشور سفری به آمریکا و ایران خواهد داشت. بحث تحریم‌های یک جانبه آمریکا از موضوعاتی است که در صدر دستورکار گفت‌وگوها در این دو سفر خواهد بود.
خبرگزاری آناتولی: